Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1400 ggr
chabo
0

Funderar!

Om jag skulle beställa en iller på djuraffären,jag vet att somliga inte gillar det.Tror att affären tar ifrån örebro är det någon som vet vad det är för uppfödare där.Vill inte ha en som bara föder upp för pengarna skull, vill ha någolunda bra föräldrar som inte just har några sjukdomar.Garantiner kan man inte ha men ni kanske förstår vad jag menar.

NoraDede
0

du kommer nog inte få några papper på illern och dom flesta som beställer vet inte ens när dom är födda=(, tror säkert dom tar från farmare då det annars blir för dyrt för dom =(

Theres
0

vad kostar en iller om du beställer den via din djuraffär?

golf.ifokus.se

chabo
0

1000 KR DÅ FÅR MAN EN TRANSPORTBUR MED DET FICK IALLAFALL GRANNEN.

NoraDede
0

ja då är då illern garanterat från en farmare

Faxlin
0

Om du beställer från en djuraffär så vet du inget om varken föräldrar eller något bakåt.
Så om du vill veta vad du köper bör du inte köpa genom en djuraffär.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

NoraDede
0

det var ju en här på forumet för ett tag sedan som jag pratade med men kommer inte ihåg vem det var, men han hade köpt en på djur affär och dom viste inte vart illern kom ifrån när den var född eller inget alls och man vill ju veta hur gammal ens iller är åt minstonde på ett ungefär men inte ens det visste dom.

Marina
0

Jag är nyfiken, vad ser du för fördelar med att köpa från en djuraffär istället för från en uppfödare? Du skriver att du inte vill köpa från nån som föder upp för att bara tjäna pengar, det är ju EXAKT det som djuraffärer och farmare gör. Nu är inte jag illeruppfödare, utan chinchillauppfödare men jag föder upp för att jag älskar att ha bäbisar, det är helt underbart att få uppfostra de små ulltussarna och sen hitta en trevlig köpare och följa dem genom livet. Jag är dessutom väldigt intresserad av genetik, därför har jag ganska många chinchillor som jag avlar på (ett 20-tal).
Det finns ju säkert illeruppfödare som inte tar 3000 kr för en valp också, om det är priset du är orolig för. Finns ju även väldigt många omplaceringar som behöver nya hem omgående.

chabo
0

Jag ser ingen fördel med att köpa från djuraffären,men vad gör man om man inte hittar någon runt där man bor?Nu vill jag köpa den lilla iller killen som är på annons på eniro.Jag håller då tummarna.

NoraDede
0

#8 ja men till sommaren kommer det ju ett gäng valpar och det dyker hela tiden upp omplaceringar runt i sverige. och fraktingen går att lösa. se jag ska ta en iller tös som bor i borås och sj bor jag i ånge. men det är en snäll tjej som ska åka förbi både borås och mig så det löste sig där=)

Marina
0

#8 var bor du? Långt upp i landet gissar jag? kanske går att få transporthjälp av någon?

chabo
0

Ja jag har då inte iller än så man söker och letar hela tiden.Nog kan jag åka en bit men har inte råd att köpa någon för 3000kr.

chabo
0

Dalarna mora

NoraDede
0

#11men snälla nån mora är väl inte så farligt långt upp i landet??? och tyvärr ska man ha en så kostar det ju tyvärr.

Xannadu
0

Djuraffärerna vet visste vart illrarna kommer efrån. De vet vilka farmer de tar efrån. Jag vet att för ca 5-6 år sen så var forfarande Tommy Säfström som levererade illervalpar till djuraffärer (i alla fall Värmland och Västmanland). Djurafärernas inköpspris låg då på cs 300kr. Han levererar illrar över hela landet. Vet ej om han håller på fortfarande. Han har bytit illrar med Danmark för att folk i sverge har efterfrågat en vis typ av iller så har han bytt med Danmark för att vi här i sverige vill ha en viss typ av iller det har han själv sakt till mig när jag var i personlig kontakt med honom för 5-6år sedan.

Sorry ÅsaF vet inte om jag får namnge honom men ändra de annars

Velsan
0

Men att beställa djur är ju aldrig bra, man måste ju klicka med individen. Och vill man verkligen ha en iller får man vara beredd på att åka långt och betala det det kostar.

AlbaStiffler
0

En sak att tänka på när du köper från djuraffär att då kommer djuret inte vara vaccinerat mot valpsjuka, och det kommer inte vara chippat. Inte för inköpspriset 1000 spänn. Köper du istället en iller för tex 3000 så är den med största sannorlikhet chippad och valpsjukevaccinerad. Vaccinationen kostar lite beroende på var du bor ett antal 100, samt chippningen kostar den med. ¨Så om du istället räknar på vad det kostar för dig att ta ledigt från jobbet, åka till vet för dessa ingrepp + kostnaden för dessa så kommer du sökert upp i 3000 spänn ändå.

