Dammtag i mitt hem!!
Sandtag brukar det heta men hemma hos mig så har jag ett stort dammtag, eller förresten så är hela min lägenhet fullt av damm.
Min kattsand dammar ordentligt, jag har börjat de alla flesta sorter men ingen gör mig gladare eller mer nöjd. Jag har toaletthus men ändå så ser det ut som om man har varit på en badstrand och sandat av sina fötter på mitt golv.
Visst bor jag i en etta men varje dag så kan sopa upp säkert 2 dl damm och grus. Hur gör ni?
Sen har jag en matta som har en förmåga att "håra" av sig, en typisk ikeamatta och när man drar i den så lossnar det fibrer. Dessa fibrer finns också dagligen överallt i lägenheten. Jag vädrar och skakar mattor men det är nog inte meningen att mina möbler ska ha sin orginalfärg ;) Allt har ett fint litet pudergrått frost lager över sig. Någon annan som har det här problemet?
Jag kan förstå att ni som inte har helt rumsrena illrar kanske inte lägger märke till sånt på samma sätt eftersom ni bokstavligen skurar skit varje dag. Då kanske ni inte tänker så mkt på dammet utan snarare dem söta små högarna och insjöarna ;) var jag elak nu? 
Jag valde helt enkelt bort kattsanden och tog pellets i stället hemma har det fungerat hur bra som helst.. Hade lite sand lvar som ja tänkte göra slut på förra veckan men det fick ja bittert ångra de va bara till att städa i köket som nästan omgånende förvandlades till ett grus och dammtag så ja säger bara länge leve pelletsen.. så glad att det fungerar hemma med mina terrorister
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Mina vägrar pellets av alla de slag. Kristaller är okej men jag upplever inte det som ett fräscht alternativ, men snart så vet jag inte vad jag gör! Då blir det dyra diamanter iallafall ;)
Meningen med Kristaller är att man bara tar bort bajset. Kisset frätsbort påen gång och blir till pulver. Men så effektivt är det inte. Men snyggt när det är nytt och fräscht :)

Men vad använder du för sand då? Har aldrig upplevt ditt problem annat än om illrarna fått för sig att gräva ur bajslådan. Annars tycker jag knappt de får med sig någon sand ur lådan.
Om du lägger en liten matta framför lådan, som fångar upp det som kommer med ur, funkar det det?
Vi använder kompaktsand, typ Evergreen, tycker inte den sandar ner för myclet…
Jag måste ha lite gorvkorning sand, för annars sjunker dem ned för mkt när dem gör sitt. Jag har prövat med EverClean och kristaller, papperspellets osv men grovkorningsand och toahuslådor är deras melodi! :)
Jag har en matta framför lådan och den sammlar upp väldigt mkt. Det är alltså inte sanden som hamnar utanför lådan som är ngt problem, utan själva dammet ifrån sanden. Inte för att jag vet hur det kan damma så mkt. Men mina möbler är lättgråa. Kanske är en kombination av kattsanden och ngt annat material jag har som gör att dras till varandra och flyger över golvet? ;)

har varken problem med dammsand då jag använder träpellets och två illertöser som är så gott som 100% på lådan=) men ja har haft storstädning idag så jag är ganska så trött här hemma ändå hehe, jobbigt att putsa fönster.

#4> Sjunker ner? Inget heller mina illrar besvärats av med kompaktsand… har du för tjockt med sand i lådan? Med kompaktsand behöver man inte ha så tjockt lager, tycker jag iaf!
Låter hur som helst som om det är idé att byta sand. Everclean har ju även nån sand som heter Less tracking…
Prövat nästan alla Evercleans varianter!