Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 664 ggr
JossanH
0

Dexter ska opereras den 15e..

Min gammelgubbe Dexter ska få följa med mig till huvudstaden på måndag och öppnas upp.. Han har förmodligen binjuretumör och troligen även insulinom…

Mycket på utsidan skvallrar tex så lyser huden igenom pälsen väldigt mycket, han har små "knappar" i huden, han hamnar i "stirr" och har tappat en del muskler över ryggen… :(

Jag känner att det bästa är att bara åka in o öppna upp och be veterinären ta bort allt det som inte ska vara där. 

Är så fruktansvärt nervös över att söva o öppna min pojke.. Skulle något gå fel så vet jag inte vad jag skulle ta mig till! Han fyller mitt hem med sin lilla, lilla kropp! Han tar stor plats! Älskar honom sååå mycket!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

tänkner på er jossan, och håller alla tummar jag kan att detta går bra!

Norrskenets
0

Huuga, hoppas det går bra*håller tummat och tassar för honom*

AlbaStiffler
0

Ursch då, ytterligare en sjukling. Vad tråkigt… :( Hur gammal är dexter? Har de gjort ultraljud på honom? Är han gammal kanske det bara är till mer skada än nytta att utsätta honom för en operation… trist, men sant. Kanske tjänar du ingen tid på detta mer n vad medicineringen kan ge. Jobbiga ställningstaganden, jag vet, men väl värt att fundera på när man behandlar en gammal sjuk iller.

Många veterinärer är "operationskåta" och rekommenderar alltför lätt operationer, så man får själv fundera på om det är värt den smärta han får efter att utsätta honom för det. Är han inte alltför gammal och utsikterna ser OK ut, så visst, då kanske man ska våga. Men är han gammal, och det antagligen ändå bara är en "tidsfråga" så kanske medicienring är bättre… Stackars pojken. Vilket beslut du än tar så blir det säkert bra! Lycka till hos veterinären och se till att han får rätt vård!

JossanH
0

tack!

#3 dexter är bara 4 men är min gammelgubbe ändå då han är älst och min första iller..
Han är väldigt pigg (när han är vaken är det full fart men han sover mer än dom andra) och livsglad- älskar utepromenader och då vill han helst gå ensam då dom andra drar ner tempot.. :)
Det är jag själv som alt operaton framför en massa tester för senare operation.. Allt pekar på samma sak och jag vet att många prover inte är helt tillförlitliga därför jag valde att öppna upp direkt.
Och jag har verkligen intalat mig själv att inte utsätta någon av mina illrar för onödiga operationer och den här tycker jag är mer eller mindre solklar..
Så på den vägen är det…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Ska tänka på dig och Dexter den 15:de.

Sara

skrollan
0

jag ska tänka på er och hålla tummarna den dagen!

Faxlin
0

Här håller vi alla tummar och tassar också.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ceciliaolucifer
0

Det bästa du kan göra är att ta honom till en veterinär och det är precis vad du gör. Det är väldigt klokt att åka dem här extra milen för att träffa veterinärer och djurskötare som vet vad en iller är för ngt.

Vi håller alla tassar och tår och försök att se alla positiva möjligheter.

Tänker på er! kramar i massor

JossanH
0

#10 ja du om någon vet ju vad jag ska gå igenom…

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

En liten uppdatering- Dexter har nu piggnat till rejält och vill gärna följa med ut i kylan på promenad, så där är vi lite oense för jag anser att man måste ha kläder på sig när det är såhär kallt och Dexter är ju naken på vissa delar av kroppen…

Jag väntar på att få svar från analysen på 2 hudtumörer som togs bort och på det som hittades i magen.
Den vänstra binjuren fick tas bort (vilket var väntat) och 2 små knölar hittades på bukspottkörteln. Veterinären trodde inte att det var insulinom men det är som sagt på analys så snart vet jag med säkerhet,.. Är tyvärr inte lika säker själv på den saken då jag tycker mig ha märkt av vissa insulinomliknande symptom.

Jag håller mina tummar för min pojke och är ändå nöjd med att det inte hittades något mer då jag verkligen trott det värsta om min kille…

Så en extra stor puss på dext och lite extra bortskämd har han fått bli också med äggula, kyckling o annat mumsigt! :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

Va skönt att han har piggnat på sig, du får hålla oss uppdaterade när du får svar ang knölarna *kramar från töserna och mig*

JossanH
0

Har precis pratat med veterinären om Dexters provsvar.

Tydligen satt inte de två knölarna hon tog bort på bukspottkörteln (ska hem o kolla papprena..) utan det var 2 förstorade lymfknutor.
De var tydligen svåra att analysera så de i spanien ville ha en andra åsikt så de skickades även till USA.
Antagligen är det förstadie av lymfom men det kan även hänga ihop med om han haft en infektion i kroppen. De här knutorna togs iaf bort i tidigt skede så förhoppningsvis dröjer det om det är så att det "spridit" sig.
Jag ska hålla koll på de lymfkörtlar man kan känna på kroppen.

Ingen insulinom med andra ord! :D:D

Hudtumörerna var vanliga mascellstumörer och var godartade!

Goda nyheter för mig.. blev först helt kall när hon nämnde lymfom- men nu känns det mycket bättre- behöver ju inte ens vara förstadie till lymfom om jag (och min  lille Dexter har tur).

Sajtvärd på Iller.ifokus

bnoffan
0

#14 Va skönt att höra! Hoppas att amerikanarna bara har possitivt att säga till om också! Hade ingen aning om att de skickade prov runt om i världen ;)

AlbaStiffler
0

Oj vilket pådrag i världen det blev. Coolt att de skickar proverna så långväga! Känns ju bra… hoppas det går bra med pojken!

emoflickan
0

Vad skönt Jossan! Pussa dextälsklingen från mig!

Ceciliaolucifer
0
Sarah
0

Åh vilken tur! Förhoppningsvis får du be¨hålla honom länge till.

Sara
0

Vad skönt!

Sara

skrollan
0

skönt att höra! :)

JossanH
0

en liten sak bara- allatså både de från spanien och USA har gett sitt utlåtande om knölarna och det var de överaktiva lymforna det gällde… :) Så alla är med på det.

tack alla! Jag är väldigt glad över att ändå fått så pass positiva nyheter, har varit mycket orolig för min lille vän!

Sajtvärd på Iller.ifokus