Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 823 ggr
taketotheskies
0

Rått kött

Jag har läst mig till här på forumet att ett alternativ till torrfodret är att ge sin iller kött, och att det ska vara hälsosammare kost. Så som jag har förstått det så ska köttet ges rått. Finns det inga risker med detta? Man ska ju vara allmänt försiktig när det gäller hantering av just rått kött, med tanke på t.ex. ev. salmonellabakterier. För så vitt jag vet så kan dessa vara skadliga även för djur.. eller?
Nu så är det ju inte så himla vanligt att de förekommer i svenskt kött.. men det händer ju då och då. Blev lite fundersam.. :o

sarae
0

Det är ingen fara att ge dem rått kött. särskilt inte i sverige, illrar har inte så känsliga magar som vi människor har, så de klarar av en större mängd bakterier än vad vi gör….ute i det vilda så kan t.om illrar äta kadaver och klara det utan problem ;)

Så det e bara att ge dem kött ;) jätte nyttigt för dem…särskilt kyckling och vilt samt möss

Telefonkontakt
0

Min Sigge på din bild föresten? Sötnos ^^

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

taketotheskies
0

Okej. :)
Nej, chansen är ju inte så jättestor… men den finns ju ändå. Tänkte det, att de kanske inte är lika känsliga som vi är. Men vi är ju noga med att steka köttet så att ev. bakterier dör… och även om det nu inte är nödvändigt för illrar, kan man inte ge dem tillagat kött? Är det dåligt för dem, och i såna fall varför? Det enda jag kan tänka mig är att köttet blir fetare då man använder margarin/olja när man steker.. eller är det så att man förstör det som är bra i köttet när man steker det? *ställer knasiga frågor utan att ens veta om det är nåt fel i att steka eller ej*

sarae
0

man skall inte ge dem tillagat kött…det är inte bra för dem, och det tar bort det som är nyttigt för dem. Tillagat kött bör snarare undvikas till iller….det e knappas så att en vild iller skuttar iväg till mc donalds när de är hungriga å beställer chicken mc nuggets ;)

Så ge den rått kött, det är ingen fara….men köp svenskt kött om du e orolig…

taketotheskies
0

Då var det som jag trodde då. :) Haha, nej, de har nog inte den möjligheten!

Jag har inte någon iller… än. :) Men jag har blivit väldigt sugen på en, så det skadar ju inte att ställa lite frågor här först. Har nördat den här sidan ett tag redan, faktiskt, men har inte känt att jag behövt ställa någon fråga förrän nu, det finns ju redan svar på det mesta, vilket är skitbra! :)

Det som mest får mig att tveka är just det att jag inte vet om jag kommer ha möjligheten till att ge en iller ett livslångt hem. Jag har tyvärr inte förmågan att se 10 år framåt i tiden, och veta hur livet kommer att se ut då…. och de flesta verkar tycka att det är en riktig synd att omplacera sitt djur. Och jag håller helt klart med om att det är tråkigt att folk tvingas omplacera.. men det känns nästan som om det är dödsstraff på det.

Telefonkontakt
0

#5 du vet att om du inte skulle kunna ha en iller hela dess liv så får du kast ain den till mig. Men ingen kan väl säga med 100% säkerhet att de kan ha kvar sina djur.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

sarae
0

sen att illern skulle leva i 10 år är tyvärr högst otroligt idags läget…som det e nu så får de flesta vara glada om deras iller blir 5 år :(

taketotheskies
0

#6 japp, snällt av dig :).. jag ska klura ett tag till. Bara det att medans jag sitter här och klurar så dyker det upp annonser på illrar som försvinner lika fort… kommer ju aldrig bli av att skaffa någon så som jag håller på. :p

#7 Jo, jag vet att det tyvärr är så… men man ska ju ändå räkna med hur gamla de Kan bli. Men det är ju det att det är så svårt att veta hur ens liv kommer se ut.

Norrskenets
0

En fråga om kött, kan man ge rått älg kött? försöker få tag i hare men det är så svårt så jag tänkte älg får jag tag i lättare men va fundersam om man kan ge det?=) Tack på förhand!

sarae
0

#9 ja det ska nog gå bra…kan ta lite tid att få illern att äta det dock, eftersom vilt kött har en speciell smak, men med lite envishet går det nog ;)

Norrskenets
0

#10 okej va bra, har börjat fått i dem kycklinglever men det kan man bara ge 1-2 gånger per vecka. Tack så mycket, så perfekt den här sidan då man får svar så snabbt=)

sarae
0

#11 testa att ge dem kyckling hjärta och mage…det e riktigt mumsigt för dem..och det kan du ge dem ofta

[HannahoHenrik]
0

#11 hur kommer det sig att man bara kan ge kyckling lever 1-2 gånger per vecka? nåt mer kött det är så med?

sarae
0

#13 det råder delade meningar om det…vissa säger att sll inälvsmat är bra och bör ges ofta, inklusive lever, medasn vissa anser att Lever innehåller förmycket av en vitamin jag inte kommer ihåg, D vitamin har jag för mig, + att det e kroppens rengöringssystem…

Norrskenets
0

#12 har inte fått tag i det än, var på ica och fick bara tag i kyckling lever, fast jag sökte kyckling hjärta -vingar så jag ska se om nån annan mataffär kanske har det.

#13 Har hört det, som sarae skrev.

dorkey
0

Jag äter själv inte slaktdjur, men vilt går väl att ge? uppfödd med en jägarfamilj som ger mig älgkött i massor. Kan säkert få vilken del jag vill på älgen, dvs "äckliga" saker.. Revben med kött på brukar finnas i frysen då råttorna älskar det, det borde väl vara kalas för illrar?

Hur mycket vilt får man ge? vilt är ju nyttigare kött än slaktdjur så det borde väl vara mycket bättre… eller?

lillspindeln
0

var kan man köpa kyckling hjärta o mage?

Sarah
0

sök på Jipotema… de säljer bra mat för rovdjur. ekologiskt och hälsosamt.

sarae
0

#16 vilt går bra att ge! är dock lite osäker på hur det är att ge ben från större djur…vet inte om de kan flisa sig i magen på illern, så som fläskben gör…

#17 jipotimas som knubbs sägr, eller i vanliga mataffärer..ofta finns det färskt i köttdisken, eller så går man tillslaktaren.

Robinsnel
0

#17 på lite större mataffärer brukar det finnas i den färska köttdisken, bland kycklingen.