Kastrering
Jag har sökt men inte fått fram något bra svar på mina frågor och funderingar så då frågar jag här i stället för att förvärra min migrän som jag just nu sitter med. I alla fall…
Jag har en hona och en hane som båda är okastrerade på grund av att de är valpar. Hanen kommer hållas okastrerad så länge vi står ut för att han ska minska så lite som möjligt i storlek när han sedan ska kastreras. Jag vill alltså undvika en kull och diverse onödiga vet kostnader på grund av okunskap.
Ung. när blir en hona könsmogen och när är det dags att sära på dem för att slippa olyckor?
Jag tror du ska vara försiktig. Är visserligen ingen expert, men även om det inte syns på honorna fysiskt så kan de ju vara i förstadiet till löp och bli med valpar om det nu skulle ske en parning av en "olyckshändelse" (eller är jag helt fel ute?).
Min hona är nu 7 månader och visar inga tecken till brunst, men jag vågar ändå inte lämna henne tillsammans obevakad med hennes kullbror (som bor hos en annan familj här i Umeå). Han börjar nu komma i brunst och jag är livrädd att det ska bli valpar. Dels för att vi har avelsförbud från uppfödaren och för att det blir extrem inavel (skulle visserligen inte behålla valparna om det mot förmodan skulle hända).
Om jag vore du skulle jag vara väldigt fösiktig med att ha dem tillsammans obevakade om de har blivit över 4 mån gamla. Men som sagt är jag ingen expert!
Som sagt, var försiktig. Men ändå tror jag inte de så stor risk att nått händer utan att du märker det. Det syns ju tydligt på tikens vulva när hon blir brunstig, hanen måste dessutom fatta vad det hela går ut på också. Släpa runt på honom å komma på nån bra ritual. tror inte de e så haj på de när denyss blivit könsmogna.
Kastrering ska man inte göra förns de är 6månader, men de kan börja brunsta innan dess. Och då ska man såklart kastrera iaf om det är en hona.Kentycky börja brunsta när hon var 5 månader :)
En tik blir könsmogen under våren det året hon blir 1 år. Som min Agnez som föddes i mars 05, hon gick in i brunst i slutet av februari. Jag parade henne ca 2-2½ vecka innan hon skulle bli 1 år den 26/3, hon födde sedan 4 valpar ca 6 veckor efter detta, dvs när hon var omkring 13 månader. Och du lär se när hon börjar gå i brunst, det tar ca 5-7 dagar för vulvan att bli ca 1-1½ cm stor. Men sen å andra sidan, så är det inte 100 att hon går in i brunst under första året. Galadriel som föddes här hos mig 04 löpte inte under sitt första år, iallafall så kunde ägarna inte se något. Dom tittat efter 1-2 gånger/vecka, så först våren det året hon blev 2 år löpte hon. Och det var då hon kom ut och blev parad med en vildillerhane. Och resultatet har jag 3 st av här hemma i form av Jazz och hans 2 systrar Calypso och Electra.
Så håll koll med vulvan, dela då direkt på dina illrar, eller så åker du på en gång och kastrerar henne. Jag har Laban och Lina här hemma som är syskon, dom är idag ca 7 år gamla. Men när dom var unga, så började Laban att dra och slita i Lina. Detta resulterade i att hon ca 5 månade gamal gick in i brunst, så jag gav henne en P-spruta då jag ville ta en kull efter henne. Men hade jag vist vad det skulle innebära, så hade jag aldrig gjort det. Så håll stenkoll, och kastrera direkt om du inte ska ta valpar på henne.
Vår lilla illertjej är nu 7 månader. Jag ringde och hörde med den lokala veterinärstationen om jag skulle vänta tills hon blev brunstig med att kastrera eller om de ville göra det innan hon börjar löpa. Veterinären sade att de gärna vill kastrera innan brunst eftersom risken finns att illern fastnar i brunstbeteendet om man astrerar när hon är i brunst.
Fat boy har gått in i nån slags förbrunst tror jag.. han börjar lukta hane och är väldigt förälskad i Crystal (fast hon är kastrerad). Eftersom att Hajen inte är kastrerad ännu och dom är helsyskon så har vi tagit ner Fat boy i vårat sovrum för att förhindra olyckor.. Han är bara 14 veckor så han är lite för ung att kastreras oxå..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#4 Intressant någon mer som hört något liknande eller varit med om att en iller fastnar i brunstbeteendet?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Har inte hört om någon som är så ung i alla fall. Men jag vet om fall där hanar som använts i aveln och sedan blir kastrerade kan fastna i sitt brunstbeteende i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#4 det har jag aldrig hört något om. däremot så brukar vissa veterinärer vilja att illern är i löp för att lättare hitta allt som ska tas bort medans andra föredrar att honan inte löper då risken för blödningar är större. Tas inte allt bort som det ska så kan honan gå i löp igen och bli sjuk, då måste hon öppnas upp för att alla rester ska bort.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag tänker mycket på det här eftersom jag antagligen måste försöka få det att gå ihop med julklappsinköp och sånt. Men jag kanske kan komma undan med att bara kastrera ena och ta Sokrates lite senare? Som sagt jag funderar mycket på det här och vill gärna få alla frågetecken uträtade långt innan jag måste ta beslutet. Dessutom vill jag gärna slippa en akuttid.
Nova är 5 månader på ett ung. och mer konkret hur länge bör jag vänta eller måste jag vänta tills hon svulnar och då beställa en akuttid?
Men hur länge bör jag vänta innan jag kastrerar hanen, om man nu bortser från att jag har planer att vänta så länge som möjligt. Han har än så länge bara ena kulan nere. När börjar de komma in i sina brunsttankar? Han har börjat lukta mer nu och min mes här han vaknar varje morgon av Sokrates morgonskunk… så jag får tvätta (sköljer bara av honom lite snabt så Någon inte kan klaga på att jag inte gjort något åt saken) rumpan på honom (illern!) varje morgon nästan så Någon kan leva i samma rum som dem.
Jag är lyckligt lottad med en förkylning så jag märker inget just nu ^^
#9 kontakta din tilltänkta veterinär och fråga hur de vill göra. Det verkar vara typ 50/50 att de vill ha honorna i brunst eller inte. Vänta med sokrates så länge du står ut, så gör jag iaf då jag tror det är bättre för hanarnas hälsa att vara okastrerade så länge de inte mår dåligt av sitt brunstbeteende.