Sen en sak till. Vill inte alls att du ska ta det som kritik, utan bara som en reflektion… :) Om du inte har råd med 3000, men ändå vill köpa en iller. är du säker på att du har råd med dagliga kostnaderna? Inköpspriset är det minsta du lägger på en iller. Man måste räkna med att några ggr under illerns liv få lägga ut en rejäl pott med tex själrisk, som inte försäkringen tar. Själv har jag säkert lagt 20 000 bara i illervård på mina 2 illrar, och då har jag ändå försärking som tagit de stora beloppen. Då räknar jag inte ens tid jag tagit ledigt från jobbet för att sitta akut hos veterinären (har vart hos vet 10 ggr senaste 1,5 åren med mina illrar som visserligen var gamla vid denna tidpunkt).

Utöver det får du räkna med några 100 per månad å per iller i vardagssaker, som sand och mat och prylar. Så tyvärr kostar en iller rätt mycket, något som många inte tänker på… :(

Och slutligen, tar du illern via djuraffären, dvs via en farmare, så har dun inga garantier för att illern socialicerats innan den komemr till dig, dvs den kan va vild och ovan vid människor, den är kasnke inte lådtränad och inte heller bittränad. Något som "riktiga" uppfödare tränar med sina valpar. :-0

chabo
0

Nog har jag råd att föda en iller med vad allt det innebär.Men du måste hålla med om att en engångssumma på 3000 kr är mycket.Jag tycker då det.Håll tummarna för att jag får köpa illern som finns utanför göteborg.

bnoffan
0

#17 Jag tycker då att det är värt att lägga 3000:- på en iller när man får se en ordentlig stamtavla och där ev. sjukdomar i släkten finns med.

En iller som har fått stimulans och har fått gå fritt i uppfödarens lägenhet/hus. Som har fått kärlek och tid.

Men vill du stödja människor som föder upp illervalpar i bur, med alltför lite stimulans och yta så visst….

NoraDede
0

#17 ja visst den summan direkt blir mycket men då får man spara ett tag som dom flesta iller ägare och blivande ägare gör. för sparar man undan blir det inte en dyr klump summa.

Velsan
0

3000 är inte mycket för ett liv, de är lika bra husdjur som hund och katt och rasrena sådanna kostar mellan 6-20 tusen, så 3000 e billigt :P

NoraDede
0

#20 håller med velsan

Faxlin
0

#14: Han håller inte på längre om jag förstått saken rätt. Men säker är jag inte förståss :-)
Men safströmsillrar har nog de flesta haft någon gång.

Audiatur et altera pars

Marina
0

Jag tycker inte heller 3000 är mycket för att köpa ett djur. Jag har 2200 i självrisk på mina hundar, DET tycker jag är saftigt att lägga ut i varje ny självrisksperiod.

chabo
0

Det blev en inressant tråd.Visst är djuren värde det, men var har man för ekonomiska förutsättningar.Blir lite butter.Min familj är en stor djur älskande familj.Jag är ensam med två tonårsbarn och jobbar72%  gissa vad man får ut i månaden en skitsumma.Visst hadde jag kunna tänkt att betala fullt pris om jag hadde haft dubbla inkomster.Huvudsaken är väl att man är rädd om djuret och att det har det bra.Tycker det är lite snea disskutioner ibland,djuret framför allt.

holtz
0

Mjo, men tanken är lite också att om alla slutade köpa från farmare och dylikt så skulle de inte längre kunna para i den omsättning de gör, kanske skulle de även förbättra livsförhållandena på de illrar de har hand om!

emoflickan
0

#24, det är klart att man kan ha dåligt med pengar o ändå ha djur, men vad händer när illern blir sjuk o måste opereras? (händer väldigt många illrar). Albin kostade oss i slutänden efter sin operation o insulinomet kanske en 20-25000 o då har ändå agria betalat 10! okej kanske värsta scenariot men sådant måste man ha med i beräkningen!

NoraDede
0

#26 där har du en bra poäng

och chabo det är det vi alla menar att har du så dåligt ställt att du inte ens kan spara undan tre tuden under en period vad gör du då om iller blir sjuk och kostar pengar avlivar du den eller? för eftersom du beskriver eran familj som jätte super djurkär tror jag inte ni är människor som bara avlivar ett djur för att den kostar lite i veterinärs kostnad. men det vore intressant och höra vad du tänker inom dom banorna…

LinLin
0

#16 Måste tillägga en sak till det du skrev. Vi köpte våra valpar för 1000kr/st och då var de vaccinerade mot valpsjuka. Lägger man till bensinpengar (eftersom vi åkte en bra bit och hämtade dem) och chippningen vi själva gjorde så blir det ca 1800kronor. Och ja, vi fick stamtavla på dem.

bnoffan
0

#24 Djuret framför allt. Men som sagt att om djuret blir sjukt och kräver veterinärvård så är det ett ont måste med pengar. Jobbar du 72% och har två tonåringar hemma så kan jag tänka mig att det är svårt att kunna lägga undan pengar.

