Knas i bajset?
De sista dagarna har det varit ljusa delar i hennes bajs, ibland hela "korvar" så att säga.
Imorse tittade jag på det ordentligt och det är ludd. Jag funderar på ifall det kan komma ifrån fleecefilten som hon sover på jämt och ständigt och även lägger sin mat på när hon hämtat den ur matskålen. Det känns ganska troligt.
Hon äter, dricker, kissar och bajsar.
Nu har jag tagit bort filten och istället lagt dit ett lakan.
Skall jag avvakta och se så att det försvinner eller bör jag ta henne till veterinär?
det kan hända att hon är en filtätare som vissa illrar är och då brukar fleece vara det mesta dom tuggar på, men om du nu bytt så håll koll om det blir bättre och om hon bajsar rikligt så är det nog ingen fara
Nej, men precis. Håll koll eftersom du bytt nu så hoppas vi att det löser sig! :)
Många illrar, där ibland några av mina egna, käkar ibland fleecefiltar och täcken. Vet inte varför, för det finns ju aptitligare mat att äta för dom. Har Jazz som älskar att bita och tugga i mina T-shirts och strumpor, så de måste man ha inlagt i garderoben om man vill ha det för sig själv. Vet inte hur många strumpor han har tuggat i sig hälar eller tår eller både och.
Valpar har också denna tendens att tugga i sig fleecfiltar, det syns om inget annat på deras små filtar som följer med dom till sitt nya hem. Alla mina valpar får en filt som jag lägger in i hagen vid ca 3-4 veckors ålder, och eftersom filten inte tvättas innan valparna lämnar mig. Så kan dom av naturliga själ se helt oskrämlig ut. Där kan både var hål samt kissat och bajsfläckar på, men allt för att det ska lukta hemma i det nya hemmet så att säga.

Kanske kan testa lite tätare filtar, som är hårdare i tyget, och därmed borde vara mindre goda och mindre lätta att tygga sönder. Ett annat tips är att kanske ha starkt färgade filtar,s å att du lätt ser i bajsen om hon ätit något.
har hört att man ska vara försiktig med fleece, för det är glasfibrer..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

men fleece är väl ändå gjort på plast?? gamla plastflaskor? inge glas borde det vara…
faktiskt ingen aning, har bara hört det.. å andra sidan så är det väl inte direkt nyttigt med plast heller.. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

kolla igenom allt du kan tänka dig. det finns även illrar som är svaga för strumpor/stoppning/Bh-ar.. ja allt tänkbart! Kolla så det inte saknas några mattfransar eller annat tyg.
Sajtvärd på Iller.ifokus
lava åt allt, tröjor, filtar etc, hon bajjade turkost randigt ett tag :P

Ja jag har en egen designer här hemma. Hon gör lätt om använda strumpor och trosor till benvärmare och trosor med "mer lättillgänglig" åtkomst ;)
Mattan i köket skulle ha mer onaturlig look då fransarna var nertuggade på vissa ställen ända ner till knutarna.
Pälsråttan var inte den heller så inne ;) Den fick bli en nakenråtta istället…. Och ni kan tro att hon har haft alla regnbågens färger i bajset :)
Äldre illrar som tuggar tyg brukar vara stressade eller ha magproblem, det är mina erfarenheter.
Små bebisar för att det kliar i tänder och fantasin. :)
Mina har inte haft några såna fasoner för sig sen jag började ge mer naturlig föda, typ kycklingvingar (i kombination med torrfodret som alltid är framme). Jag kan tänka mig att de får utlopp för en del tuggande av det. Kanske värt att prova om din tjej vill ha?
#12 smart! Något jag inte tänkt på.. Men iof har jag aldrig haft problem med tuggande illrar heller.. ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, som sagt så bytte jag ju ut alla fleecefiltar och dyl i tisdags.
Har även kollat igenom allt som hon kan ha tuggat i sig.
Bajset har sett ganska okej ut men idag var det massa ludd i bajset igen.
Det ser precis likadant ut (fleeceludd) kan det fortfarande finnas kvar i henne som kommer ut nu eller bör jag hitta en annan anledning?
Bör jag börja oroa mig? Det är svårt att tänka sig att det är något farligt då hon äter som hon skall, dricker som hon skall och bajsar och kissar lika mycket som vanligt. Hon är alltid lite tröttare än vanligt Nov-Feb perioden men inte värre än vad det var förra året. Att försöka få i henne något annat än kakor och hennes torrfoder är totalt omöjligt. Jag har provat med det mesta (;
Tack för alla svar föresten! Hoppas att ni har en trevlig Halloween!

det kaninte vara något annat klädesplagg hon har gömt och fortfarande tuggar på då? Typ en raggsocka eller liknande… finkamma hemmet.
Hittar du inget kaske det kan sitta något i magen. tror man gör en specialröntgen då så att man kan se vad som finns i magen, illern får äta nån sorts vätska som gör att man ser maginnehållet… alternativt öppnar man väl upp dem och kollar…

Det är inga möbler annars då som hon krafsat lös ludd från? Exempelvis en soffa eller liknande?