Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1107 ggr
HannaM
0

Utan analsäckar

Var med Elliott till veterinären igår för ögoninflamation och passade samtidigt på att rådgöra med veterinären om operation av hans analsäckar. Dom har svullnat upp och blivit hårda och fyllda igen.. suck. Tredje gången sen slutet av juli och inte går det att tömma dom för hand heller utan han måste sövas för att få det renspolat. För att undvika att söva ner honom en gång varannan månad och däremellan låta honom lida av förstorade stoppade analsäckar tog vi tillsammans beslutet om att operera bort dom.

Nu undrar jag, finns det någon här som har en iller som blivit av med sina analsäckar? Hur var det? Hur blev han/hon efteråt? Klarade sig från inkontinens? 

Så kan ni väll hjälpa mig att hålla tummarna den 8/11 för min lilla skit.

Norrskenets
0

hoppas det går bra, har för mig bara att risken finns att man riskerar att skada en muskel/nerv så illern kan ha svårt att hålla tätt..eller ja kanske minns fel.. jag och töserna håller tummar och tassar för honom den dagen.

AlbaStiffler
0

Min veterinär har sagt att det är en absolut sista utväg eftersom risken är väldigt stor att de blir inkontinenta. Orkar man med det? att ständigt moppa golvet och tvätta nedbajsade/kissade filtar…  Men viktigast av allt: Är det nödvändigtvis kul för illern att bli inkontinent, för antagligen lider även denna av det. Det är intressanta frågor att fråga sig…

Men nej, jag känner inte till någon iller som opererat säckarna. Dock har jag vart med om att spola rent analsäckarna några ggr innan det räckt.

Hur många ggr har din iller spolats ren? Dvs inte bara klämt säckarna?

Hur som helst, om det känns som lösningen så gör ni säkert rätt… lova att berätta hur resultatet gått vid operation, samt efteråt. Jag är mycket intresserad då jag haft en iller med svåra problem, + att jag nu har Leo som ska in om en vecka och spola sina för 1a gången, efter 1-2 misslyckade tömningar och medicineringar hos förra ägaren.

HannaM
0

Ja, min veterinär sa att riskerna inte är så stora som många tror, hitills hade hon opererat en iller som hade blivit inkontinent men den hade återhämtat sig och efter fyra månader var illern normal igen.

Det är nog absolut inte kul för illern att vara inkontinent kan tänka mig frustrationen hos en rumsren iller som helt plötsligt gör det på fel ställe och vet om det. Men frågan är hur kul det är att vara en iller som har ont. När det gör säckarna är välfyllda så gör det ju ont att bajsa och ja rent allmänt ont. Har fått det jämfört med hemorojder, vilket jag inte haft men hört att det är smärtsamt. Han bajsar mer sällan än dom andra två och det beror troligen på att det helt enkelt gör ont att bajsa, sen när dom är ordentligt fyllda så är det smalare korvar för det är för trångt. Det kan omöjligt vara skönt. Elliott är en ganska lugn iller som sover mycket men när vi spolade rent sist så levde han upp och började vara mer vaken så jag tror att han är påverkad av sina analsäckar och hoppas på att han piggar på sig när han slipper ständig värk i rumpan. Att torka efter honom skulle jag göra, han är värd allt ju! i

Lovar att berätta hur det går…

MissFerret
0

Hej ! Vill bara berätta om mina erfarenheter när det gäller borttagning av analsäckar på iller…
Min Baloo hade jättestora problem med inflammerade analsäckar och det beslutades att han skulle operera bort dem. Operationen gick bra och ingen nerv blev skadad. Däremot fick han ändtarmsframfall pga en bakterie efter operationen så han fick göra ytterligare en operation till för att stoppa tillbaka tarmen på rätt plats. Det tog ca 1 månad efter den sista operationen tills han var helt återställd. Nu är han precis som innan och har absolut inga problem med inkontinens el. liknande.

Lycka till !

Camilla, Baloo, Shanti, Stuart Little och Isis

JossanH
0

Vet om en tjej som fick operera sin iller också. Den klarade sig fint efter och blev mycket piggare och gladare då den haft såna fruktansvärda problem innan.

Lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#5 det är det jag hoppas på med elliott också, att han ska bli piggare och gladare=9 Han "vaknade till" rätt mycket efter spolningen men nu är han nere igen..

AlbaStiffler
0

Intressant att höra… Låter som det är en bra idé att operera honom om han har ont av att bajsa… Smärta är det sista man vill att de ska ha… Hoppas det går bra! :)

sezierra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kommer hålla tummar och tassar här för honom oavsett vad ni bestämmer er för att göra! Vet vad han betyder för er så jag vet ni gör ert bästa för honom!

Guteillern
0

#0 Jag vet en illerkille som fått analsäckarna bortopererade. Operationen gick utan problem och killen blev piggare och mådde bättre efteråt.

De som hade det jobbigast efter op. var ägarna, som fick byta kompresser, under läkningstiden…luktar inte hallon precis.

skrollan
0

jag har ionge erfarenhet, men vi önskar er lycka till :)

HannaM
0

Nu har det gått en vecka och en dag sedan Elliotts analsäckar togs bort. Första dagarna hade han svårt att hålla tätt men nu verkar det rätt ok.. snigelspåren precis utanför lådan är lite längre än tidigare men han bajsar ändå kontrollerat. I övrigt så harhan blivit en piggare och gladare iller med större aptit och han har faktiskt lagt på sig en del, från att ha varit läskigt smal så börjar han nu likna en iller igen. Påverkas säker t av vintern då han bytt päls nu också men jag tror också det hänger ihop med att slippa ständig värk i rumpan, livet blir inte så kul då.

Nu ser han nästan ut som han brukar, lite lite lite svullen fortfarande och nått stygn kvar. Om två dagar är pencillinkuren slut och då är allt över med analsäckar för hans del.

Tesan
0

Härlit att höra att det verkar gå bra för er, inte kul att gå runt o ha ont i rumpan hela tidenGenerad

JossanH
0

#11 shit, jag skulle ha varit så himla nervös om han inte höll tätt sådär efter operationen… Vilken tur att det gått bra!!

Hoppas han läker, ägger på sig mer och får må bra nu resten av livet! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HannaM
0

#13.. hade du sett hans rumpa hade du inte varit så nervös ha såg verklgien ut som en babian, jättesvullen och rödblå, med den rumpan hade inte jag heller försökt hålla tätt direkt..

Sarah
0

Hade Bubbisen levt fortfarande hade jag tagit samma beslut som du. kommer säkert att gå jättebra!

AlbaStiffler
0

Härligt att det verkar ha gått bra. Idag är Leo hos veterinären med min sambo, för att spola analsäckarna. Hoppas det blir bra det med!

AlbaStiffler
0

Tebax från veterinären med Leo. Veterinären tyckte precis som jag att hans analsäckar såg rätt bra ut numer. De var betydligt mer svullna när vi fick leo för 2 månader sen. men de har ändå spolats och förhoppningsvis slipper han därmed i framtiden alla problem.  Allt gott! :-) Behövde inte heller någon medicin tyckte hon…

Norrskenets
0

va skönt att det gick så bra=)