Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1573 ggr
dorkey
0

Inskaffa iller

Kanske inte ännu, men om ett tag när jag verkligen, verkligen tänkt igenom det ordentligt. Just nu är jag hur frestad som helst! dessa underbara, mysiga och vilda bestar. *dreglar*

Ska snart få träffa Emma i Timrå och hennes små älsklingar. Det ska bli kul :)

Men jag har några frågor: 

1. Hur mycket väger en iller ungefär, hona och hane?
  2. Klarar de av att vara ensamma, som vuxen, hur länge?
  3. Är det riktigt svårt att få dem 100% lådtorra?
  4. Är det smart att börja med valp, eller är det bättre att börja med en vuxen redan uppfostrad?
  5. Hur mycket kostar en iller på ett ungefär? då menar jag endast illern och inga tillbehör, mat etc.
  6. Könsskillnader; storlek, markeringar, energi.. ?
  7. Förutom illerblandingen, kan de äta välling, äggula, rått kött, fisk? (allt utan kryddor)
  8. Går de i dvala/idé på vintern? hur länge sover de då i ett streck? får man väcka dem utan att skada dem på något sätt?
  9. Hur funkar det med smådjur med illrar..? har hört att det kan vara skadligt för smådjuren. Har själv råttor och undrar om det är några problem?

Theres
0
  1. Väldigt olika, men jag har en hona som väger 950 gram och en hane som väger 1600 gram (senast jag vägde dem)

2. Lättare att lämna dem ensamma om de är flera, för illrar är väldigt sociala och vill ha sällskap.

3. Beror på illern :P Det är olika.

4. Bror på det med, vad man känner för.

5. 2500

6. Hanen är större, min hona har mycket mer energi.

7. Kött is the shit

8. Nope

9. Jag har råttor + illrar och det funkar… men det sägs att råttorna kan bli stressade av illern, men de har hälsat på varann.

golf.ifokus.se

LinLin
0
  1. Olika som sagt, våra honor väger ca 700gr och ca 900gr, hanarna 1,3kg och 1,9kg.
  2. Vi har lämnat våra ett dygn, de såg mest förvånade ut när vi kom hem igen. Skulle dock inte lämna en iller ensam så länge.
  3. Ja :D
  4. Beror på illern, känn efter vad som känns bra för dig.
  5. 500-3000 beroende på uppfödare.
  6. Hanar är större som sagt.. börjar lukta när de blir brunstiga och märker, kan bli aggressiva. Märker annars ingen skillnad på våra.
  7. Inte välling… men kött och äggula. Är osäker på fisk, är inget jag ger.
  8. Näej (som sagt).
  9. Kanske inte lämpligt att ha dem precis ihop..
dorkey
0

Vi stryker åttan nu i alla fall. Det var bara något jag har fått för mig, att de sover mer på vintern.. :/

#2, Men välling borde väl vara bra? hundvalpar, råttor, hamstrar, katter osv brukar tycka om välling. Det är otroligt nyttigt.

Med fråga två menar jag mest eftersom jag går i skolan så kanske de kan klara sig i 5-6 timmar.. som en hund?
Min pojkvän är ju hemma för det mesta nu när jag är i skolan och jobbar natt när jag är hemma. Men ifall han någon dag inte skulle kunna vara hemma av någon anledning, eller börjar plugga igen?

Fler frågor till alla att lägga till: 

• Är de duktiga på att bajsa i sängar och i soffor? :P
  • Är det störande på natten, händer det att de börjar bita på en när man sover? kan man lösa det genom att låta dem vara i en stor bur under nätterna…?
  • Någon som har det jobbigt med en sladdsadistiller? (problem med sönderbitna sladdar..?)
  • Er illers favoritleksak?