Ni kan säkert ge illern all kärlek och stimulans den behöver. Men jag tycker att du ska försöka tänka i lite andra banor. För det kan verkligen bli dyrt med en sjuk iller som emoflickan skriver…

AlbaStiffler
0

#28> Undantag finns alltid, eller hur? Svårt att skriva in texter som täcker exakt alla undantag. Blir väldigt flummigt då. Du kanske gjorde en bra deal! (hoppas nu inte alla andra som ¨åxå köpt billiga illrar måste berätta det för mig, bryr mig faktiskt inte om undantagen, hehehe)

Xannadu
0

Jag måste lägga mig i lite. Även om man inte har råd att spara undan för att eventuelt att den kan bli sjuk så ska man inte ha iller.  Bara för man inte kan spara undan pengar betyder inte att man inte är djurvän och kan ta hand om djuret om det blir sjukt. Blir djuret sjuk löser man peningproblemet då. Det finns alltid lösning på ett problem. Jag har ALDRIG sparat undan för ett kapital för varken illrar eller hundarna. För blir de sjuka så åker man ändå till veterinären och ger den vård som den behöver. Även om inte jag sparar undan ett kapital gör mig inte till en sämmre människa och tar mindre hand om mitt djur för de. Vem vet det kanske rent av gör mig till bättre männsika då man är mer varsam vad som händer äns djur man tar inga onödiga risker. Ex min hund fick inflamation mellan 2 tår på grund av en grankotts bit fassna och tova in sig i håret. Vad gav resultatet jo vi tog ner granarna för att minska risken för båda hundarna att det skulle hända igen. NU säger jag inte att NI inte är oppservanta men ger en annan syn på att man faktiskt tar hand om sina djur fast man inte sparar undan något. Sen är det synd att ni drar slutsatser att man inte tar hand om sitt djur på bästa sätt om den ska bli sjuk bara för man inte sparar undan ett kapital. Jag har mina djur som mina familjmelemmar och behandlar dem som mina barn. Det är som om min kille skulle bli sjuk och bara för vi inte har sparat undan ett kapital för honom när han blir sjuk så åker vi och avlivar honom det låter ju inte klokt. De som inte har pengar sparade löser problemet när de dyker upp.

Jag tycker med att 3000kr är dyrt för att köpa en iller då åldersgränsen har sjunkit inom iller. Ska man betala så mycket för en iller ska man vara 120% säker vart man tar den efrån vara 130% säker på linjerna och eventuella sjukdommar inom släktlinjerna som illervalpen har när man köper valpen. Det finns 1 person jag skulle köpa iller av o betala den summan för men vet ej om de håller på med iller i dag. Sen finns det eventuell 1-2 anndra som jag skulle kunna göra det om man får mer bakgrundsinformation. Så jag förstår de som reagerar att de kostar 3000kr. För att sen 2 eller 3 år sitta med en sjuk iller som kommer dö om 1 år eller tidigare med en massa utgifter då är det inte roligt alls.
En som kriver riktiga upp födare åter igen är man där vem är riktig uppfödare? Alla som föder upp annser sig själva som riktiga uppfödare, ändå finns de en massa problem inom iller och de som säger sig vara riktiga uppfödare avlar på dåligt material. Som ny illerägare är det inte lätt att få fram de som är seriösa med sin avling. Skulle man fråga 50% av de som har iller vem de tycker är seriösa och vilka de säger att de inte är seriösa så kommer det ändå vara många som säger att en som är seriös inte är seriös osv. Det jag har känt sen jag blev medlem på sidan då jag varit väldigt inaktiv inom iller så har förtroende för illeruppfödare sjunkit ENORMT samt att man GÄRNA drar egna slutsatser om de som vill köpa ILLER. Sen ser man väldigt tydligt på sidan att det är grupperingar inom illervärden extremt tydligt ser man de på inläggen som görs. En ny medlem som kommer in på sidan känner sig inte direkt välkommen. Jag har var medlem ett litet tag inte extremt länge jag är inte den som backar för att säga de jag tycker o tänker och kan få skit för det och det kan jag ta. Men jag känner mig apsolut inte välkommen på sidan långt efrån. Er tanke men varför är man kvar jo för att det kommer in nya på sidan som säkert känner de samma och behöver någon att prata med som känner lika, samt att ILLRER står mig vart om hjärtat, sen för att se hur illervärden blivit sen jag drog mig tillbaka på grund av en massa skit och massa saker i IRL.

