Iller iFokus

Iller

Etikettin-memorian
Läst 1006 ggr
Nettan
0

Chilli

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår somnade min älskade Chilli in. Hon blev 6½ år gammal.

Efter en tids insulinom så var det dags för det oundvikliga.
Calle (Falo) bjöd henne på en stor chokladmuffins som sista måltid.
Sedan fick hon den otäcka sprutan i magen.
Hon skrek av smärta av sprutan och bet mig hårt i fingret.
När det var klart så pussade hon mig på handen och lade sig mot mitt bröst.
Falo och jag pussade henne farväl och såg henne sakta försvinna bort till änglarnas rike.

När hon var borta och jag gråtit mig lugn igen så fick min dotter Ebba, Kerstin (Kerran) och hennes son Fredrik komma in för att säga farväl.

Igår hade vi en sorgens dag. Men i himlen har de ställt till med fest, en ny ängel har anlänt. Älskar dig så min lilla Chilli. Vi ses på andra sidan.

Fruttisen
0

*kramar*

skrellet
0

oh va hemskt Gråter

vi skickar massa tröstkramar och hoppas att det känns bättre snart!

Sara
0

Beklagar sorgen!

*gråter nu över mina egna änglar*

Sara

Norrskenets
0

usch va hemskt, beklagar sorgen. skulle nog också gett mina illrar chocklad eller iaf det det verkligen älskade fast inte får ifall dom skulle få somna in.*massa tröstkramar*

AlbaStiffler
0

*snörvel snörvel*

Stackars dig! Vet precis hur det känns, det känns förjäkligt… men ändå har man nån sorts blandad känsla av att man gjorde rätt, att det var dax. Tyckte det där med chokladmuffinsen var såååå gulligt. Precis rätt tänkt! *bölar lite*

Tesan
0

Beklagar er sorg…

skrollan
0

kramar om och beklagar sorgen!

elinn
0

Beklagar sorgen

Robinsnel
0

usch ja.. beklagar nettan..

NoraDede
0

beklagar sorgen. många kramar från oss

babsan
0

nää, stackars…..beklagar sorgen =(

*tröstkramar*

emmsaaan
0

Vila i frid.

UlrikaD
0

Beklagar verkligen!!

Madde
0

Beklagar sorgen!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gilla
0

Så ledsen för er Ledsen

Men Chilli har det gott nu.

sarasskorpan
0

Beklaga sorgen

Faxlin
0

Beklagar så er sorg. Tänker på er.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

usch vad hemskt… tänker på dig… Fick iaf träffa den söta illa Chilli för ett år sedan på IT… Hon var en fin dam hon!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Beklagar verkligen din sorg, jag vet hur du känner. Men nu har lilla Chilli många illrar att leka med tills ni ses igen.

KerstinL
0

Du vet att mina tankar är hos dig!! Tack för att jag fick chansen att ge Chilli en sista puss!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[tiiia]
0

skickar tröst kramar till er.

rip Chilli. Gråter

Sarah
0
Nea
0

Stor kram Nettan.

rosaelefant
0

Beklagar sorgen :(

Nettan
0

Då har obuktionsrapporten ramlat ner i brevlådan idag.

Någon som kan hjälpa mig att förstå den?

"Sektionsfynd: Insulinom i pancreas. Adenom vänster binjurebark. Lymfocytolys och nekros mesenteriala lymfknutor. (trasiga/döda vita blodkroppar och celler i lymfknutor vid tarmen)."

Att hon hade både binjuretumör och insulinom fattar jag direkt. Men vad menas egentligen med det sista?
"Lymfocytolys och nekros.."??

Sedan måste jag faktiskt tillägga att jag reagerar lite mot att de skrivit : Undersökningsmaterial: Kadaver.
Jag tycker att det låter otroligt äckligt och okänsligt. Det här var min rara älskling som kallas för kadaver. *ryser*

Norrskenets
0

kan tyvärr inte hjälpa dig, men håller med om att det lät väldigt okänsligt och grovt, kunde vell ha skrivit nått "finare".=(

AlbaStiffler
0

Visst är kadaver ett starkt ord, men det är kanske lite felassocierat av oss "vanliga" som tänker på ett dött djur i skogen (gör iaf jag). Kadaver är väl helt enkelt ett dött djur.

Är det inte förklaringen som står inom parantesen?

Usch, lite ruggigt att läsa obduktionsrapporten. Själv har jag dragit ut bara på att hämta askan av min Alba som blev klarkremerad för nån vecka sen. *rys*

Robinsnel
0

#25 nekros är ju död vävnad, så "döda lymfknutor" skulle jag tolka det som. Lymfocytolys vet jag inte vad det är… Lymfom?

AlbaStiffler
0

Står det inte i illervademecum?

Faxlin
0

Förhöjt antal lymfocyter i blodet betyder Lymfocytolys.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

#30> Skulle man bli visare av det svaret eller? *himlar med ögonen* :) Vad är lymfocyter till att börja med=?

sarae
0

#31 lymfocyter är en typ av vita blodkroppar som är en viktig del av imunförsvaret. Har kroppen ett förhöjt antal (lymfocytos) innebär det att något i kroppen är fel helt enkelt, eftersom kroppen producerar mer lymfocyter vid sjukdom etc.

Adenom betyder förövrigt godartad tumör… någon som vet om man även räknar godartade tumörer till begreppet "binjuretumörer"?

Nettan
0

De flesta binjuretumörer är godartade enligt veterinären jag har kontakt med. Men de växer ändå och ställer till med problem.

Hon förklarade även det där med lymfocyterna som att det är något som kan ha inträffat efter döden. Men jag blir ändå nyfiken på det hela.