Taurin?
visst är det taurin som är bra för illrar alltså i foder med mera? hur mycket taurin är i måttlig mäng innan det kan bli skadligt?
Illrar kan inte leva utan Taurinet, det finns mestadels i kyckling och kycklingbaserat foder. Det sk Barf fodret är väl egentligen det obtimala, men det är inte alla illrar som gillar detta. Har testat det på mina egna, men alla föredrar sitt torrfoder. Sen har jag 3 som ibland vill ha av den maten som vi äter. Så dom gångerna jag har kyckling eller vit fisk, så får dom av detta. Men det är då oftast tillagat på ett eller annat sätt, oftast kokt.

Taurin finns i allt kött. Men det är framförallt syntetiskt man använder till foder.
men det är ju super bra för miilo är ju mycket kräsen vad han får i barf väg, men jag hittade ett godis som egentligen är till katt och det var taurin i det och det älskar han=)

#3 va var det för godis?*nyfiken*

#3 va var det för godis?*nyfiken*
#5 hittade det på lidl i timrå för 4 kr påsen=)
det är igentligen påsar med 50g tillskottsfoder till katter men här hemma funkar det som godis=)
det heter Opticat duettos
innehåller:kött och animaliska bioprodukter (minst 6%fågel,10%nötkött)spannmål,vegetabiliska bioprodukter, lite socker och mjölk pulver, fick och fiskprodukter. Taurin
analyserat näringsinnehåll: råproteine 20%, råfett 4%, växttråd 4%, aska 5%, vatten 28%.
visst det är lite socker och mjölk i men det skadar inte att ge anser jag om dom får 3 bitar i månaden. det finns ju folk som ger sina illrar russin varje dag.

#6 jaha, låter ju bra förutom socker och mjölken…men som du säger så skadar det nog inte som gois om man ger bara ibland.
#8 nej så tänkte jag när jag köpte det miilo får 3-4 st i månaden för han blir snabbt less på godiset fråm amhs då det är så lika. så man måste ju varriera lite. det finns ju inte mycket godis till iller=(

#9> Har åxå en iller som ledsnar på godiset stup i kvarten. I början tycker han det är jättegott, 3 veckro senare totaldissar han det. Undrar varför jag har skåpet fullt med halvätna påsar med kattgodis? hmmmm…

kräsen "liten" kille du har, mina töser har inte blivit less på nått godis=)*som tur är*
#10 ja samma är det här men om han då får byta godis ett tag eller att man varierar varje dag med olika påsar så är det ok