opps blev längre än vad jag hade räknat med. Men hoppas att de blev nått vätigt av de.

bnoffan
0

#31 Eftersom det redan finns massor av trådar som behandlar varför illrar är "så dyra" så gör jag en historia kort. Oftast har de illrar som kostat mer haft en bättre star på livet. (sluppit sitta i bur, fått bra illerfoder, vacc, chip, vet.besikt. hantering mm)

Att du lätt kan få fram pengar till veterinärvård innebär inte att det är lika lätt för andra människor. Och det är nog detta vi som pratar pengar  ser framför oss. Hur gör en människa som inte har något sparat och som inte kan låna pengar hur som helst??? (VILL BARA POÄNGTERA ATT DETTA INTE RIKTAT TILL CHABO PERSONLIGEN)

LinLin
0

#30 Trevligt att höra att du inte bryr dig om det som motsäger vad du tror på.

#32 Läser man trådarna om dyra illrar så kan man se att många av de billigare illrarna också haft det bra. Det som skiljer är väl ifall uppfödaren chippat dem och det är ju faktiskt en subjektiv åsikt ifall det gör uppfödaren till en bra eller en dålig uppfödare om det är gjort/inte gjort.

Xannadu
0

Jag vet varför de kostar men man har ändå rätt att tycka det man tycker. Jag har läst de trådarna också. Men det togs upp här och jag ville säga att hon inte är ensam om att tycka det. Då det är oftas samma grupp som komenterar inläggen och alla dessa tycker i stortsätt lika. Bra att anndra med annat tycke komenterar med.

Jag har ALDRIG sakt att jag har lätt att få pengar kom inte med ett antagande när du inte vet nått om det. Det är det jag säger att vara ganska ny på denna sida är då fan inte lätt då det är antagande om allt.  Åter igen jag har INTE sagt att jag har lätt att få fram pengar jag sa att jag löser det när jag väl kommer i den situationen. Sen hadlar nog inte tråden om ekonmin skulle jag tro utan mer råd om köp av iller.

Jag vet att jag själv gick efrån ämnet men kunde inte sitta tyst så det behövs inte påpekas att jag själv gick efrån det är medveten om att jag gjorde de o gjorde det med vilja.

AlbaStiffler
0

Det handlar självklart om generaliseringar. Klart det finns billiga illrar som haft det bra, precis som det finns illrar som är dyra som inte haft det bra. Men, överlag måste man väl kunna generalisera och säga att en farmariller som är billig i regel haft en sämre start på livet än vad en seriös uppfödares iller haft. Som för det mesta i livet gäller: man får det man betalar för…

Och vad den här tråden egentligen handlat om är väl det problem illervärlden har: att folk inte uppskattar illerns värde (menar då inte chabo, som verkar vara en vetttig djurvän), och som alltför lättvindigt skaffar sig en billig iller. Men sen inte fattar vad en iller kräver, i form av vård och pengar, varför vi har alla dessa omplaceringar överallt. Poängen med tråden är INTE att klanka ner på folk med sämre marginaler, som självklart kan offra lika mycket för sitt djurs välmående.

bnoffan
0

Det är ingen som sagt att det är fel att ha en annan åsikt men det är många som disskuterar just för att åsikterna går isär. Vad gör vi annars här?

Eftersom det är så många omplaceringar vill iaf jag uppmärksamma och påpeka vad det faktiskt kan innebära. Och därav denna diskussion kring pengar.

Jag vet inte varför det är så dåligt att ifrågasätta vad som händer OM ÄGAREN INTE KAN FÅ TAG PÅ PENGAR??

Xannadu
0

Åter igen vem avgör om en privat uppfödare är seriös? Det finns många oseriösa hemuffödare som avlar på skit rent ut av kan till o med en farm iller vara bättre. Man måste vara insatt extremt för att kunna avgöra vilken privat uppfödare som är seriös. Många nya vet inte hur dom ska kolla upp så då det är grupperingar som sjutton inom illervärden så frågan man ena gruppen så är alla anndra bara skit osv. Så det är inte lätt att hitta den serösa i allt skit som finns.

Jag tog hand om Pluto föredetta Mio för att inte ägaren kunde ha kvar sina illrar. Jag sket fullständigt i om min ekonomi skulle klara av det eller inte för den killen förtjänar ett fast hem där han kan känna sig trygg. Om jag får offra ett mål om dagen eller, sälja bort en del av mitt hem skiter jag fullständigt i. Bara han har det bra.

