Sällskapsdjur!
Lite att läsa:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
jag blir lika fascinerad varje gång jag läser den här meningen :
Förvaringsutrymmen för illrar får inte ha nätgolv.
Och varje gång så undrar jag över hur så pass många farmare kommer undan med att ha nätgolv till sina illrar…. står de måntro över lagen kanske? för nån annan logisk förklaring kan jag då inte hitta.

Vet inte hur gammal sidan är. Burmåtten för gnagare stämmer iallafall inte.
2004 ;) fast det med nätgolv gäller fortfarande
#1 Antagligen för att dom går under "Yrkesmässigt eller annat storskaligt hållande av sällskaps- eller hobbydjur" och där står det "Golv av nät eller galler eller andra perforerade golv skall vara anpassade till djuren samt sådana att djuren inte kan fastna eller skada sig på annat sätt."
Har inte kollat vad som står på SJVs hemsida, länken gäller de Finska reglerna.
puitt

" I förvaringsutrymmen för illrar skall ytan vara minst 1 m2 och höjden 0,6 m. Om flera illrar hålls i samma förvaringsutrymme, skall utrymmet vara minst 0,35 m2 per iller."
Har lagen ändrats nyligen? För det är väl ändå minst 5 kvadrat..
"Vid transporter av illrar får i varje transportlåda, bur eller annat liknande transportemballage placeras endast ett fullvuxet djur."
Vad räknas som transport? Antar att vi alla här inne bryter mot detta 

Observera att det är en finsk sida och det är Finlands jordbruksverk som skrivit detta. I Finland finns ingen lag mot att ha illrar i buren tyvärr.

#7 Ska man vara riktigt petig finns det väl ingen lag som förbjuder att man håller illrar i bur i Sverige. Däremot om större yta och stimulans.
Men hur är det egentligen med farmare? Får de dispans att ha illrar på mindre yta? Eller hur fungerar det?
#8 de gånger jag har varit i kontakt med djurskyddsinspektörer så skall de inte ha nån disppans…nätgolv e inte tillåtet, ej heller att sälja valpar för unga med mera…men likförbannat så kommer farmarna undan med det!!! så jag vet faktikst inte….och för att bderiva yrkesmässig uppfödning krävs tillstånd.. tjänar man mer än 10.000 kr /år på sin verksamhet räknas det inte längre som hobbyverksamhet och man bör således skatta på det….även detta slipper många farmare undan i från….hmmm så ja, har de dispans? det kan man verkligen fundera på. sverige e ett sjukt land, och jag skämms för att vara svenska faktikst…titta bara på hur minkarna har det.