Tandsten
Någon här som provat medlet PlaqueOff på sina illrar?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag har testat det, och tycker att det är jätte bra. Brukar blanda det i antingen den patan på tub för iller (kommer just nu inte på vad den heter, orkar inte springa ner och kolla) eller i vetegroddolja, men i förstahand i pastan. Den blir lite grynig när man blandar med oljan, men det slinker ner ändå. Det står att man ska ge varje dag, men mina får ca var 3:e dag, detta eftersom det inte är alldeles bra att ge illrarna av vare sig pastan eller oljan varje dag.
Kramisar från Trollet och hela illergänget i Kågeröd.
#1 Är det Kattmalt du blandar med?
Vad är PlaqueOff?? - Något som rekommenderas att använda till sin iller?
Mvh Tessan

Plaque off är ett kornigt pulver som man med fördel kan ge till sina illrar. Detta löser upp tandsten genom att ändra salivsammansättningen.
Det finns även för människor i tablettform.
Jag blandar ut kornen i lite vetegroddsolja på ett litet lock. Sedan ger jag alla fyra samtidigt. Mums mums säger illrarna som inte fattar att de blivit ilurade saker.

Jag lägger det på maten.
Nea blöter du maten eller är den torr?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Lägger det på torr mat. Tar mellan 1 och 2 skedar plaque off och skakar om. Jag lägger inte på någon mer plaque off fören vi fyller på eller byter ut maten.
har aldrig provat något sådant preparat på min iller. han har klarat sig bra ändå.
Köpte plac off men hann aldrig använda det på Gustav.
Men jag vet att Klarsferrets här på forumet använder det och är mycket nöjda så jag tänker nog börja använda det på min nästa iller..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Hur går det TottsiGirl, med planerna på att skaffa en till päls alltså?
Audiatur et altera pars
Vi har 2 plac off från illeryran. Har inte börjat testa det än. Men har planer på det. Ja klarsferret har gett mig lite råd i hur jag ska använda det. Sen kan tänderna bli gulare precis när man börjar med plac offen.
Vad är detta PlaqueOff? (Ja, jag har läst Nettan beskrivning) Tänkte köpa själv så man slipper skrapa tansten hos veterinären men att bo på den här lilla holmen ställer till problem. Är det speciellt för iller eller är det för andra djur också? Är det bara för iller lär det ju inte finnas här…

Det är för hund och katt så det bör finnas hos er på ön också. ;-)
Audiatur et altera pars
#10 Åsa Jodå planerna just nu går ut på att Klarsferrets små valpisar skulle vilja kika ut i vinterkylan och då hoppas hoppas jag på att det finns någon liten där som skulle vilja adoptera mig
Så just nu gör ja inget annat än att sitta hemma och vänta och vänta….!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Stackare, jag vet hur hemskt det är med väntan. Först ska man vänta på att de blir brunstiga, sedan att de paras, sedan att valparna föds, sedan att de överlever de första kritiska veckorna och sist men inte minst så ska man vänta på att de blir leveransklara också. Hualigen vad med väntande det blir.
Hoppas damerna får snart så har du ett par av väntningarna över i alla fall. Sedan är det bara resten kvar.
Audiatur et altera pars
Hur går det själv Åsa, med dina pastellplaner? =)

haha, mina pastell planer går sakta frammåt. Jag är numera i väntas fasen, illern paras, ska det bli valpar av dem? hihi
Fått det skvallras för mig att parningen ska grejas nu, så nu kan jag alltså börja räkna ner. ;-)
Men väntan är jobbig, jättejobbig. Hualigen. Vet inte vad som är jobbigast heller att vänta när man köper valp tror jag, eller kanske när man föder upp dem. Ja hur som, jobbigt är det åt båda håll.
Jag har dock börjat med hjärntvätt redan på yran, det ska bli en pastell tös åt Åsa, det ska bli en pastelltös åt Åsa. hihi
Audiatur et altera pars
#13 Brabra, då ska jag göra ett besök hos den lokala djuraffären och se vad de har att erbjuda 

Japp, gör så LinLin. Tror nog att de har det, annars får de ta hem tycker jag. ;-)
Audiatur et altera pars
är det någon som har hunnit testa plac off. Som sagt vi har 2 burkar men har inte orkat börja än.
Det gäller ju att göra det till rutin.

Jag har precis börjat på mina pälsar.
Ska ju ta ca 3 veckor innan man märker skillnad. Ser dock skillnad på hundarna där jag varit duktigare och dragit igång tidigare. hihi
Audiatur et altera pars
Ok hur mycket ger du till illrarna / dag /vecka???

Jag strör över två mått varje gång jag fyller på mat i en skål. Så de får inte så mycket men det blir det som blir liksom. Sedan fyller jag inte på skålen förns det är tomt i den. Men vi har flera skålar samtidigt.
Ska börja strö över på Beldins mat nu denna vecka tänkte jag, så får vi se vad han säger om det hela. hihi
Audiatur et altera pars
2 mått. På hur många illrar?

3 illrisar har jag. Fast jag har ju stora skålar. hihi
Så det blir inte så mycket per iller i alla fall.
Audiatur et altera pars
Nä, inte kattmalt, utan den som heter nått med ferre….. Den är för iller och jag vet att Anette Hillbiörn säljer av det. Men just nu kan jag inte komma på vad det kallas. Men mina är totalt sålda på det.
Trollet

TIPS!!
det finns ett katgodis som heter pussi "Denta paw" gjort på kött och motvärkar tandsten han alltid gett pys nån här och nån där inte varge dag ens han älskar det… och det funkar han har inte en tillsymmelse till tandsten!! påsen är liten blå och vi har köpt den för 13.00:- på Ica maxi
#26 är det furovite du tänker på?
Ok det kanske man skulle testa.
Jag har köpt något av ahms-illertorg som heter chewis. Det är något som dem älskar här hemma som ska förebygga tandsten. Är det det du tänker på Trollet???

Vilka bra tips ni kommr med här inne. Finns en hel del som kan hjälpa mot tandsten tydligen.
Audiatur et altera pars
Sen finns det ju den där gröna tandborsten som vi fick i örebro i oktober. Den ska tydligen oxå göra så att tänderna blir finare.
Fast här hemma är det inte mer populär än att dem bär på den en gång i månaden eller så. 
Jag måste säga att nu har det gått ännu längre och illrarnas tänder är mycket finare än vad dem var förut. Så vi kommer att köra på med Plaque Off. Så länge det hjälper. =)
Är det någon mer som har testat men kanske fått ett helt annat resultat?

vi använder plaque off till alla illrar mycket bra tycker vi vi ger nu 1 ggr i veckan och d
detta ges då till frukost 1,5 spade som finns med till varje iller
du kan blnda det med furotone om du vill eller bra strö över maten . detta rekomendrerar jag till alla mina valp köpare