Hur kan man få tag på pengar använd fantasin
Låna pengar
Panta burkar
Dela ut reklam
Sälja saker på blocket
Sälja saker på Loppis
Gå till en pankbank o sälja saker
Det finns masssa saker man kan göra om man bar ahar lite fantasi så att försöka få fram pengar när man väl behöver de är nog inte det svåraste av allt.

Sen har jag inte sagt att man inte ska ifågasätta. Men som du gjorde till mig att säga att jag har lätt för nått när du inte har en aning om det över huvudtaget.

Självklart ska man säga vad man tycker men att komma med antagande om personer ska man hålla för sig själv. Att säga att någon är nått eller kan göra nått eller liknande när man inte har en aning om det ska man hålla för sig själv och inte sitta o skriva i sitt inlägg.

bnoffan
0

Haha jaja.

AlbaStiffler
0

#37> Vem riktar du ditt inlägg till? Varken jag eller Bnoffan har väl sagt något om DIG… Eller hur du sköter din ekonomi?!? *förvirrad* Låter somom du tar allt personligt?!

Åter igen, läste du mitt inlägg i #35 så skrev jag just det du skrev i ditt första stycke, dvs att det är en generalisering såklart gällande seriösa uppfödare i regel vs farmare… vet du vad en generalisering är? Då behöver du ju inte berätta om alla undantag igen! :-D Vi vet att det finns undantag på uppfödare, oavsett hemma-uppfödare eller farmare! Man måste ju som illerköpare göra sin hemläxa för att ta reda på sån info, innan man köper. Tycker du  att vi på ett sånt här forum ska rekommendera farmare bara för att vissa är bättre än vissa "seriösa" uppfödare? Man måste ju för 17 kunna GENERALISERA för att kunna föra en normal diskussion som inte tar upp vartenda undantag… eller hur? :)

Xannadu
0

#39 jag har inte direkt inriktat inlägg till dig utan det var mer till  Bnoffnas som sa att jag hade lätt att få fram pengar när jag inte äns har sagt något om det.

Sen svara jag på att man kan få fram penga rom man använder sin fantasi och gav tipps på några sätt.

Jag har inte påstått att man ska ta upp varge undantag över huvudtage. För gör man det finns det INGEN som är seriös uppfödare.

Sen är det ju bra kanske att sånna som inte tycker som ni säger vad de tycker med för ofast är det bara sånna som tycker lika eller snarlika som säger sin åskit. Många som har en tvärt om åskit blir antigen helt ner trakada, ignorerade, eller hånade. Många nya som kommer in o frågar något kan få lite små elaka svar när dom bara försöker skaffa sig kunskap om iller för att de är intresserade. Som jag skrev tidigare man känner sig inte välkommen på detta forumet som ny och specielt om man inte känner några sen tidigare så är det fan inte lätt att vara här.

bnoffan
0

#40 Det här blir bara mer och mer skrattretande… Ska inte nån börja skriva personangrepp när vi ändå håller på Kyss

NoraDede
0

#41 lugn det kommer att komma jag sitter och väntar=)

bnoffan
0

#42 haha ja. Herregud! Jag har ju trots allt anklagat Xannadu att vara bra på att få fram pengar. Det här är ju rena hetsjakten!

NoraDede
0

#43 dessa trådar skum läser man på ett ungefär då jag inte rikgtigt orkar läsa alla super långa inlägg sen när dessa saker kommer synar man ju varenda ord haha

AlbaStiffler
0

eller så är det vi andra som känner oss påhoppade av inlägg som:

"Sen är det ju bra kanske att sånna som inte tycker som ni säger vad de tycker med för ofast är det bara sånna som tycker lika eller snarlika som säger sin åskit. Många som har en tvärt om åskit blir antigen helt ner trakada, ignorerade, eller hånade. Många nya som kommer in o frågar något kan få lite små elaka svar när dom bara försöker skaffa sig kunskap om iller för att de är intresserade. Som jag skrev tidigare man känner sig inte välkommen på detta forumet som ny och specielt om man inte känner några sen tidigare så är det fan inte lätt att vara här."

Kanske är det du som är just den du talar om, dvs den som tråkar, och hånar?  kanske är det "vi" som säger den utstickande åsikten och "du" som sätter upp försvarsmekanismen och kastar dig på oss? Inte kasta sten i glashus heter det väl? ;) *bara undrar* varför hamna i en kasta skit-diskussion när man pratar om helt andra ämnen?

NoraDede
0

#45 bra skrivet=)

Xannadu
0

Det är ju roligt att ni kan ha roligt åt anndra.

NoraDede
0

#47 ja det är ingen som jag skrattar åt personligen utan bara dessa disskutioner som kan starta som är helt onödiga att börja bråka om

Xannadu
0

i princip så skrattar ni åt personerna eftersom det är en person bakom alias som skriver.

