Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 657 ggr
FreeLou
0

Fånga möss?

Brukar era illrar lyckas fånga möss? Ni kanske har turen att slippa sådana inomhus, men det gör uppenbarligen inte vi. Förra söndagen ertappade jag Jillisen med en mosad mus i sin leksakslåda. Den var tuggad på, men den smakade kanske inge vidare för just nu var den iaf bara undanlagd (kanske till ett senare tillfälle). Så idag när man kommer hem så har hon fångat mus nr. 2. Samma sak här, tuggad på (död givetvis) men nu låg den på köksmattan. Jill var personligen jättestolt och kunde inte alls förstå varför den inte fick ligga kvar. Vi kunde ju ha lekt med den båda två?

Är lite orolig ifall hon kan få skador av sina musjakter? Tänkte på stelkramp el. dyl om hon blivit biten? har inte sett något, men små sticksår upptäcks ju inte så lätt. Har ni någon erfarenhet av stolta små jägare?

Behöver absolut inte skaffa katt, råttbeståndet hålls på en jämn nivå iafSkrattande

Faxlin
0

Ohh, var glad. Här har vi också möss. Än så länge har mina töser inte fattat hur man gör med dessa.
Testade en gång förrut att släppa in tre illrar i sovrummet där jag såg en mus. Bara för att få bort musen. Resultatet? De satte sig i en ring runt musen och tvättade den. Sedan försökte de busa med den. Inte ett bett utdelades. När den skräckslagna musen inte ville busa, då lade de sig rnt den för att sova. Precis som om de vill tacka mig för den nya kompisen de fått.

Inte förns jag själv försökte ha ihjäl musen fattade Kiara att hon skulle ta den.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att din iller blir sjuk. Bara håll koll om oturen är framme och hon blir biten. Oftast så ger de såren inte några problem heller om de sköts om med rengöring.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

League
0

Iris, den enda som inte har fått bo kvar här, jagade som en dore… och en dag kom hon lös i pannrummet, in i väggen och kom ut med en mus i munnen…. Allt medans ronja låg och sov i mitt rum :)

FreeLou
0

puttGlad

Sarah
0

Vi har möss, som bor under diskbänken där illrarna inte kommer åt dem. Vi har råttfällor som inte döda och sen åker jag till skoljordbruket i närheten och släpper ut dem :) Men, nu ska vi skaffa katt så det kanske inte behövs då.

Norrskenets
0

#0 hehe vilken duktig syrra Saffi har=)

#1 haha vilken upplevelseSkrattande du skulle ha filmat;)

Faxlin
0

#5: haha, ja det hade varit något det. Men det var då inget jag tänkte på då. Jag är ju livrädd för möss. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

#6 jaha på så vis hehe då förstår ja