Faxlin
0
  1. Hur mycket väger en iller ungefär, hona och hane? **Väldigt varierande. Har honor som pendlar mellan 500-2600 här hemma. Och en hane på 1600. **

2. Klarar de av att vara ensamma, som vuxen, hur länge? **Jadå de klarar av att vara ensamma om de ar ett riktigt illersäkrat hem så de inte kan fastna eller få något över sig.  En iller klarar sig längre än en hund om man måste lämna dem. Men det är inte att rekomendera då de är väldigt sociala av sig. En iller som lämnas för mycket blir ofta surig och bitig som protest. ** 

3. Är det riktigt svårt att få dem 100% lådtorra? **Ja, detta är också individuellt. Men jag tycker man alltid ska ställa in sig på att det är omöjligt att få dem 100% på lådan. Då slipper man bli besviken om man inte lyckas. **

4. Är det smart att börja med valp, eller är det bättre att börja med en vuxen redan uppfostrad? **Även här väldigt individuellt. Beror mycket på vad man får tag på både när det gäller valp och omplacering. Fördelen med valp är att man får forma den mer själv tycker jag. **

5. Hur mycket kostar en iller på ett ungefär? då menar jag endast illern och inga tillbehör, mat etc. **Olika men mellan 500-3000:- **

6. Könsskillnader; storlek, markeringar, energi.. ? **En brunstig hane marker klart mer, den luktar avsevärt mycket mer och kan till och med bli riktigt sur. Men kastrerar man hanen så är det ungefär samma sak. Endast individens skillnad då. ** 

7. Förutom illerblandingen, kan de äta välling, äggula, rått kött, fisk? (allt utan kryddor) **Välling rekomenderas inte till iller, då de inte kan ta åt sig näringsämnena från den som till exempel hundar gör. Rått kött är superbra. **

8. Går de i dvala/idé på vintern? hur länge sover de då i ett streck? får man väcka dem utan att skada dem på något sätt? **Nepp de over oftast mer på vintern mn de går inte i ide. ** 

9. Hur funkar det med smådjur med illrar..? har hört att det kan vara skadligt för smådjuren. Har själv råttor och undrar om det är några problem **Skulle inta ha råttor och illrar ihop. Det finns de små djur som dör av skräck bara avlukten. Men även om de klarar det så tänk vad hemskt att bo ihop med ett rovdjur. Och ännu hemskare om illern kom åt ens andra husdjur och bet ihjäl dem. **

10. Är de duktiga på att bajsa i sängar och i soffor? :P Mina brukar inte göra detta. Men så länge de tar sig ner så går mina på lådan. Så det gäller att de inte är så de inte törs ta sig ner. För då kan det hända olyckor.

11. Är det störande på natten, händer det att de börjar bita på en när man sover? kan man lösa det genom att låta dem vara i en stor bur under nätterna…? **Japp, många illrar försöker få igång matte eller husse genom att nagga i dem på nätterna. Själv har jag löst det genom att de ha ett eget rum på natten. **

12. Någon som har det jobbigt med en sladdsadistiller? (problem med sönderbitna sladdar..?) Nepp mina biter inte på sladdar.

13. Er illers favoritleksak? Rör.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

svarar på de sista frågorna då du fått bra svar på dem innan.

Säger som Åsa, välling bör du inte ge, en iller är ett absolut rovdjur, och kan inte smälts tex fibrer, och kolhydrater och laktos gör mer skada än nytta, så skippa vällingen, men ös på med kött! det e toppen för en iller!

• mina illrar räknas som bajsmonster, men de har aldrig bajsat i vare sig säng eller softa, Illrar gillar (oftast!!) inte att bajsa på mjuktunderlag som filtar och tyg.  Men själv klart finns där undantag, men i mina ögon så är det ett klart protest beteende om ilelr skulle bajsa påp tex soffan, då tycker han att nått annat e fe.
  • jag har mina 5 lösa på natten där jag sover. I början så e det jobbigt, för jag har behövt lära varje iller att de inte får vara i sängen när jag sover. Men nu så låter 4 av 5 mig vara helt ifred på nätterna, medasn den 5e inte lärt sig ännu då han bara e valp. men de andra har total respekt för mig när jag sover (men det e väl det enda de har respekt för suck)
  • inga sladdbitare här..möjligen stitch som ibland möblerar om genom att dra iväg med en lampa i sladden.
  • Illerhus med roliga ingångar, varandra