Iller iFokus

Iller

Etikettförsäkringsfrågor
Läst 888 ggr
em4404
0

försäkringar

Hej

vad ska man täckna för försäkringar? va kostar det? och vad täcker dom/täcker inte?

/7Emelie

emoflickan
0

tecknar försäkring hos agria (enda som försäkrar iller) kostar ca 500-600 per år beroende om man har livförsäkring eller inte. Den täcker det mesta, dock inte öronskabb (tandvård, ngn som har koll på det?). Täcker sådant som är dyrt, dvs operationer och liknande.

AlbaStiffler
0

Agria är den enda som försäkrar illrar och det kostar ca 500 spänn/år. Vill du desstuom ha livförsäkring, som du får ut om illern dör så kostar det ca 100 spänn extra, och då får man tex ut 2000 spänn när den dör. Försäkring är ett Måste, jag lovar att den kommer löna sig!

AlbaStiffler
0

*filipinar Emoflickan*

Guteillern
0

#0 Om illern ni köper redan är försäkrad, skriv upp förra ägarens försäkringsnummer och uppge det för AGRIA när ni ringer och tecknar försäkring. Då flyttar dom över försäkringen till er och försäkringen löper utan avbrott.

Är illern oförsäkrad får ni en karenstid på 21 dagar, när ni tecknar försäkringen.

Har ni redan djur försäkrade hos AGRIA, så flyttar ni över illern till den befintliga djurförsäkringen.

skrollan
0

hur gäller livförsäkringen då? på vilket sätt får djuret inte då osv.?

Norrskenets
0

Det Agria inte täcker är ifall illern har brytit av en tex huggtand då dom tror att dom växer ut igen som hos gnagare *såå dåligt!!*Skrikandes

em4404
0

#4okej, tack för svaret. jag har aldrig använt mig av försäkringar till mina djur, så det här försäkringssnacket är ganska förvirrande för mig :P vad menar du med "karenstid på 21 dagar"?

TanjaS
0

De är nog bara jag som illerägare som ha SVELAND. Men de tar inte nya illrar längre. Bara de som ligger kvar och de gör Svea (9,5 år) … Tror knappast jag kan byta henne till Agria som Tessie och Groggie ligger på… Har grundförsäkringen på dem…

AlbaStiffler
0

#7> Karenstid betyder att du under de första 21 dagarna inte får nyttja förskringen om din iller blir sjuk då. Tror även att försäkringen inte täcker skador/sjukdomar som kan misstänkas ha funnits innan försäkringen togs. Av den anledningen är det viktigt att försäkra din iller på direkten.

Jag lovar att din försäkring kommer löna sig. Själv har jag plockat ut mellan 10-15 000 kr på försäkringen per iller under deras liv, och jag tror tyvärr inte jag är onormal som illerägare vad gäller sjukdomar och olyckor. Försäkringen täcker en del av skadorna, men du har alltid en självrisk där man betalar en procentsats av skadorna (är det 20%?) samt grundsumma som man alltid får betala när man nytjar försäkringen, tror det är 800kr va? Så totalt har jag säkert lagt motsvarade summa, dvs 10-15000 kr/iller i illervård som försäkringen inte täckt samt i självrisk. Men då har dessa illrar levt mellan 6-7 år… och vart många ggr hos vet.  Men som sagt, jag lovar att försäkringe lönar sig. Förr eller senare åker man på en dyrare behandlign, tex ultraljud eller operationer, och då går besöket på flera tusen… som försäkringen täcker nästan allt på.

Robinsnel
0

Försäkringen har 21 dagar karenstid för sjukdomar. Olyckor täcks från första försäkringsdagen.

AlbaStiffler
0

aha, intressant… :)

Sara
0

Jag har fått ersättning för öronskabb flera gånger..

Sara

Smex
0

#12 VA! har du? Ja då kanske man skall kolla med agria om mina då. trodde inte att dom täckte för öronskabb.

smurfb
0

Vad kan man få för ersättning för skabb? Självrisken är ju alltid högre än ett skabbtest och medicin ersätts inte. Vad har du fått ersättning för?

Norrskenets
0

#12 har du? *avis*=(

Sara
0

Eftersom jag i princip alltid har någon iller som är sjuk och har en självkostnadsperiod öppen så tar jag med den illern till veterinären om gänget har fått öronskabb och får ersättning med 80% av veterinärbesökskostnaden. Recept får jag till alla ändå.

