Fasttejpad iller
Idag spenderade jag en halvtimme på att reparera/illersäkra min kyls skyddsgaller (Det som är mellan kylen och golvet). Lille Mijailo älskar nämligen att slita loss det och springa in i maskineriet. Det jäkligt hett där inne, och vissa av rören kan man riktigt bränna sig på upptäckte jag :S
Men iaf. Gallret är av plast. Låsmekanismen på ena sidan var trasig, så det gick inte att fästa alls. Tog häftmassa och tejp och såg till att det satt fast ordentligt. Men då jag sätter dit illern för att testa om han kan få upp den så slinker han direkt in genom ett hål där gallret var lite trasigt. Hade sett hålet innan, men tänkte "Nahh, aldrig att han kommer igenom där".
Så, där sitter jag med en iller innanför ett galler som är så hårt fastsatt att man skulle behöva svetsa loss det.
Värmer på en köttbulle i micron och lockar ut honom relativt enkelt.
Därefter tar jag mer tejp (4 cm bred genomskinlig hushållstejp) och tejpar för hålet ordentligt.
Tänkte att "Nu var det säkert!" och går och sätter mig och jobbar vidare framför datorn.
Ca 10 minuter senare hör jag ett avgrundsskrik från köket, jag rusar för att undersöka. Och vad hittar jag? Jo…
Ett stycke iller har gnagt/klöst sig genom tejpen och skapat sig ett hål där han kunde klämma sig igenom. Otur bara att det på vägen ut igen är klister på baksidan av tejpen som inte hunnit torka ett skvatt sedan jag satte dit den. Så där hänger han fastklistrad bakom framtassarna och kommer absolut ingen vart, skrikandes som en stucken gris!
Ådrog mig åtskilliga bett på händerna då jag försökte skära loss tejpen runt, för att inte tala om då jag försökte få bort den från pälsen efteråt! Slutade med att jag röck bort den snabbt som man gör med plåster medans jag höll en hand i nackskinnet på stackarn :D Hade inte vett nog att tacka mig för att jag räddade honom undan pälsskador heller :(
Ännu en dag i en illerägares liv antar jag ;S

Förlåt att jag skrattar men…. Stackars bebbe då…. Och jajamensan ännu en dag bara, det kommer mera garanterat!
haha, förlåt, men det är bara början :D ;)

inget är omöjligt för en iller;)

vi har samma problem med gallret, vi har försökt alla knep med att laga hålet, men de hittar nya sätt hela tiden.. farligt ju!
går det köpa andra galler som passar, måntro..? det är nog ända lösningen här!

Jag klippte sönder ett makronpaket och lade ihop 4 lager med papp och tejpade fast nu, det BÖR inte gå att ta sig igenom. Har böjt tejpen runt resterande galler också, så att han inte får nånstans att rycka.
Det syns på honom att han anklagar mig för att bygga illerfällor fortfarande :D

Haha…förlåt att jag skrattar men det var så väl beskrivet hur en iller funkar 
O…det lät faktiskt som om det var mitt kök du satt o fixade i.
Vi har nämligen samma problem med likadant galler där fästet är trasigt på ena sidan o ett håli gallret på andra sidan:
Nu får de ju inte vara i köket om inte någon är där med dem.
De kan nämligen öppna till skåpet under diskbänken o jag misstänker att det finns en passage ut där någonstans då vi fick in skogsmöss därunder som boade o fick ungar. (samlade in dem i en bur då det var mitt i vintern o släppte ut dem….lååångt bort från hemmet på våren.)
haha stackars liten! här hemma säkrade jag kylen med hönsnät och ståltråd…superenkelt! å då e jag tjej med tummen mitt i handen ;)