NoraDede
0

#49 nej men jag säger ju att jag inte skrattar åt personerna utan bara åt själva disskutionen

Pandae
0

Jag har aldrig upplevt någon här som otrevlig när jag frågat om information om illrar. Tvärtom man får svar som kan få en att tänka efter och dessutom samtidigt så lär man sig mer!
Visst att vissa svar kan verka sura ibland, men detta är internet, allting är så himla lätt att tolka fel med och vips så är där en aggressiv disskusion med folk som klankar på varandra.

Visst det finns vissa "grupperingar" här inne som märks av ibland, men i det stora hela så är vi alla här ändå för att kunna prata om det vi älskar så mycket: ILLRAR.

Det är väl inte fel att säga att man helst ska ha undansparade pengar ifall något händer med ens iller? Eller veta att man kan få fram pengar ifall det behövs. Det finns många som skaffar djur utan att tänka på vilka kostnader de kan ha ifall något händer. Det är iaf bra att veta om det. Jag personligen skulle aldrig vilja sälja ut min valp till en som hade inställningen att jag har lite pengar och om något går illa så måste han avliva illern (inte riktat mot någon speciell person!)

Jag tycker iaf det är bra att man i förväg vet så mycke som möjligt. Och de inkluderar såväl kostnader som djurskötsel och andra råd:)

LinLin
0

#51 Det har jag, tyvärr, och jag har sett en hel del onödiga kommentarer när folk bara frågat. Det är synd, för samtidigt finns det mycket bra att hämta här om man bortser från det..

Givetvis är det inte fel att påpeka att det är bra att ha pengar sparade. MEN, många bemöts extremt dåligt och hårt på den punkten trots att många här inne bevisligen inte har sparade pengar själva.

Pandae
0

Jag tycker själv att råttor i fokus är mycketmycket värre än vad det är här. Jag har själv inte blivit utsatt för det, men har sett väldigt många exempel och därför e jag sällan där, tyckerhär är bättre stämning. Alltså det är Väldigt mycke personagrepp på råttor i fokus (upplever jag det, och vet även andra som tycker så)

Och menade mer att det kan ju vara bra att iaf ha det i åtanke innan man skaffar djur:) Själv är jag studerande och har inte jättegott med pengar just nu:( Men sålänge man vet att det ordnar sig även om man inte har sparade pengar så är det ju lika bra:-)

Tesan
0

Jisses……………….

Tillbaka till dig som fundera om det här med att köpa iller på ett zoo…

Kan bara ifrån vad jag själv tycker så hade jag aldrig gjort det men självklart så ska vi alla ta vårt ansvar o ta egna beslut!

Det du kanske ska tänka på é hur frisk valpen är,dvs vart den kommer ifrån o stamtavlan ser ut, för att försäkra dig om att du får ett bra djur med dig hem!

Ingen kan hjälpa om ens ekonomi är lite tajt men kan med egen erfarenhet intyga att det lönar sig att kanske kan spara lite o kanske kommer det upp någon i närheten av dig som har en iller som behöver en ny familj, o just den familjen é kanske ditt hem o kärlek!

Dömer ingen o hoppas att ni hittar en ny familjemedlem, det ända jag kan tillägga är att man tänker igenom sitt beslut o tar sitt ansvar när man väl gjort det!

Lycka till..

LinLin
0

#54 Men du, alla illrar i Sverige har ju lika värdelösa stamtavlor, oavsett varifrån de kommer.

sarae
0

#55 har dem? det var helt ny info för mig ;)

NoraDede
0

#55 ja det är ju inte riktigt sant men men

Norrskenets
0

Var idag på djurmagazinet i sundsvall och hade med mina töser. En tjej som jobbade där hade haft iller när hon va liten och hade "beställt" från en djuraffär. Då fick man informera att det inte är såå bra eftersom om man beställer så har man ingen koll på nånting. Hon sa att i deras djuraffär va det riktiga illeruppfödare vilket jag hade svårt för att tänka mig fast hon sa att dom va hemuppfödda. Hon fic sån lust Att skaffa iller igen men jag avrådde henne iaf att inte "beställa" en illervalp från nån djuraffär och istället köpa från en riktig illeruppfödare där hon skulle få mer information om sin valp isåfall. Hoppas bara nu att hon tog åt sig så hon inte "beställer" hem en illervalp.

