Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 665 ggr
LinLin
0

Liten efter kastration?

Jag har fått lära mig att kastration ger större djur sett till längdtillväxten eftersom testosteron sätter stopp för tillväxten.

Så när man säger att man ska behålla illern okastrerad längre för att den inte ska "krympa" så mycket avser man muskelstorleken??

Robinsnel
0

testosteron ökar tillväxten vad jag hört…

När man pratar om att hålla illerhanar okastrerade är det nog främst för andra orsaker. Man tror att många hormonrelaterade sjukdomar ex binjuresjukdom kan undvikas eller fördröjas om man bland annat håller de okastrerade. Givetvis ska man dock inte hålla en hane som blir väldigt stressad av sitt brunstbeteende okastrerad dock. Men de är ju alla individer när det kommer till detta (och allt annat :P).

JossanH
0

Många hanar har en förmåga att inte växa sig till sin fulla storlek om man kastrerar alldeles för tidigt.

Efter en kastrering så förlorar de mycket fett och muskelmassa och de flesta hanar går ner betydligt i vikt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinLin
0

#1 Ja, det trodde jag också till jag satt på en föreläsning som en veterinär höll. Frågade specifikt om detta (att man håller illrar okastrerade för att de ska bli större) och hon sa att kastration trots allt leder till att tex. hundar blir högre. Tycker fortfarande det låter knäppt ;)

Men som sagt.. det är väl muskelmassan som påverkas hos illern.

Robinsnel
0

jo muskelmassan, på samma sätt som för de som knaprar steroider (testosteron)…

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten plutt här hemma…..Laban, han vägde som mest ca 2 kg innan han kastrerades vid ca 1½ års ålder. Nu som snart 7 åring så ligger hans vinter vikt på omkring 1 - 1,2 kg och sommar vikten ligger han på ca 850 - 900gr.

Fotot på honom här vid sidan om är innan han blev kastrerad.
OBS!!! att revan i lakanet gjorde Laban och hans kompis Aslan när dom busade under det. Där var ett litet litet hål innan jag hann att hämta kameran, så det såg ut som det gjorde när jag kom tillbaka efter bara en halvminut eller så.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske inte är en så tydlig bild på honom, men så här ser Laban ut idag. Fotot är taget i juni i år då jag hade valpar hemma. Laban hoppar undan lite pga att där var lite vatten på golvet som någon av valparna hade slabbat med.

Ceciliaolucifer
0

Laban ser ut som min hugo

Jag höll Hugo okastrerad väldigt läääänge, väldigt läääääänge men han blev en liten råtta efter kastreringen iallfall. Sen tycker jag att det är väldigt viktigt att se till individen. Hugo var ganska stressad som okastrerad och bara det hade varit skäl nog att kastrera hnm tidigare.

Jag vet en iller som hölls okastrerad fram till hans död vid 4 års ålder. Han dog av Lymfom.

Så jag tycker att när kulorna är nere och det är tydligt brunst så är det dags! :)