Funderar på att skaffa iller
Min fråga är om det fungerar att ha en iller eller om man minst måste hålla dom i par? Är illrar lättlärda ex trix ect? Gnager de på sladdar och möbler? Tack på förhand! :)
Illrar är ju solitära, precis som katter, men man håller dem gärna i grupper. De har faktiskt utbyte av varandra, vilket är svårt att tro om solitära djur.
Jag hade alltid en och en tills för några år sedan då jag fick tag på två omplaceringar samtidigt och inte ville välja bort någon av dem. Det fungerade kanonbra och nu vill jag nog inte ha en ensam iller igen. Men det beror helt på omständigheter…
Illrar är intelligenta, så de kan lära sig saker absolut. Men de är inte så intresserade av meningslösa grejer utan vill ha hjärngympa.
Nej, de gnager inte på saker som gnagare gör, men de krafsar, puttar undan, välter och grejar… River tapet, välter vattenglas på bord, blomkrukor från fönsterbräden (gräver gärna i blomkrukor också), separerar skosulan från skorna, tömmer väskor på innehåll, går in i matkassar, klättrar in i lådor och skåp, flyttar om kuddarna i soffan, flyttar på golvbrunnen i badrummet, undersöker tvätthögar och tvättmaskinen invändigt, kryper under mattor osv… så man får "illersäkra" sitt hem… och givetvis se till att illern får utlopp för sitt intresse att utforska och greja.
Okey tack för svaren! Haha de verkar vara väldigt busiga och äventyrslystra! Jag tycker det har varit svårt att hitta, men vill hitta valpar hos en uppfödare som föder upp för att få tama och illrar med bra psyke. Finns det här någon bra länk på uppfödare eller ska man göra ett inlägg?
Kika i tråden avelsplaner 2018…där finns det olika uppfödare.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#2 Ja, de är lite galna.
Om du är osäker bör du försöka hitta någon som har iller som sällskap i sin lägenhet (vilket jag antar du ska ha ) och känna dig för hur det kan vara.
Toalådor. Har man katt har man en toalåda. Har man iller har man flera. Hur många beror på hur duktig uppfödaren varit att toalådsträna, hur duktig du är på att fortsätta träningen samt hur illern är i karaktären (eller så är det bara jag som haft massa omplaceringar som haft lite si o så med skötseln som haft problem med bajsa-i-lådan-lathet). Men i värsta fall en låda i VARJE HÖRN. Bara en sån sak kan få en att bli lite matt. Det tar en stund att gå runt och kolla alla lådor för att plocka upp.
Kött. Också en rätt vidrig och jobbig sak om man BARFar eller ger mycket rått kött. De lägger det i hörn, i sängen, under soffan… och det glöms… det kommer flugor, kryp mm…
Dessa två saker är väl det som kan avskräcka mest, men går givetvis att komma runt. Ta en redan toalådstränad valp och var superduktig med att fortsätta träna den att gå på lådan. Var snabb. När illern sätter sig fel, eller gärna innan, sätt den i lådan. Torka upp utanför och lägg i lådan - ta också bort lukten som är utanför lådan. Tina upp dagens mängd kött på morgonen. Ha aldrig stora mängder upptinat. Ge små portioner som illern äter upp. Ge aldrig för stora bitar kyckling - dessa kommer flugor att hitta i ett hörn inom ett par minuter annars!!! Se till att illern får kämpa lite för köttet så att det blir extra intressant och inte bara ligger i ett hörn…