Laxoljan
När vi tog bort analsäckarna på Elliott lovade veterinären att kolla upp hur det låg till med laxolja för illrar. Fick svar i början av veckan och hon hälsade att det inte ska vara någon fara att ge sin iller laxolja då och då. I lagom mängd såklart så jag tänker fortsätta med det
samma här…vad jag fått lära mig så är inte laxen en av de skadligare fiskarna….och olja innehåller ju inte heller en hel lax liksom ;) utan olika omega sorter, som är bra för djuren, då tror jag att vetegrodds oljan är värre pga dess höga innehåll av a och d vitamin

Fick dessutom i veckan hör att salmopets laxolja inte var lika bra som tex grizzly pga obalans i förhållandet mellan omega 3 och 6, någon annan som hört nått sånt?
#2 yup…standardts fiskolja ska tydligen vara bättre…fast jag har inte hört det om obalansen…däremot fick jag höra att vissa oljor e sämre eftersom fisken är uppvuxen i fångenskap och får då ett standardiserat foder, och det gör att oljan har sämre kvalite än de oljor som görs på fisk som vuxit upp fria och ätit naturlig föda.

Va bra, va också fundersam ang. laxoljan
#3 Heter den alltså standardts fiskolja? trött i huvvet så ja fattar hälften nu hehe närå men lite seg nu bara;)

Jag har hört att fiskolja ger samma effekt som obefruktat äggvita… alltså kan motverka effekten av vissa vitaminer. Är därför lite restriktiv med oljan.

#5 jo jag med.. men jag bad dom kolla upp hur det låg till och det skulle inte var anågon fara om man höll sig inom rimliga gränser såklart.. men det är ju bara en veterinär=) någon mer som kan höra efter i samband med besök kanske?? Så vi får en ordentlig utredning på laxolja…
jag fattar inte, jag har frågar hur många affärer som heltst, ingen har laxolja!! Det är vitaminer va för iller?
#7 lax olja e laxolja ;) de kan man ge till de flesta djur.
okej :) men va inte de typ bra för tåra tassar och blomolopp m.m? :) det är väl typ bra som vitaminer? eller är det som godis som vetegrodsolja?
jag ska fortsätrta leta :)
det är tillskottet av omega som är bra för päls, hud och imunförsvar..men det är inte nödvändigt att ge till en frisk iller som får fullgott foder
nehe, ok. då har jag missförstått det. vad kan man ge för vitaminer då? :)
B vitamin kan man ge..vattenlösöigt så det går i princip inte att överdosera..bra för päls å hud oxå
okej vart köper med det då? dropper man det i mat eller något då?

#12 Heter det bara B vitamin och vart kan man få tag i det? finns det på vanliga djuraffärer?
#14 det finns tabletter som heter "Vita-BE", tror t o m de finns i mataffärer, tillverkas av dogman. De funkar till många illrar som godis också.

#15 okej då vet ja, tack!=)