Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 382 ggr
Sabina-old
0

Bada?

Hur ofta badar ni era illrar. Max han är ju en inneiller, för det mesta. Vi går ju ut och går och så ska vi bygga en utebur snart. Han ska inte vara ute för länge, bara några timmar per dag, då jag är hemma. I allafall till att börja med. Det blir nog inte så länge på vintern, då blir det nog mer mys inomhus. Jag badar Max en gång i månaden, är det för mycket? Har hört så många svar så jag vet inte vad jag ska tro. De förra ägarna sa att de badade dem ofta, men inte hur ofta. Vill helst att han ska lukta så lite som möjligt.

Nettan
0

En iller bör absolut inte bada oftare än varannan vecka eftersom det bara stimulerar talgproduktionen så att de luktar mer.

Jag badar mina kanske med 1½-2 månaders mellanrum. Däremellan så kan det hända att jag tvättar av killarna när de slagits och rullat i bajs .. äckliga killar.

klarsferrets
0

ja det är olika och vem som står i durchen .ex Angel om han fick så skulle han vara i badet från morgon till kväll hadde en pol åt dom förra sommaren o det var bara Angel som låg i den . annars så tar vi c:a 1 gång i månaden då vi klipper klorna på alla . Angel & Gusgus får vi tvätta ansiktet på så fort han har varit ute för han älsakar att gräva. & Drucilla älskar bara att simma i badkaret men då ska hon vara skälv . Roxxi kan ingen annan bada än Emelie

Malena
0

Jag tvättar mina illrar när vi ska på utställningar och illerträffar vilket inte är så ofta!! kanske max 4 gånger per år

AmmiG
0

Man ska inte bada/shamponera illrarna mer än absolut nödvändigt, då det torkar ut deras hud och kan orsaka klåda.

Jag tror ingen av mina illrar badats/shamponerats sedan 2004, dom har hållit sig rena iaf. Det enda jag gjort, är att någon gång när dom stinker pest, så tvättar jag av dom där bak med ljummet vatten. I år blev det inte ens bad för tjejerna som jag och Carola ställde ut på Yran.

Shelby
0

Ronja badar i bara vatten varje vecka sen med shampo var 6-8:e vecka… Ronja är ute mycket så hon luktar inte så mycket, med hon tycker att det är roligt att torka sig… hon springer t.ex in i duschen när jag duschar och sen springer och "drar" sig i handuken som ligger på golvet…

AmmiG
0

Att leka i vatten är bara roligt för dom. Det är när vi håller på och shamponerar i onödan, som det kan bli problem. Onödan enl. dom veterinärer jag pratat med, är shamponering fast djuret kan rengöra sig själv. Kommer man in med en lerklump i selen, så räcker det oftast att spola av och torkar torr.

klarsferrets
0

jag måste nog förklara mig lite dom badar men inte med tvål om inte Angel är så svart p.g.a. att han har gräft men då blir det bara i ansiktet annars är det ungerfär till utstälningarna som jag använder deras tvål för som alla vet så dåftar ju inte killarna så gått eftersom dom är okastrerade.

Ammi du har hellt rätt att använda tvålen på dom mycket kan vara skadligt

ferretgirl
0

Jag badar mina om dom har varit ute och skitat ned sig, eller om jag ska på utställning, dvs ca 1 gång var 3:e - 4:e månad eller så. Tycker inte att man ska bada alltför ofta då jag tycker att dom blir skitigare av att bada ofta. Jag använde antingen ett illerschampo eller så nått annat milt schampo för katt. Har hänt att jag har fått använda ett lopp/lus schampo som man köper på apoteket, och då blir dom badade 1 gång/vecka i 2 eller 3 veckor på raken. Hade 7 illrar i december månad som var fulla av loppor, så det blev ett evigt badande kan jag väl säga *HAHA*.

Madde
0

Våra illrar badar om det behövs eller till en utställning. Eller som criss när han känner för det i vattenskålen hemma. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sabina-old
0

Men det går alltså bra att bada en iller en gång i veckan om det inte är med tvål. Tänkte nu till sommaren om Max skulle vilja bada lite i sjön eller i en balja. Annars så kan man alltså bada med illerschampoo en gång var 2/3 månad? Jag bara undrar, så många svarar ju så olika…

Madde
0

Våran iller Criss badar varje dag i deras vattenskål Och han går det ingen nöd på. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

AmmiG
0

Att plaska i vatten, ställer inte till något…det är en aktivering, om dom är förtjusta i det. Man bör skilja på "leka i vatten" och "shamponering". Jag tolkade #0, att det handlade om att tvätta/shamponera.

Det är shamponering som kan vålla klåda, vilket brukar bero på att man 1) schamponerar för ofta eller 2) man får inte bort allt shampo när man sköljer illern efteråt. 

Illern  ska inte shamponeras med vissa tidsintervaller. Det ska bara göras om det är nödvändigt, för det mesta räcker det att spola av illern under duschen.

Mvh Ammi

Sabina-old
0

okej…Tack så mycket. Tänkte ju mest på om han vill leka i en balja eller i sjön i sommar…

AmmiG
0

Leka i balja eller i sjön, är bara roligt för dom. Förutsatt att dom gillar att vara i vattnet. Vill han simma, så stärker han musklerna samtidigt och det är ju aldrig fel. Glad Hoppas vi alla får en underbar sommar med sol och värme.

nisse
0

vi bada nisse max en ggr i mån..det händer ju att han tar en simtur i duschen eller i en liten bäck ute..(hänt en gång) han skulle bara i den..haha

men shampoo används bara ibland väldigt sällan.

deo och sånt för illra tycker jag är skit! vaför köper en del sånt?

AmmiG
0

Det jag tycker är lite synd, är att vi använder ordet "Bada" både om att: 

1. illern leker i/med vatten, duschar utan tvål, schampo och dylikt.
  2. Samt när vi schamponerar våra illrar

Det är så lätt att det blir missförstånd, vilket alltid är trist. Illrar som gillar att leka och simma i vatten, mår bara bra av det.

Det är den onödiga schampooneringen (tvål eller schampoo, av alla slag), som kan vålla problem för våra pälsar. Detta pga att det torkar ur skinnet och pälsen.

Jag har varit ute med mina illrar, även när det har varit lerigt, men det har räckt att spola av med bara vatten. Har inte schampoonerat illrarna sedan hösten 2004, trots det är andra väldigt förtjusta i deras pälsar.

Mvh Ammi

nisse
0

bada och simma i en bäck är inte samma sak..jag vet men det blir ändå att man räkna det som bada.

AmmiG
0

Jo jag säger oxå att dom badat i sjön eller var dom nu plaskat omkring. 

Jag försöker skilja på det gm att säga tvätta eller shamponera om det är det jag menar, men visst har jag slarvat ibland och sagt bada, Generad när jag menat tvättat.