Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 4009 ggr
tokage
0

Illrar bara bits och luktar? Ööh..

Jo jag har tappat räkningen över hur många gånger jag har fått höra det. Många av mina vänner vet att jag ska köpa iller och många säger "men ush, de bara bits och luktar förjäkligt!".

Det där med att bitas har jag tagit reda på! Och jag vet att man får uppfostra illern till att inte bitas, och att vissa inte blir helt bitfria. Det har ju inte jag något emot, bett är inget som stör mig.

Men det där med lukten vet jag inte. Luktar illrar mycket?

Robinsnel
0

Visst, de luktar.. Mer eller mindre dock beroende på ålder och om de är kastrerade.. Men det är ju mest upp till dig hur mkt de ska lukta. Knep man tar till: Tvätta sovfiltarna ofta (en gång/vecka typ), tvätta rumpan när de "skunkat". Kastrera… Hålla lådan ren och ta upp "olyckor" snabbt. En skål med vaniljsocker framme är också en höjdare på att ta bort lukt…

Jag skulle nog råda dig att åka hem till nån med illrar och träffa dem o känna lite hur det luktar, innan ev köp.

tokage
0

Okej jodå, jag är just nu sjuk, men ska försöka kolla om jag kan få komma till någon illerägare nästa helg! Vill känna på hur dom är innan jag köper :).

Matiilda
0

jag tycker att min Tim luktar gott :) hehe honung..

lolla87
0

de har ju en anorlunda lukt mot vad folk är vana. tror att det är det som får folk att säga att de luktar. det är en mer villt lukt. visst luktar de skarpt ibland men jag tycker att blöt hund och vissa hundar luktar illa! =)

Norrskenets
0

#4 det har du alldeles rätt i hehe=P

dorkey
0

Själv är man van vid råttlukt och gp-råttlukt (som verkligen luktar  helt speciellt) Så jag tror inte illerlukt kommer vara några problem ifall jag en vacker dag skaffar in söt pälsklädd, underbar best.

Jag har sett EN ENDA iller i "verkligheten", det var en tjej som hade hand om den ganska illa.. Och det verkligen stank i det rummet hon hade den i. Men hon tog ju inte heller hand om den som man ska. Men jag tror att om man bara håller rent efter illern och är mycket noga med hygien så borde det inte vara några problem.

Dessutom, desto nogrannare man är med hygien och mat ju friskare håller sig djuret.

Zaria81
0

Min okastrerade hanråtta luktar 10 gånger mer än min & Aztechs 3 llrar tillsammans.

tokage
0

Jo precis, jag älskar nästan alla djurlukter, särskilt den i zooaffärer där dom har många akvarium, jag har haft rummet fullt med terrarier, och DE stank ska ni veta xD!

Min syrra har även 3 hanråttor, och de luktar inte så gott, men det är något jag har vant mig vid, kan gott vänja mig vid illerlukt, tror jag, får se när jag har träffat dom :).

jessicanilsson
0

Finns ju dom som tycker att iller luktar gott… mysk/honung:)

har inga problem men någon illerlukt;) okastrerade hanar luktar väl inte godis dock:P

HannaM
0

illrar luktar underbart!!! tills som blir fööör skitiga eller brunstiga=)

SamHenn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej brunstig iller luktar ju inte sommaräng direkt. Jag blev ofrivilligt ensamstöring så fort Samson gick in i brunst o dom månaderna det tog tills jag kastererade honom. Mina kompisar total vägrade att komma hem till mig. Allt han kom i kontakt med luktade ju fy f*n. Men jag led inte så värst för efter ett tag så vänjer man ju sig efter det mesta Flört. Efter han blivit kastrerad fick han nån slags hormon chock o "tappade" pälsen, förutom på ben o svans. Detta resulterade att han gick óch såg ut som en pudel råtta ett bra tag efteråt.

Vattunalle
0

fick höra senast i går då jag var ut med Devil:

- får man ha iller som husdjur? *asg* öh…JA! =D

- men bitsdom inte och luktar illa?  *suck*

*s* no comments!

TottsiGirl
0

Nje de e väl en mycket vanlig kommentar för oss illerägare tyvärr.. jag själv tycker det luktar gott med iller och som sagt alla djur luktar ju tror bara det är så att de allra flesta är mer vana vid hund och katt och på något sätt så gör det att man accepterar den lukten.

Min pappa gnäller konstant när han kommer hem till mig om att det luktar fy fan så trött jag blir . Men syrrans katter som oxå luktar nje de e helt ok!! Som ägare till ett ovanligt djur får man tydligen bara vänja sig vid dumma kommentarer.. :(

Tänk om du hade gått fram till någon på stan som hade en hund och sagt huu dom bits väl bara och fyyy vad den luktar för att inte tala om hur FUL den är då hade man väl fått springa fort sen skulle ja tro…

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Vattunalle
0

konstigt det där hos mig luktar det inget alls *s* ingen som säger nått heller…. strange

TottsiGirl
0

När ja hade Ted va de ingen som sa nått heller.. de började när mina små nya monster kom då blev d mer gnäll.. :S

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."