Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 527 ggr
Ludvig
0

Kan man?

Hej hej, jag funderar på att skaffa en iller men jag har några frågor som jag vill ha besvarad och en av dom är;

Kan man ha illern i ett enda rum?

tänk inte nu att jag planerar att låsa in den och den aldrig ska få träffa någon annan levande varelse..utan att den bara får vara i ett rum…

tacksam för svar

[jenkass]
0

menar du ett enda rum dygnet runt eller ett enda rum som den får vara i när man åker bort etc. ?

Ludvig
0

ett rum som den bara får vara i…rumet som jag hade tänkt mig är det störta i hela lägenheten (bor i en två våningslägenhet, så ni kan ju tänka er att jag bort stort)

AlbaStiffler
0

Om du jämför en iller med en hund så är det ungefär detsamma. Man kan ha en hund istängd i ETT rum med, men det är kanske inte att föredra om det finns mer plats för den…

AlbaStiffler
0

Varför inte ha illern lös i hela lägenheten då?

Mina illrar är lösa i hela huset och tycker det är skitkul,. sen kan man istället stänga av enstaka rum, typ tvättstuga… :)

Robinsnel
0

Ja, du kan illersäkra ett rum.. Men tänk på att en iller behöver mycket stimulans och är väldigt social. Så jag skulle rekommendera att du låter illern vara i hela lägenheten under uppsyn åtminstone ett par timmar om dagen i alla fall så får hon/han leka av sig ordentligt.. Om det nu är typ vardagsrummet illern får bo i har ni ju soffmyset klart ;), annars kommer du behöva spendera en hel del tid i illerns rum…

En illervalp kräver lika mycket träning som en hundvalp på sin vakna tid. Ha det i åtanke Flört

Men varför inte illersäkra hela lägenheten? Det brukar inte vara så komplicerat… Vi tipsar gärna o hjälper här..

Ludvig
0

jag vill inte ha lös illern i helalägenheten för som sagt jag bor stort 105 kvadratmeter och de är mycke rum och små saker som den kan krypa in i och fastna så jag vill helst "bara" ha den i ett rum…

det kanske låter töntigt men de är så jag hade tänkt mig iaf…

eller är de fel av mig att tänka så?

[jenkass]
0

varför itne stänga dörrarna till dom rummen som illern inte får vara i då? eller då kanske det bara blir ett rum kvar?

Ludvig
0

aa nästan…jag tänkte ha den i vardagsrummet, där det är alltid folk förutom på natten,…

AlbaStiffler
0

Jag bor på 150 kvadrat och har absolut inga problem med att det är FÖR stort… hehehe… illrarna aktiverar sig mer själva om de har stort dessutom. Det är faktiskt rätt lätt att illersäkra alla de där "små sakerna" som man kan fastna i. Det är bara att hålla lite extra koll första gångerna illern testar ett nytt rum. Sen lär du  dig snabbt vad som funkar och inte.

Säger som jag sa förr, hade du tänkt likadant om det varit en hund som du skulle stänga in i ett rum? Knappast tror jag…hehehe… En iller har minst lika mycket nytta av större yta, även om den precis som hunden Går att stänga in på ett litet utrymme… men då får du åxå en mer stressad och galen hund/iller…

Norrskenets
0

#6 men om du bor i en tvåvånings lägenhet så kan illern va antingen på övervåningen eller nedervåningen? så får h*n mer än ett rum när h*n ändå kan det.

bnoffan
0

Jag har spärrat av min lägenhet så att illrarna har sitt rum+kök+hall. Men när de är vakna försöker vi spendera så mycket tid som möjligt med dem och de får komma in till vardagsrummet när de har bajsat..

Jag vågar inte ha de i vardagsrummet hela tiden på grund av parkettgolvet. Inte kul att behöva x antal tusen när man flyttar.

Så länge de inte sitter ensamma i ett rum på 5 kvadrat hela dagarna utan har yta att röra sig på tycker jag det är helt ok att spärra av..

Telefonkontakt
0

Jag har mina två i ett enda trum - min etta på 35 kvm

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

skrollan
0

men stäng såna fall rummen som illern inte får vara i, ser jag som den bästa lösninge  ;)