OT. Grävlingsmöte
I söndags skulle jag över till en kompis rätt sent på kvällen och det va mörkt. Hon kom och hämtade mig på vägen, för hem till honom ifrån mig är närmaste vägen gammalt järnvägsspår som går genom skogen. Kopierade det jag skrivit i bloggen, ville dela med mig, det va ju en rätt skoj grej iaf!
När jag stod och väntade på honom där vid järnvägen så hörde jag ett kraffsande ljud komma imot mig i rasande takt, så jag trodde det va min katt (han brukar komma springandes om han är ute och får syn på mig). Sedan ser jag att dte är något vitt och det är ju min katt, det kom närmare och då ser jag att det är inte bara vitt och svart utan grått oxå. Ja, alltså en grävling som kommer springandes emot mig. Jag får självklart panik och funderar på om jag ska stå kvar eller om jag ska springa. När han är några meter ifrån mig så fick jag lite förnuft i hjärnan och kommer på att dom är ju skit farliga!, så jag sätter igång och springer, strax där efter får grävlingen antagligen syn på mig och drar åt andra hållet, då slutar jag springa och går tillbaka till stigen. Då kommer grävlingen springandes tillbaka och jag springer iväg en gång till och då vänder den och springer in i skogen, och som tur va såg jag inte han nå mer.. Jag va rätt skraj =P En kort tid därefter kom min kompis.

hehe, kul. Jag hade skitit på mig… men som sagt, grävlinge hade antalgigen inte ens sett dig…

hehe ja tror grävlingen va lika rädd som dig hehe, du korsade kanske hans/hennes stig;)
Jag har också vart med om samma sak, fast jag va inte ensam. Jag och pojkvännen va ute med hundarna och helt plötsigt kommer det en grävling rusandes emot oss, det riktigt rasslade i asfalten, hundarna skällde inte vilket va mysko men dom hamnade vell i samma shock tillstånd som mig och pojkvännen.
En meter ifrån gjorde grävlingen en tvärvändning och då rasslade det verkligen till*lite halt på asfalten kanske hehe* men allt gick bra, synd bara att man aldrig ska ha kamera redo för dessa händelser=)*så tufft*
varför är grävlingar farliga=?

Hehe, en gång när jag var påväg ut i skogen och skulle skjuta lite luftgevär på ölburkar i en sandbunker med mitt ex så såg vi en "död" grävling på vägen…. men den såg inte död ut… så vi parkerade bilen och sällde oss en bit ifrån och började kasta småstenar mot den, för det såg ut som om den bara låg mitt på vägen och sov…
I vilket fall som helst…den vaknade inte, så vi antog att den var död, så gick vi in i skogen och sköt lite.
Sen när vi gick tillbaka till bilen så hörde vi något till höger om oss i skogen, och där var det en grävling, inte alls långt ifrån oss… men den brydde sig inte om oss utan lunkade vidare. När vi kom till bilen och körde ut på vägen så var den döda grävlingen borta :S :P
golf.ifokus.se

#3 ifall dom biter tag i en så släpper dom inte förns det knakar*benet går av* då gäller det att hitta en gren och knäcka och joppas på att den tror att det va benet. det är det enda ja vet.

#5> Och vad jag hört så är detta en myt. Visst, de biter hårt som tusan, men det är en myt att de inte släpper förräns det knakar. Har för mig att vi såg ett naturprogram om det… *hmmm*

#6 skulle inte förvåna mig om att det är en myt.
#2 Jag kan knappast ha korsat dens stig då jag stod på vägen =P Men jag antar att killen som skulle komma och möta mig på den stig den kom ifrån skrämde grävlingen.

Det är mycket möjligt att det är en myt med knakande ben. Men herregud så aggresiva de är. Och även om de inte biter tills det knakar lär det göra jäkligt ont. och de är snabb som sjutton. Svårt att tro när man ser dem lunka fram.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#8 jaha, då missförstog ja, trodde den kom från stigen.=) kan mycke väl va din kompis som skrämt den hehe

http://spanskawilma.se/david/minitankar/gravling.php
Här är lite info i en annan blogg där de diskuterar samma sak.
Jag googlade lite på om någon blivit biten av en grävling på riktigt, men jag hittade ingenting där någon skrev att de blivit bitna… känns som en stor myt… Visst, säkert finns nån som blivit biten, men jag har en känsla av att det är grymt ovanligt.