stamtavla efteråt?
Det verkar som att många här inne inte får med stamtavla när de köper sina valpar utan att denne skickas till köparen i efterhand. I mina ögon känns detta lite konstigt.
För mig är det av högsta prioritet att kolla upp stamtavlan redan innan man köper sin valp oavsett om man ska avla på denne i framtiden eller ej. För även om man bara ska ha sin iller som husdjur vill man väl att denne ska få leva ett så långt och friskt liv som det är möjligt? Och älskar man illrar så mycket borde man väl kämpa för att stammen ska bli bättre!
Allting börjar hos dig som köpare. För ställer du inga krav på uppfödarna att de alltid ska ha en ordentlig stamtavla och sjukdomshistorik på valparnas släkt flera led tillbaka ställer du heller inga krav på en ärlig och seriös uppfödning.
Varför kan inte fler inse att en stamtavla är så mycket mer än något man skryter med på utställningar? Det är vårat enda verktyg för att jobba för en friskare och mer långlivad illerstam i Sverige!

Det här med att få stamtavlan i efterskott beror på den tid det tar för registratorn att skicka stamtavlan.
De seriösa uppfödanra skickar således med en egengjord stamtavla så man har alla uppgifter ändå.
Sedan visas självklart stamtavlan upp redan innan köparen bestämmer sig för en valp.
Så om man får vänta ett slag på den riktiga tycker jag inte gör så mycket faktiskt. Man har ju alla uppgifter ändå liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#0 Kan tillägga till vad ÅsaF skrev, att uppfödarnas egna stamtavlor ofta innehåller mer info än den som kommer från registratorn.

#1 Ah nej det förstås. Men i de här fallen kan man ju ändå få se stamtavlorna innan vilket det inte är många som verkar få när de exempelvis hämtar sina små hos farmare.
Blev kanske lite dåligt formulerat.. Tanken var just den att man inte ens kollar upp detta innan.
en sak bara- borde det inte gå att vidareutveckla stamtavlorna lite?? Så att mer uppgifter om varje djur finns med.
Jag har reggat 2 av mina (just pga att jag fortfarande väntar på en lovad stamtavla från Ixid sen 1, 5 år tillbaka…) och nu när jag har lusläst har jag sett flera fel iaf en av stamtavlorna. Det fattas namn och färger på ett par ställen.. Så jag ska "göra om" dom en gång till tänkte jag och förhoppningsvis även regga Skiten då..
Skulle jag föda upp och ge ut stamtavlor så skulle jag nog göra mina egna faktiskt.. jag skulle vilja ha stamtavlor där man ser vart fläckarna sitter på tecknade illrar, om illern har någon defekt (dövhet, kryptorkism etc). Och tavlorna skulle ligga i ständig uppdatering så att färgförändringar, operationer och uppkommande sjukdomar förs in.
Det tycker jag är viktigt!
(har säkert glömt nämna nåt.. men ni fattar poängen)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#4 Vad är kryptorkism??
Jag fattar ärligt talat inte hur det kan ta så jävla lång tid för registratorn att fixa stamtavlor, hur svårt kan det va? Jag har väntat på min sen juni nu och börjar bli smått upprörd.
#5 när inte kulorna trillar ner från buken på hanen.
#6 ring till dom vettja!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ah då är jag med!
Är det upp till uppfödarna att regga på feritage eller görs det i samband med att man skickar efter stamtavlan?
#6 Håller med, har skickat in uppgifter 2 gånger och haft ett privat samtal med den här personen. Men inget har hänt på över ett år så jag ger upp.
Jag kollade upp sids stam själv i förväg, genom uppfödarens hemsida och sedan kollade jag upp illrarna på feritage. Det är dock kanske itne så vanligt för när jag sen pratade med malin och vi kom in på stammen upptäckte hon att jag redan visste det mesta.. jag kollade till och med stammen innan jag anmälde intresse.. Jag har inte fått stamtavlan från SIV än heller och det är sex veckor sen jag köpte sid, men jag tror i regel hänger det på köparen om man ska få reda på hur det ser ut, om det finns sjukdomar osv. Många ggr. kan man t.o.m. lätt få fram mer info än uppfödaren själv har, så det lönar sig att göra lite efterforskning, före. ;)
#8 på feritage reggar du din egen iller! Det händer att uppfödare reggar djuren och då kan man "ta över" sin iller när man köpt den sen. så kan man gå in och redigera sjukdomar mm som illern drabbas av! Gillar den sidan mycket!
Sajtvärd på Iller.ifokus
hahaha fick stamtavlan idag ^^