NoraDede
0

#58 bra att du tipsade henne om det emma=)

visst många här har ju beställt från faramare även jag har köpt en iller av en sådan men jag har iaf info som man oftast inte får då man beställer genom en affär

elinn
0

#55 Men hellre en kort stamtavla än ingen alls anser jag…

Jag har bara stamtavla till en av mina fyra illrar och vad som kan komma att hända med dom andra tre vad gäller sjukdomar har jag ingen aning om… Så jag skulle hellre välja en iller med kort stamtavla än ingen stamtavla alls…

NoraDede
0

#60 tänker samma som dig=)

NoraDede
0

vet någon vart man kan beställa en stamtavla då jag behöver allt på ett riktigt papper då jag bara har det nerskrivet nu=(

Madde
0

antingen genom stif eller illervänner som det ser ut just nu.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

elinn
0

Vet att STIF har någon som har hand om stamtavlorna och skickar ut dem men vet inte hur man kan nå h*n, så hoppas någon annan kan svara =)

Norrskenets
0

#59 ja man kunde inte precis hålla sig när hon lät så posetiv ang beställning. Plus att låta en illervalp få säkert fraktas på tåg alldeles själv i dåliga förhållanden skulle inte förvåna mig ett dugg. Ja man har mycket info från våra pälsklingar och mycke info om psyke jämnfört va man får om man "beställer" men jag tycker verkligen våra pälsbollar är mycket bättre än "beställningsillrar".

#60 det håller ja verkligen med om.

NoraDede
0

#63 och vad kostar det då om man inte är medlem?

Madde
0

tror det är Illerreg1@telia.com till STIF, men jag kan ha fel.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Norrskenets
0

Jag har funderat på stamtavlan hos illervänner http://www.illervanner.se/ också går du in på registrera iller på vänster sida. där kostar det Registrering för icke medlem 50,-/iller

LinLin
0

#56#57 Jaha, vem är det som dykt upp med bra stamtavla på sina illrar nu?

#58 De kanske faktiskt var illeruppfödare??? Det vet du ju faktiskt inte..

#60#61 Jag har stamtavla på alla mina. Men inte vet jag vad de kommer att få för sjukdomar i framtiden tack vare det.
Det finns flera som säger att pga deras stam (färgmässigt) så kommer de att dö tidigt men uppfödaren konstaterade att släktingar han behållt har levt länge.

Xannadu
0

:)

Norrskenets
0

#69 tror faktiskt inte att tex uppfödare här inne skulle sälja sina älsklingar via djuraffärer, jag tror det är mest dom som säljer många illervalpar varje sommar att det är sånna som gör det och nu menar jag inte att alla sånna gör det men det finns dom som gör det, då dom måste bli av med sina valpar så dom  inte får fullt hos sig och då tycker dom att det är lättare att sälja till djuraffärer som kan beställa från dom! Och du vet inte allt jag fick reda på av henne, vissa saker vill jag inte ta med så ja jag vet att det inte är vanliga illeruppfödare!

NoraDede
0

#71 jag håller med emma där att en seriös uppfödare tror jag inte säljer till djuraffärer. visst jag har sj sålt råttor till arken i sundsvall men det var för ett par kompisar tjuvparade mina två honor med hanarna så helt plötsligt hade jag 30 råttor istället för 4 och det var inte allt för roligt och jag fick iväg flera till olika hem men var tillslut tvungen att sälja dom till en djuraffär och jag kan ju säga att jag fick 10kr per råtta men då visste jag iaf att dom tillslut kommer till hem för annars hade jag sj fått avliva dom

LinLin
0

#71 Du skrev ju att själv att "Hon sa att i deras djuraffär va det riktiga illeruppfödare" vilket helt klart låter som att de som ägde affären själva födde upp illrar. Men givetvis, utelämnar du detaljer från ert samtal så är det ju (mer än vanligt) svårt att veta hur det egentligen är. Så jag tror dig :)

Men sen förstår jag inte riktigt, helt allmänt nu bara i den här tråden. OM (observera; OM!) man kan garantera en "bra" iller, varför är det fel att köpa den i en djuraffär? Visst, jag skulle inte göra det eftersom det känns för osäkert, men trots allt, med fulla garantier borde det ju vara lugnt.

NoraDede
0

#73 det är kanske bara så att man inte får helt fulla garantier inte vet jag men så kanske det är

Norrskenets
0

#73 hehe nä dom föder inte upp själv dom beställer valpar neröver. Och det kan inte va så bra för en liten valp att åka så långt utan nån direkt uppsikt hur den mår osv.

