Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 237 ggr
elinn
0

Snart dax....

…för veterinärbesök.

Ikväll ska Elvis och Triss chipmärkas. Ska bli skönt att få det gjort =) Men känner mig lite nervös för jag kommer ihåg hur ont det gjorde i mig när Chiquita blev chipad. Nålen är ju inte direkt liten och hon skrev för allt hon orkade. Elvis kommer nog klara sig bra, han är ju en riktig tuffing *hihi* men jag är mer orolig för lilla, lilla Triss. Hon som skirker så fort man nyper henne i kackskinnet borde tycka att det är väldigt obehagligt.

Igår var jag även duktig och kollade öronskabb så jag kunde be om ett recept idag när jag ändå är där (om dom hade skabb) och vad hittar jag på Triss om inte livs levande skabb. säger bara ÄCKLIGT!!!

Madde
0

Hur har det gått elin med Chippningen?? Gick allt bra och vad kostade det för er och chippa 2 st.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

ferretgirl
0

Har 3 som ska chipmärkas om ca 14 dagar den 1/6. Dom ska då också vet.besiktigas inför att dom ska lämna mig då. Ja, 2 av dom ska lämna mig, dom båda hanarna Zacco och Zeico. Tiken Agnez kommer jag själv att behålla i avlen till nästa eller nästa år igen. Jag kommer att få ge ca 900-950:- för att chippa och vet.besiktiga alla 3. Har lite rabatt på Din Veterinär, har gått där sedan dom öppnade för ca 3 - 3 ½ årsedan. Går hos Torkel Falk som är den veterinär i Sverige (enligt många som har varit hos honom) som är den som kan allra mest när det gäller iller och illerns sjukdomar.

elinn
0

Nu har vi varit hemma ett tag och allt har gått bra. Tyckte såå synd om Triss som skrek för full hals hela tiden. Men nu mår hon bra och hon och dom andra har fått mycket godis som tröst. Elvis var väldigt duktig och sa inte ett pip på hela tiden. Men han försökte slingra sig och jag kände verkligen hur stark han är.

Men nu är det över och mina små slipper dessa ENORMA sprutor som krävs för att sätta i ett chip. Betalade 660:- för två chip.

Madde
0

Men vad skönt att allt gick bra för er elin. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

TottsiGirl
0

Skönt att de gick bra för dom små :)

Men ja förstår att dom inte gillar såna stora sprutor usch å fy vad hemskt! Tur ted redan är chippad så ja slipper se sprutorna för dom e inte mina favoriter alls! har problem när man e på vårdcentralen och ska ta blodprov hurr hurr

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Nettan
0

Elin

håll lite koll vid chippen. Det är lätt att de faktiskt åker ut. Jag chippade Trixie och Saga i höstas och senare flyttade Saga. Hos nya ägaren lyckades hon rymma men blev hittad igen. Men de märkte då att hon inte hade något chip. Jag hade inte märkt något alls och veterinären var noga med att klämma hårt vid ingångshålet för att ha sönder lite blodkärl där. Mär blodet levrar sig brukar det förhindra att chippet åker ut .

Faxlin
0

Hmm, men man brukar ju kunna känna det under deras päls. Så ja håll koll på att det sitter där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Förresten kollade upp mina töser angående skabb. Här är det skabbfritt i alla fall. Sååå skönt att slippa de små äckliga krypen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

ja min buffy har blivit chippad 2 gånger…hennes chip försvann också….så det var bara att ge sig på det igen!

Nettan! var det du som hade saga då? Hihi det visste jag inte! Det var jag som hittade henne! å hjälp va vi leta efter det där chippet! Hon som hade tagit hand om henne visste att hon var chippad, så vi började fundera på om det var rätt iller vi hade hittat, innan vi insåg att det nog hade trillat ut! Hursomhelst var hon hur söt som helst den där lilla tösen! Hade gärna velat behälla henne! hihihi!Flört

elinn
0

Jodå jag blev tillsagd att hålla lite koll och veterinären ville gärna att jag skulle kika in någon dag för att se så det verkligen sitter där.

Men i morse så kände jag att dom satt där dom skulle iaf, en bra bit från ingångshålet. Både Triss och Elvis har en ganska stor samling klumpat, torkad blod vid ingånghålet så det ser iaf tilltäppt ut (för stunden, vem vet vad dom hittar på Räcka ut tungan)

Vad skönt att i har skabbfritt Åsa! Då måste Triss ha fått det för inte allt så länge sen alltså. Ska till apoteket idag och hämta ut Stronghold. Har aldrig provat det innan så vi får se om det biter på mina pälsklingar =)

Nettan
0

Det är inte alla illrar man kan känna chippet på. Turbo känns det jättetydligt på. Ior får jag leta ett tag på och Trixie är så gott som omöjligt. Kanske borde be veterinären kontrollera att hon har chip så inte hennes har ramlat ur också.

Sarae : Kul att höra att du tyckte att hon var hur go som helst. Här hemma var hon ett tuggmonster. Sista gången hon bet oss (den gången min make höll på att kasta henne in i väggen efter att han äntligen fick loss hennes käke) så bet hon mig upprepade gånger i fingret och sedan min make när han försökte hjälpa mig. Det resulterade i 16 hål i hans finger. Hon var så jäkla lömsk här hemma. Hon vaktade sin syster något så enormt och gud nåde den som närmade sig henne. Det är så skönt att hon fick lite lugn och ro när hon flyttade. Måste ha varit jobbigt för henne också att vara så stressad hela tiden. Samtidigt så blev Trixie lite modigare när inte syster längre var där och skyddade henne. Hon är fortfarande lite feg men hon vågar komma fram spontant nu.

sarae
0

jo jag hörde att hon var ett litet monster! Flört hon var hur go som Flörthelst mot mig…men däremot så högg hon sig fast ordentligt i min pappas finger när han var på besök. Hon bet nästan rätt igenom, och blodet sprutade! och det tog ett himla tag att få loss henne. Men det kunde han gott ha anser jag då han provocerade henne Flört vet inte hur hon är nu, har inte pratat med lena maria. men hon kan ju ha varit så pass snäll hemma hos mig, i och med rymningen, å att hon hade fått sitta i en låda hos polisen utan mat el vatten nästan en hel dag… så hon kanske uppförde sig i ett par dagar av ren självbevarelse drift Flört söt var hon i alla fall!