Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 412 ggr
Theres
0

Varför?

Varför säger alla att illrar bara ska ha äggula?
Jag menar, när de äter ägg i naturen äter de väl hela ägget?

golf.ifokus.se

torchi
0

jag förstår inte heller. äggvita borde ju vara nyttigt, består av nästan bara rent protein som de ju behöver! äggula däremot är ju ganska fett och säkert inte bra i för stora mängder. Inget problem med mina illrar som bara smakar på sånt som inte är torrfoder…

JossanH
0

äggvitan innehåller ett ämne som bryter ned ett viktigt ämne i illerns kropp. Får de annan kost än bara torrfoder och lever mer naturligt så ska inte hela ägg vara nån fara, men så som våra illrar lever så ska man vara sparsam med vitan. Samma sak händer om man ger dem tex lax.

Kokar man äggvitan är det lugnt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Det samma gäller om ägget är befruktat. Då ändras någonting i vitan som gör att ämnena förändras och vitan är ok.

Sara

sarae
0

Äggvitan  bryter ner biotinet, ett livsviktigt ämne, hos illern. Men det är inte farligt om illern skule få i sig lite ägg vita, men om de får  förmycket kan de orsaka biotin brist, som faktiskt är en sjukdom hos iller. Samma sak gäller faktiskt när man ger dem hela ägg/ägg gula … inte för mycket och inte för ofta. Ute i det vilda så varierar illern sin kost och har helt andra näringsbehov än våra illrar som får torrfoder, och deras föda består inte utav stora mängder ägg.

Nea
0

Kan inte låta bli och rätta lite, men så är det när man jobbar inom vården. ;-) Illern är känslig för B-vitaminbrist och då speciellt för ett b-vitamin som heter Tiamin. I äggvita finns ett enzym (ämne) som heter tiaminas, detta enzym bryter ner tiaminet.

Tiaminbrist visar sig genom att bakbenen bli svaga i första skedet för att sedan leda till kramper och till sist död. Symptomerna är väldigt lika som de vid insulinom.

Som nämnts tidigare så kan kokta eller befruktade ägg ätas hela av illern, detta för att tiaminaset förstörs vid upphettning (som många andra enzymer) och vid befruktning.

AlbaStiffler
0

Intressant läsning!

Samma sak gäller väl hundar, som man ju inte heller bör ge annat än äggula…

berry892
0

Men alltså jag blir helt förvirrad nu ska man ge kokt ägggula men inte äggvitan?

bnoffan
0

#7 Man ger rå äggula vanligtvis

Braindead
0

Men då måste det väl vara jätte bra att ge dom biotin some extra?

Ger det till mina hästar som exrta näring i kosten.

varför inte till min iller med?

JossanH
0

#7 råäggula går bra, men vill man ge HELA ägget så bör man koka det först! :)

#9 får illrarna bra foder så behöver de egentligen inte några extra tillskott. Vet inte vad som gäller med biotin..
Jag ger mina b-vitamin ibland, men bara som godis för att det är ett bättre godis än mycket annat som finns att köpa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Braindead
0

#10 Det jag ger till min hästar är i flytande form, dom ska ha två ml varje dag i fodret.

så om man räknar deras storlek till en iller, så blir det minimalt lite. Den lilla mägnden borde finnas i deras fodret 

Borde kanske tänkt på det innan jag skrev något.

Ursäktar för mina onödiga inlägg ;)

JossanH
0

#11 frågar man inget får man ingenting veta!!! :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cakado
0

Jag ger min hund äggula så att hon ska få finare päls.

skrollan
0

katter uppskattar det också;)