Utebur
Vilka här har en ute bur till sin/sina illrar?
Hur stor?
Vad har ni i den?
Hur är den byggd?
Berätta!
Visa gärna bild om det är möjligt.

Jag håller på att fixa en tillfällig utebur till mina små. Eftersom vi nu bara har en liten gräsplätt till gräsmatta och eftersom vi knappast kommer att bo här så väldigt länge så har jag ingen lust att avancera mig så mycket.
Min enkla lösning är att jag hämtade två 2,30m långa burar från en nerlagd räv och minkfarm som en jag känner har.
Så håller jag på att klä in ena delen av den ena buren med skivor så att den ska bli vind och regnskyddad. Har tänkt göra lite olika våningar och det ska komma långa rör och grejer in i den som ska gå upp i buren som kommer att bli ovanpå.
Visar bild på den undre delen som inte är klar. Illrarna gillar att vara där medan jag håller på att fixa så har lagt in lite grejer åt dom under tiden. Skivan som nu är som solskydd ska vara på den sidan som är närnast kameran och ett plåttak kommer att läggas på hela taket. En del av buren kommer att vara helt öppen så att illrarna ska kunna sola om dom vill och vara ute i regn om domvill det, det gillar Tadashi!
Ska bygga en riktig bur vid huset som man ska kunna gå in i och som även ska ha ett isolerat hus för illrarna ifall att dom vill vara ute en stund någon vinterdag. Jag tycker att illrarna borde gilla att få vara ute tex på sommaren istället för att bara sitta inne. Dock kommer alltid mina illrar att vara inne på nätterna.
Vad tycker ni om det?

hel -em- du får lägga ut bilden i gen det blev tydligen något fel . vi vill ju gärna se buren.
Nu ska det inte var några problem med att lägga upp bilder. Men vore jättekul och se din bild -eM-
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

-eM- Har du två sådana burar som du ska bygga ihop, eller ska du göra en "gård" runt den? Har en sådan bur här hemma, så jag kommer nog att titta och apa efter det du gör med din!
Ska bygga en nu här i sommar så att dom kan vara ute. Den ska stå under ett stort äppleträd så att dom som vill klättra en bit upp kan göra det. Den kommer att bli ca 10-15m2 stor när den är klar, den har då ett bo på ca 4-5m2 som ska inredas med hängmattor och olika bon som dom själv kan fixa till som dom själv vill ha dom, dvs med massor av tyg och avlagda kläder.

Ammi: Jag har 2 st såna burar!
-eM-: Då ska jag ge mig på jakt efter en eller ett par till. :-)

Ammi, dom är lätta att bygga ihop!
Hehe…

Tack Madde för att du la ut min bild på ute bur .