Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 449 ggr
LiindaLarsson
0

Kastrera??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

i vilken ålder ska man kastrera en iller tjej innan det är försent

min är som sakt 14-15 veckoer som det står överallt i tråden.. haha

men jag vill inte att det blir försent att kastrera henne:( vill inte att hon dör :;(

för nångång måste man ju män när och när är det försent??

Telefonkontakt
0

Varför skriva en nästan lika dan tråd när du kan få svar i dne jag skapade tidigare. Jag har den frågan där också, om du läst

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

skrollan
0

En hona brukar gå i brunst deras första vår. Du ser det genom att vulvan blir större, så att gör det på en gång när du ser det. För att du ska inte vänta för länge, för att oftast så tar det sig inte ur brunsten själva, det måste göras genom hjälp. Och så är kastrering det absolut bästa för din iller!!

Jag ger dig råd att redan nu börja leta efter en bra vetrinär, för dte finns så många som tex säger att de inte kastrerar din iller för att den gått i brunst, MEN det är just det som de måste!

hoppas du blev klokare ;)

LiindaLarsson
0

#1 jag skriver väll om jag vill du kna ju inte bestämma va ajg ska skriva orkar inte diskutera me dej när du saka va så omogen

LiindaLarsson
0

#1 jag skriver väll om jag vill du kna ju inte bestämma va ajg ska skriva orkar inte diskutera me dej när du saka va så omogen

Norrskenets
0

Tycker du har fått bra svar av skrollan=)

ViktorMarina
0

det du kan göra redan nu Linda, är att ringa till veterinärer i närheter och prata med dem, så du vet vilken du vill gå till när det är dags att kastrera. Det är väldigt noga med narkosen när man söver en iller, en okunnig veterinär kan lätt ge för mkt och då går det illa.. så hör med veterinärerna om de har någon illerkunskap och om de kastrerat någon illerhona förut!

Det som också är otroligt viktigt är att fråga dem NÄR de vill kastrera, veterinären vi åkte till (i luleå) ville kastrera just innan hon blev brunstig pga blödningsrisk. Så kolla med dem redan nu om de vill göra det innan brunsten, eller när hon kommit i brunst!

Och som sagt så brukar det hända första våren, kring 6 månaders ålder. 6 månader är också lägsta ålder att kastrera eftersom de inte vuxit färdigt före det.

Robinsnel
0

Man kan också kastrera honan innan hon börjat gå i löp, det är det skrollan menar att många veterinärer vill göra. Andra vill att man väntar tills vulvan börjat svullna innan man kastrerar. Fördelen för vet att kastrera när honan är i löp är att de lättare ser de svullna könsdelarna och på så sätt kan ta bort allt, nackdelen är ökad blödningsrisk. Så det är olika från veterinär till veterinär. En hona behöver man dock alltid en illerkunnig veterinär till, iom att det är ett lite komplicerat ingrepp. Lycka till med veterinärjakten