Sara

[kjamtessa]
0

Hur många är det som har livförskäring på sina illrar?

elinn
0

Mina illrar har livförsäkring..

emoflickan
0

2 av 4 har livförsäkring

skrollan
0

vad gäller livförskring för?

Sara
0

Alla mina har livförsäkring.

Agrias livförsäkring gäller för

• dör
  • skadas eller insjuknar så svårt att en veterinär anser att den måste avlivas

Gäller ej för lynnesfel eller om djuret försvinner.

Sara

skrollan
0

men kan djuret dö på vilket sätt som helst (usch vad hemskt det lät) :o

Sara
0

Djuret ska antagligen dö utav en sjukdom eller en skada som inte gick att åtgärda hos veterinären.

Sara

emoflickan
0

sen går väl att tillägga att ju äldre djuret blir desto mer sänks det du får ut på livförsäkringen och om illern dör av ålder så får man inte ut den, eller har jag fel?

Sara
0

Nä, ålder gills inte.

Hur det fungerar på smådjur och att livförsäkringsersättningen sänks med åldern vet jag faktiskt inte. Fundersam

Men på hästar så fungerar det så iaf.

Sara

TottsiGirl
0

Ted var 6½ när han dog men de spelade ingen roll fick ut full ersättningen ändå.. så ja tror inte d e så iaf att ersättningen skulle fungera så… men som sagt e då inte säker

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

emoflickan
0

skumt..albin var 5½ men jag fick bara ut 2000 av 2500, antog att det berodde på att han hade blivit över 5? o andra sidan kunde det varit agria som muppade som vanligt.

[kjamtessa]
0

Är detta något man borde skaffa, hur mkt mer blir det i månaden? har försökring hos agria.

sarae
0

#28 hur mkt det blir beror på hur mycket du livförsäkrar illern för (vanligtvis är det summan du köpte illern för) men jag har för mig att en livförsäkring på mellan 1000-4000 kr kostar ungefär detsamma, dvs ca 100 kr mer per år

NoraDede
0

om du har en fullt frisk iller som kanske blir upp mot ca 10 år så kanske du har betalat mer än vad du får ut.

sarae
0

#30 10 x 100 = 1000 kr …. tecknade du en livförsäkring på 2500 tex så har du "tjänat" på det ;) Men jag ser livförsäkringen som något man kan ta hjälp av om illern ska avlivas, och man kanske vill få tex enskild kremering, begravning etc..eftersom det är riktigt dyrt. För mig e det inga pengar jag stoppar i fickan när illern gått bort å känner mig rikare.

NoraDede
0

#31 jag har då ingen sådan försäkring då jag känner att jag får varken tillbaka illern eller att det minskar min sorg och saknad efter illern

sarae
0

#32 självklart gör det inte det! Det är inte därför man har den. men det är pengar som kan användas åt illern så att säga. en enskild kremering i gbg kostar tex nästan 2000 kr…. då kan livförsäkringen vara bra att ha.

NoraDede
0

#33 jo det är ju sant

skrollan
0

jag förstår hur du menar sarae, det känns ju alltid bättre att kunna lägga på något extra som kasnke en egen krimering.

jag har ingen livsföröskring, och just därför är inte heller mina chippade eftersom det inte gick då. men jag ska ta mig i kragen och fixa det också tror jag.

NoraDede
0

kan du inte chippa för att dom inte är livsförsäkrade?

sarae
0

#36 hon menar nog tvärt om..att hon inte kan livförsäkra eftersom de inte är chippade ;)

NoraDede
0

#37 haha det va de jag mena men det blev lite baklängen, har huvudvärk och är trött. men jag vet ju andra som har livförsäkrat illrar fasst dom inte vare chippad. konstigt.

sarae
0

#38 du kan livförsäkra illern även om den inte e chippad MEN om illern dör innan den har blivit id märkt får du inte ut några pengar. chippningen är till för att kunna bevisa för försäkringsbolaget att det verkligen är rätt iller som gått bort. Jag har själv livförsäkrat ochippade illrar, men sen har jag kompletterat med chipnummret, innan man gör det så e livförsäkringen verkningslös

NoraDede
0

ja jag ska chippa miilo till våren=)