är detta vettigt?
Om jag nu tar hem en illerhona i morgon, så blir det ju lite läskigt att lämna henne ensam när jag går o jobbar på fredag. Men så har jag tänkt såhär. Vi har en inglasadbalkong, på första våningen. Där ute har vi en bänk o en stor träkista (typ) som står på fötter. Om jag borrar ett ingångshål i kistan o fyller med filtar o gos, samt sätter ut mat o toalåda osv där, kan hon vara där dom timmar jag jobbar då tror ni?
Mest så hon inte skadar sig eller så när inte vi är hemma. Sen när hon har vant sig o känner till lägenheten så kan hon ju självklart vara innealltid. Jag cyklar alltid hem på lunchen o äter, så då kollar jag ju till henne o gosar lite. Visst, där är ju lite svalare ute, men inte svinkallt.
Sen kan hon ju hoppa upp på bänken o titta ut o se lite folk o så.
Vad tror ni, skulle det funka såhär i början?
Finns det inget rum i lägenheten hon kan vara instängd i då? Vi hade båda våra instängda i köket dom första dagarna för att lådträna dem
Det man månste tänka på att en iller kan ta sig ut genom väldigt små springor och kan den gräva kan den gräva sig ut så det måste alltså vara super tätt.
Kan du inte hellre ha henne i badrmet de ända man ska tänka på då är avlopp till durch och badkar så de inte kan ta sig ner där samt toalettlocket ska vara nerfällt. Det är nog det lättaste stället att illersäkra fortast på.
Annars skulle jag åka o kollat läge och hem o tänka igenom de illersäkra allt o sen åkta tillbaka och köpa iller det är det som jag tycker är det vättigaste att göra om man planerat att köpa är att ha allt redan klart. Att man illersäkrat så mycket man bara kan innan man skaffar iller.

Om balkongen inte har några hål så hon kan smita ut så borde det funka.
golf.ifokus.se
men om hon ändå ska lära sig att känna lägenheten, varför kan hon inte då göra det på en gång? :)

Tycker att det inte skulle vara hela världen. Eftersom hon har bott ute i några månader så tror jag inte att hon kommer frys så värst mycket.
Så kör på det. =)
det enda rummet vi har dörr till är vrt sovrum, o där är sladdar o skit då vi nyss flyttat in. Badrumet är oxå en möjlghet, men tycker det är så isolerat. På balkongen kan hon ju ändå titta ut o se lite… Har kollat öppningar o så, o det är lugnt - det går inte att ta sig ut. tycker bara det känns nervöst att hon ska lära känna lägenheten när hon är ensam hemma, tänk om hon skadar sig. Har illersäkrat så gott jag kan, men vill ändå hålla ett öga på henne.
Ja, jag förstår. Men en dag dör hon ju inte av ;) Sedan när du kommer hem på eftermiddagen och över natten och hon får kan vara inne så ser du ju hur bra det går och förmodlgen kan vara inne nästa gång du jobbar ju :) tror det blir as bra ;)
oki. tack.
#6 jaha okej.. men om balkongen är helt illersäker så skulle det säkert fungera till en början

ja som det står i en annan tråd är att illrar mår nog bäst av vara ute än att bara känna vår rumstemperatur. Så var inte orolig för henne.

#10> Detta gäller såklart för illrar med tjock vinterpäls som är vana att vara ute. Antar att det som varmast är 5 grader på en inglasad balkong nu. Mina inomhus-illrar skulle alltså bli gravt nedkylda över en dag, utan tvekan.
Men är illern van vid utomhuskyla så borde hon ju klara det. Själv skulle jag nog kört på badrummet. Kan vara en idé att sätta något tungt på toalocket och på duschavloppet ifall hon är en sån iller som fipplar upp locket (inget mina 4 klarat av dock).

Men hon skall ju köpa en iller som har bott ute hela denna höst. Så det är därför jag tror att den klarar sig nog.
Det gick bra att ha henne där ute några timmar, hon sov gott ibland alla filtar o täcken. Nu har hon träffat hunden o går även fritt i hela lgt, det funkar kanon. Dock liite prolem att hittta lådan-typ varje gång. =/ Men det blir nog bättre med lite träning.
Vad kul att höra att det går bra för er :) Kanske får ställa ut flera lådor? ;)
varför ska du ha din iller på balkongen??
om du läser henne sinlägg du förstår du varför ;)