Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 190 ggr
Qviq
0

Förbannad!

Som ni kanske minns skrev jag för några dagar sedan och frågade vart alla bodde och skrev även att här fanns det ingen iller på flera mils avstånd.

Men igår var jag på en liten fest hos min granne. Där fanns det en kille som jag aldrig träffat innan. Vi började prata om olika djur och kom in på illrar. Fick då veta att hans kusin som bor i hultsfred ägde en iller. Blev givetvis glad. Men då säger han att han själv inte träffat illern men hans familj har gjort den och säger att det är det värsta djuret som finns för han bits och bajsar överallt hela tiden. Tyckte det var lite konstigt och frågade hur han hade illern. Killen svarade då att han hade han i bur och inte tog hand om han så bra tydligen. Blev fruktansvärt förbannad! Så jag gick och hämtade göran och han blev stormförtjust! Han sa att det var ett underbart djur inte alls som hans familj förklarade han. Men dum som jag var tog jag inte reda på vad killen hette eller vad hans kusins namn var.

Vet ju iof inte om det hans sa var sant men tyckte så synd om den stackarn.

"Chaos is a friend of mine."

ViktorMarina
0

usch så hemskt! det finns ingen chans att kunna träffa honom, och illern, och se om det stämmer att han har den i bur och inte tar hand om den? för det kan ju vara så att ägaren inte vet bättre, och då kanske det går att förbättra situationen för illerstackaren!

Qviq
0

Har tänkt att gå in till min granne senare idag när han vaknat och fråga om han visste vem killen var. Och sen hoppas på att han är villig och berätta vem hans kusin är…

ViktorMarina
0

det låter jättebra! vad skönt att höra att du reagerar och vill göra nåt åt det, bra gjort!

om det inte är så att ägaren är okunnig, kanske han till och med kan tänka sig att omplacera illern, om han förstår att han inte tar hand om den rätt. har du möjlighet att typ ta hem illern som akuthem då, och sen omplacera den med hjälp av någon av illerföreningarnas omplaceringskoordinatorer? vore ju kanon..

annars kanske ägaren är villig att bättra sig, om han får hjälp med hur han ska göra.. så tragiskt att folk inte tar reda på fakta om djur innan man skaffar dem. usch.

Qviq
0

Om jag skulle få reda på vem det är och han kan acceptera att han inte kan ta hand om illern skulle jag självklart ta hit han. Annars hoppas jag att kan faktiskt kan försöka bättra sig, det blir ju även bättre för han att ha ett djur som mår bra och inte bits. Vill just nu bara att grannen ska vakna så jag kan ta tag i den här…

skrollan
0

om du kanske inte kan hjälpa till så är väl ändå utvägen att anm'la honom om han inte fattar bättre, det skulle jag gjort direkt såna fall!

ViktorMarina
0

Hur har det gått?