Tror det ä ganska riskabelt att "beställa" en valp då man inte vet hur h*n ser ut och hur h*n mår och psyke osv. Har man riktigt otur så kan man få en valp som är antingen mager, rinniga ögon, dålig päls och allt som man kan ha otur med, det är ungefär som att köpa grisen i säcken.

chabo
0

Hej och hoppsan vilken disskution det blev.Ska bara få sätta punkt på sidorna innan ni sliter ut ögonen på varandra.Eftersom jag nu har skaffat mig en billig iller har jag då inte något dåligt samvete snarare tvärtom när jag ser hur illern har haft det och hur han ser ut,så känner jag mig mera som en ängel att jag har räddat ett liv till det bättre,eftersom det verkar som illern inte haft det så bra.Hoppas någon kan vara sådan djurvän att dom tycker det är bra att den lilla krabaten får det bra nu.           ANG. EKONOMIN så ska jag ha en rättegång mot mitt ex och kan få uppåt 50 tusen kanske i skadestånd pga.ofredande.Tyckte faktiskt ingen har med det att göra.VEM av er får en sådan buffert till era djur.Tror ni att jag är så dum att skaffa mer djur om jag inte hadde råd,Nu blev det bara så att det skulle vara en julklapp och det började vara ont om tid.Ni vet inte hur länge jag har skaffat kunskap och letat.Jag är då förberedd.Punkt slut

Xannadu
0

Bra sakt Chabo

Faxlin
0

#76:
Tycker inte du ska ta den sista delen som personligt riktiad mot dig. Den delen är bara ett bevis på att vi som vanligt här inne är bra att spåra ur en ursprings tråd till en helt annan diskussion. Ofta önskar jag att man kunde dela på en tråd så att sådana diskussioner blev en egen. Tyvärr så kan jag inte det.
För ofta blir dessa hastigt påkomna disskusionerna mer intressanta än när man bryter och startar en ny tråd.

Ledsen att vi förstörde din tråd. Och jag är självklart överlycklig över att du lyckats rädda denna lilla päls. Men jag blir inte riktigt nöjd förns jag får se kort :-)
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Sara
0

Jag tycker det är super att ni åkte från Mora till en bit nedanför Gbg för att hämta lillen. DET är engagemang!

Sara

JossanH
0

ja, då var vi då där igen… ;)

PENGAR är en viktig del i livet för både människor med och utan djur. Har man dåligt med pengar kanske man måste prioritera om lite i livet. Skaffar man sig ett djur så har man ett ansvar att ta hand om djuret, vårda det och föda det tills den går bort. Kan bli dyrt. Så varför det blivit så "tabu" att ha pengadiskussioner förstår jag inte.
Kan man ge djuret allt det där- ja då tar man sig sitt ansvar- sen om pengarna kommer från ett konto, föräldrar, madrassen det spelar mindre roll.. bara dom finns att få tag på om så är.

#30 o ja, det där var ju bara otrevligt skrivet.. blir såå irriterad när folk som hjälper till att starta upp en diskussion inte klarar av att fortsätta den..

#55 nä, så är det ju inte riktigt då… Skulle allt vara samma skit så skulle man ju inte behöva bry sig ett dugg om vilka djur man parar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Norrskenets
0

#76 Det var verkligen inte riktat till dig, absolut inte=) Jag ville bara berätta vad jag har fått hört och sånt.

Tycker absolut att det va bra att du kunde ställa upp för klimpen=) det förtjänar han. 

Förlåt förresten att din tråd blev förstörd.

chabo
0

Jag har inte tagit åt mig alls av allt skrivanden,så ni behöver inte be om ursäkt.Hoppas att några har fått en tankeställare. Det är faktiskt lite svårt att känna sig välkommen på iller sidorna, man skriver ju för att få tips och råd om illern och få prata med andra som har samma intresse.I början tyckte jag att man blev tillrättavisande om hur det ska vara eller hur man ska göra.Tänk alla är ny börjare ibland, stötta istället andra ägare och försök hjälpa till istället för att bara styra, det har känns som det ibland.Nu är jag ganska stark som person men det kan finnas vissa som ledsna.Just nu är jag bara glad för guldklimpen.

#79 Det säger väldigt mycke ja.

LinLin
0

#80 Jo, det var onödigt krasst skrivet. Jag menade helt enkelt att när man tittar på diskussionerna om avel så verkar materialt som finns i Sverige göra att valparna blir mer eller mindre dåliga.. Och väldigt sällan bra.

Marina
0

#76 Jag tycker det är kanon att du lyckats hitta en billigare iller som då kanske inte hade det så bra hos förra ägaren eller av andra skäl behövde ett nytt hem. Hoppas det går bra för er och att ni kommer trivas ihop :)Det enda jag var nyfiken på var vad du ansåg fördelarna var med att köpa en iller från djuraffär istället för en billigare omplacering, men nu är ju inte det aktuellt längre och jag tror dessutom inte att nåt av inläggen här är riktat till mig, ville bara få det sagt eftersom det blev så mycket tjafs. Jag ytcker man får köpa en iller för vilket pris man vill, men personligen tycker jag inte att 3000 kr är för mycket. det jag tycker man ska tänka på är VAR man köper illern. JAG har också en sådan buffetr till mina djur, eftersom du frågade. Så jag behöver (förhoppningsvis) aldrig heller känna mig orolig över veterinärvård. Hoppas det går bra för dig i rättegången!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.