Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 691 ggr
kitty
0

iller + graviditet?

hmm..

hur är det egentligen med iller under graviditeten?

har precis diskuterat i skolan ang. kattbajslådor och graviditet och att det ska vara farligt. Gäller detsamma iller?

Hur funkar det när man har spädisar och iller?

ferretgirl
0

Samma gäller inte för iller, men man ska vara försiktig när det gäller små barn och bebisar, och alltid ha dom under uppsikt. TanjaS här inne är just nu med barn, och jag tror inte att hon för allt smör i Småland skulle göra sig av med sina illrar. Och jag vet många som har väntat och fått bebisar medan dom har illrar, och alla har dom sagt att man ska hålla allt under uppsikt

DG
0

Jag är gravid och har 2 illrar.
Jag tvättar alltid händerna efter jag har hanterad illrarna och det har inte blivit någon problem än så länge :)
Har gummihansker på mig när jag rensar lådan.

NoraDede
0

jag är oxå gravid och har iller och så länge man tvättar sig efter att rensat kattlådor med mera men det gör man ju oftast iaf. dom har inte samma starka avföring som katter har

Pandae
0

varför är det farligt att vara gravid och rensa kattbajslådor?
har inte hört det innan

DG
0

Katter kan ha en parasit som kan orsaka svåra skador på forstret.

Pandae
0

Så om man vill skaffa barn så får ens partner rensa lådorna, eller räcker det med att man tvättar händerna ?
alltid bra att veta:)

Faxlin
0

#6: Kattlådor bör man faktiskt ha gummihandskar på sig om man rengör. Men att låta partnern sköta den biten är rätt bra det med:-)
Jobbigt med bajslådor när magen är tjock. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pandae
0

#7 oki:-) har aldrig haft handskar på mig..:P… men sen går min sambo och tömmer lådorna stup i kvarten så brukar slippa de med…ibland e dom bra att ha ;P ^^

DG
0

Tyvärr är jag enda som klarar av fixa lådan till illrarna då min sambo är super allergisk mot deras avföring :(
Men som sagt ska illrarna inte ha samma parasit och sen smittas den till katter genom att dom äter döda möss, råttor osv.
Men jag tar det säkert och har på mig hansker när jag rensar lådorna samt tvättar händerna efter jag gosat med illrarna.

NoraDede
0

du andas även in ämnen från katt avföringen som inte är bra=(

Satmaran
0

Toxiplacmos, nja eller något sådant kan man drabbas av när men är gravid, inget att leka med alltså.  Kan orsaka havandeskapsförgiftning…. inget kul alls!!!!

Ta det på allvar. Gummivantar på gubben alltså, och det är han som rensar lådorna i fortsättningen.

Du ska bara luta dig tillbaka och beställa hem gratnerad hummer och what ever!!!!

kitty
0

ok!

men hur noga är det att tvätta händerna efter man hanterat illrarna?

är det farligt att pussa dom?

JossanH
0

#12 i så fall är det en anledning för mig att aldrig bli gravid… Fundersam

Sajtvärd på Iller.ifokus

DG
0

#12 Ja det kan också vara farligt så jag har iaf låtit bli. Men som sagt tror jag inte illrar får parasiten nödvändigtvis men tror inte det finns någon vetenskaplig information om det heller tyvärr :/

kitty
0

jag kan intelåta bli..hävdar att iomed deras föda så kan dom itne ha ngra parastier som är farliga för ett foster

skrollan
0

haha, biten med att partnern ska rensa lådan ska jag köra med, kanske ska bli med barn så att jag slipper den biten ;)

DG
0

Det här hittade jag:

http://www.evira.fi/portal/se/djursjukdoms-_och_livsmedelsforskning/djursjukdomsforskning/vilt_och_vilda_djur/toxoplasmos/

Där det står b.la "Via avföring från smittbärande kattdjur kan parasiten överföras till människan, andra däggdjur och fåglar. Hos dessa mellanvärdar är sjukdomen i regel symtomfri, trots att parasiterna är spridda i kroppen (vanligen i hjärnan, skelett- och hjärtmusklerna). Parasiterna som är inkapslade i vävnaderna kan överleva och bevara sin smittförmåga länge, men de dör i + 65°C värme eller vid nerfrysning."

Så det skulle tyda på att även illrar kan få parasiten och sprida den vidare, tyvärr.
men hur vanligt det är verkar inte finnas någon information tillgänglig.