Kattmat eller inte?
Jag undrar vad min lilla Stacy ska ha för foder som rekommenderas föer illrar finns inge iller foder har jag bro men nån bra kattmat man ska ge?? gav henne wiskas för men hörde att dom inte skulle äta det så böt till royal canin är det bra eller?
royal canin kitten eller hills kitten är ok att ge..du kan även ge orijjen cat eller baby cat, förslagsvis blanda lite olika sorter…annars kan du betsälla totally ferret från www.teba.se där frakten e mycket låg
jag tycker att det är jätte bra att beställa från teba :) Så att det rekomenderar jag starkt!
jag föreslår att du beställer riktigt illerfoder ifrån TEBA, det kostar inte mkt och man tjänar på det i längden. inte bara du utan din iller också! riktigt illerfoder är ju utformat till iller precis som kattfoder är utformat till katter…
prova att ge henne kycklingvingar.. det är kanonbra…

Jag ger mina illrar Vitalin som man kan betsälla på amhs illertorg. Men jag vet ej om det är billigare med totally ferret, fast det tror jag inte!?
#5 jo totally ferret blir billigare om du räknar in frakten på vitalinet….jag fick hem 7,5 kg för ca 470kr inklusive frakten…

Sen är det en smakfråga. Mina illrar gillade aldrig totally ferret, men de älskar Vitalin. Illrars smak är ju somsagt individuell.
Själv kör jag på blandning av Vitalin illerfoder och Orijanen kattfoder. Det gillar mina illrar.
I regel gäller: billigt kattfoder = dåligt foder. Bäst är att kolla på innehållsförteckningen, det ska va så lite kolhydrater som möjligt, men istället rätt mycket fett (runt 20%?) samt mycket protein (över 30-45% ungefär) Kan nån som minns mer exakt, skriva in vilka protein-, fett-värden man ska kolla på?!
Mat från vanliga mataffärer är No-no. Är man desperat och inte kommer åt annat så väljer man kattungefoder av de dåliga fodrena, men dessa bör bytas ut så fort man får chansen. Dåligt foder kan ge sjukdomar, cancer och näringsbrist - som i sin tur kan leda till döden.

Har du pratat med djuraffärerna där du bor? I många fall kan de hjälpa dig att ta hem illerfoder! Jag rekommenderar ANF. Enligt mig det bästa illerfodret..

#6 haha. det blev lite fel igår när jag skrev. jag menade att jag inte visste om de var ngn skillnad på frakten. *virrpanna*Men nu är det uppklarat ialf :)
Fast jag tror inte mina illrar gillar totally ferret, har för mig att jag fått prover på det förr.

Mina töser fick vitalin maten från amhs-illertorg, sen engång när jag skulle testa Anf för jag skulle inte hinna få hem vitalin. Hursomhelst så ratade dom det totalt och bara kraffsade ut allt och sen struntade de i maten…bortskämda töser man har!hehe=P men som tur va har min kompis vitalin till sina illrar så jag fick köpa en ny påse av henne=)

Jag testade med vitalin här hemma ett tag. Det gjorde mina illrar dåliga. De som aldrig brukar bli dålig av mat. Så det är inget jag ger dem längre. Här kör jag med en blandning av ANF illermat och Orijen och Royal Canin kitten.
Det är så olika vad som passar ens egna illrar, tur det finns lite utbud att testa sig fram med :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#11 ja precis=) våra illrar är inte lik den andra;) det som är så kul hehe, jag har funderat på om jag ska testa Orijen och se va dom säger om det, isåfall funderar ja på att blanda vitalin och det fodret.
jag kör nu med en blandning av lite lite av det fodret miilo åt när han kom till mig då han vägrar äta om det inte ligger i koppen, sen har jag ferret complete och royal canin kitten, och det som är super bra är att detta äter oxå thyra har jag fått höra=)