Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 320 ggr
pilura
0

tips vid omplacering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ska äntligen få hem min första päls!!! Peppe, som det finns en tråd om här inne, ska komma till mig! :)

Han är tre år.. Tänkte bara om ni har några tips på vad jag ska tänka på för att han ska må så bra som möjligt i sitt nya hem? Är det nåt speciellt jag kan göra för att han ska känna sig som hemma?

[jenkass]
0

att du kanske ska undvika att bjuda hem massa människor med en gång, han borde få tid att utforska sitt nya hem och känna sig trygg

JossanH
0

är så olika från iller till iller. Vissa illrar klarar bättre av en flytt än andra.

Man måste inte pova "allt" på en gång med promenader, kloklipp och bad utan man kan ge honom ett par dagar att känna sig hemma, men även det är ju så olika. Var de som sa att man skulle låta illern vara ifred i början, men det tror jag inte så mycket på. Ofta vill dom ha en trygghet och det är du!

Sajtvärd på Iller.ifokus

AlbaStiffler
0

Å vad kul ! Grattis, Peppe såg fin ut. Är du Uppsalabo?

Håller med jenkass, låt folk komma om en vecka tidigast. Du behöver inte flänga så mycklet med honom i början heller. Skippa promenader och sånt tills han känns trygg och hemmastadd.

Annars, låt han ta din tid på sig. Illersäkra det du anar kan vara knepigt innan han kommer. Skaffa grind till balkongdörren och kanske myggfönster om du brukar ha fönstrena öppna.

Skaffa ett BRA foder (se mat-trådar om detta) och fråga ev gamla hussen vad han gillar för foder och vad han äter nu. Är det ett dåligt foder så försök byta, om han gillar det bättre vill säga!!! Sen är det bara att prova sig fram om vad som funkar. Fråga även gamla husse om vad han går på för storters bajslåda. Kanske vad han gillar för sand/träpellets/tidningar. Vissa illrar är kinkiga och vägrar gå på fel sorts sand om de är vana vid annat…

Lycka till och bärätta hur det går! :-)

pilura
0

ok, tack för bra tips!

Han äter ett iller-foder nu så tänker fortsätta med det, han gillar det oxå. Han kröp in i en tom matpåse igår när jag var där och slickade och snosade :) 

Han går på tidning nu så det tänkte jag oxå fortsätta med..antar att det är bäst att köra på det han är van.

Hämtar honom på tisdag, kommer absolut med uppdatering!

Faxlin
0

Vad skojigt för dig. Ser fram emot uppdateringar om hur det går för er. Och bilder vill jag så klart se då :-)

Sedan tycker jag att du fått väldigt bra tips i tråden redan om saker att tänka på.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

håller med Åsa och glöm inte bilderFlört

bnoffan
0

Så länge det finns utrymme för bus och mysiga sovplatser så brukar det lösa sig!

Och det här med att hem folk eller ej. Vi hade människor som sprang direkt efter vi fått hem Molly och Daisy och det var inga problem alls! Men det ska självklart ske på deras villkor…

Det ska nog gå bra med den nya killen. Jag önskar dig all lycka till och väntar med spänning på bilder! :)