Fått min kamera :)
Nu är det kameratest såjag tänkte passa på att visa hur mina illrar bor. De har sina saker i källaren och får vara på hela undervåningen. Källaren är kall och mörk. Mycket bra.
wohooo :)

Va kul att få se bilder, va är det för kamera då?=)

En canon eos 40d, är utbildad fotograf och jobbade för många år sedan med pappa som är journalist, men de här bilderna är inga skapande fina saker direkt, bara testar kameran :)
Matplatsen

Inre rummet, har möblerat om så att det ska få plats en ordentlig klösmöbel till höger.

Fler bilder kommer då jag har installerat photoshop så att jag kan beskära osv.
#8 hahahaha, diggar klackskon påväg in i buren :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

jaha okej, va mysigt dom har det=D

snacka om illermecka-kaos… hehehe… mycket prylar blir det! :)
vad mykcet prylar!! Men det var inte mkt plats för dom att bajsa på golvet för dem ;)

#13 He he, nej de är 100% nere i källaren. Däremot inte lika duktiga uppe i huset :(

#14, lite offtopic.. men vad tycker du om nya auto-iso funktionen? Jag är lite sugen på att uppgradera min 400D till 40D. Är det ännu mindre brus än 400D på högt iso?

Jag har inte kommit så långt ännu. Jag har bara kollat så att jag kan fixa de vanliga inställningarna som att själv bestämma tid och bländare och föra över till datorn. Fick den igår ;) Har nog inget emot en auto-isofunktion om jag har möjlighet att ändra den till det jag vill ha. Men, jag har inte haft en digital systemkamera förut och undrar nog lite om det verkligen behövs en iso-funktion på dem? Själv har jag mest fotat med 50 iso ute i naturen och det har jag ju gjort för att få så lite korn som möjligt, medan jag gärna använt 1600 på mycket svartvitt. Men, till frågan, kornigheten förändras väl inte på en digitalkamera? Ljusinsläppet reglerar jag ju själv så vad har man ison till på en digitalkamera? Kanske dum fråga men jag har inte sett poängen riktigt :)

Aha, antar att min fråga besvarades i ditt inlägg ovan :) Det blir alltså kornigare även på digitalkamera på ett högt iso… ska kolla lite så kan jag återkomma om det blir mer eller mindre.

Det blir inte kornigare på samma sätt som film. Men det blir "brus" på bilden, syns framförallt i mörka partier. På min 400D är det nästan brusfritt i iso1600. Vore kul att ha det helt brusfritt i 1600 eller vid kanske ännu högre isotal. Ibland är det svårt ta kort på lågt iso inomhus pga dåliga ljuset. Blixtljuset tycker jag är så fult… återkom gärna när du testat lite ..

Mmm, men det enda du egentligen gör med högre iso på en digitalkamera är väl att du minska tiderna du har den öppen så att du kan hålla den stadig. Har du provat att använda en lägre iso med längre tid? Stativ kan ju behövas dock. Får du brus då oxå?
Apropå blixtlujset är jag ganska nöjd med det på den översta bilden.

haha en improviserad illermotorväg av pet flaskor å jätteraskerpåsar? :P