Bra tråd, jag har haft samma funderingar så… Mycket bra att läsa.
Jag har funderat på en grej. Även om veterinären inte är illerkunnig (jag vet inte hur det är med vet. här i Luleå, vad dom kan om iller), kan dom ändå kastrera en illerhona? Jag tänkte mest om det är mer komplicerat än att kastrera något annat djur om ni förstår hur jag menar…
Kan vara bra att veta om vetten inte skulle veta om att det är mer "komplicerat" och bara säga att 'jomen visst kan vi det', utan att egentligen ha kunskapen som krävs!
Hoppas ni förstår, är trött och helt slut i skallen, kunde inte förklara bättre, vart vaken 21h nu…
#11 Jag förstår precis. Javisst finns det säkert många veterinärer som är lite kunniga på illrar o klarar kastrera en illerhona. Men räkna inte med det… Vad som är viktigt är att de vet att de ska kastrera och det är jätteviktigt att de tar bort allt. Alltför många ggr har illerhonor "kastrerats" och sedan börjat löpa igen, alternativt fått cystor eller rentutav livmoderscancer…
Jag fick förklara hos oss att min tjej gått i brunst att att dom måste lastrera henne nu, fast dom inte ville. Jag fick ringa roslagstull som var tvungen att få dom att berätta att animalen hos mig var tvugna att göra det nu och allt. Men dom klarade det iaf, fast jag adlrig i livet går dit igen!
Vad jag har förstått så är största risken med att kastrera när honorna inte är i löp är att man kan glömma kvar någon del. Veterinären berättade för mig att illrars äggstockar ligger inbäddade i en massa fett och att det därför kunde vara svårt att få ut allt.
Men hon ville ändå kastrera innan Frenja kommit i löp eftersom hon inte ville riskera förblödning eller att hon fastnade i löp-beteendet.
När vi ska kastrera Frenja ska vi även ta med vårt nytillskott Lucy (som kommer hit på måndag). Då ska hon få vaccin, en hälsocheck och så ska vi utreda om hon är kastrerad eller inte. Ganska bra att veta!

Nej, jag räknar heller verkligen inte med att vet. i Luleå skulle ha kunskap om iller eftersom att vad jag vet finns det bara två andra illerägare i min stad, och det är hanar, och det är ju en annan sak då det gäller just kastrering. :/
Men om veterinären här inte skulle ha någon större kunskap om iller så tänkte jag att man kanske skulle be h*n prata med någon annan vet. någon annan stans i sverige som är jätteduktig inom detta område, så att dom i alla fall får en hum om vad det är frågan om så att säga… Då kanske dom här kan lära sig någonting, för jag vill inte behöva ta min älskling till någon som inte kan ett skit! Vad tror ni, skulle man kunna göra så att be dom ta kontakt med någon som man vet kan mycket? Har ni isf förslag på vem dom kunde kontakta?
Jag vill gärna inte resa jättelång väg då det väl är dags då min mor inte har någon bil och vi inte heller har släktingar eller dyl. som är särskilt pepp på att hjälpa oss… :/ Särskilt inte hller för en sån grej..
Var finns ok veterinärer då?

Men du Stinko, faktum är att ni har en illerkunnig veterinär i Luleå! Vi åkte själva dit och kastrerade Aiia, och kommer att åka dit med Jorm så småningom också. Hon heter Pia och jobbar på Djurkliniken i Gammelstad! Så ring till henne, hon har erfarenhet om iller och har gjort många kastreringar! Åh, jag önskar att hon jobbade här så man hade nån att vända sig till när det behövs, i skellefteå är de så pantade så det finns inte..

ViktorMarina, det var som fan säger jag då! Skönt att slippa oroa sig så pass mycket nu, det lättade. :) Skall ringa dit! Tack för att du sa det. Hade dock ändå ringt runt och kollat, men det känns ju även bra att du säger det, och inte heller säger någonting negativt om det. Skitbra! :)
Haha, ni kan flytta till Luleå då så slipper ni åka en bit för att komma till en kunnig veterinär. :) Så får ju även våra illrar träffas, hihi ;)

#18, haha, ja det är väl så man får göra när man har iller, flytta närmare veterinärerna och likasinnade.. haha :D
Ja, vi har bara hört positivt om henne så det var därför vi kastrerade Aiia där, och allt gick superbra så vi är nöjda! Hon verkar veta vad hon gör iaf :) Däremot vill hon kastrera illerhonor innan de går i brunst, så var det med Aiia förra året iaf. Så ring och kolla innan det börjar vara dags!