Ang omplacering..
Då illermatematiken är oslagbar och Aviendha (honan) är ett år och Phoenix bara är nån månad, hur går det att ta hem en äldre omplacering, generellt sett?
Inget jag tänker springa iväg och göra i morgon, men man vet ju aldrig ;) Tänkte på rangordningar och sådant, eller är illrar med individualister när de kommer till det?
När man tar hem en valp så ska ju den "sättas på plats" av befintliga illrar, därav min undran, blir de lika även med en äldre iller?
Erfarenhet nån?
Paulina
det är svårt att säga något generellt i det här läget eftersom alla illrar är individer, och beter sig väldigt annorlunda i sånna här situationer. Mycket beror på hur ranghöga och dominanta ilrar du redan har samt hur den "nye" är i rang och dominans. Vissa illrar accepterar alla och man kan introducera vilken iller som heelst, medans andra inte alls funkar.
Kan bara tala av egen erfarenhet här, Stitch hade jag först, 1 år gamal, han accepterade direkt buffy när hon var valp. Men sedan blev båda 2 mkt dominanta och ranghöga. Båda 2 var ledare så att säga. När rickie kom in 3,5 månader gammal bråkade han å stitch i 2-3 månader. Buffy accepterade honom direkt, men stod över honom. Sen kom Molle, högbrunstig som få. 1 år gammal och satte alla 3 på plats, å de var livrädda för honom tills 3 dagar efter kastreringen, pang sa det så vart alla vänner, men Buffy å stitch står fortfarande högst i rang. Sen kom ludde in ca 7 veckor gammal. De 2 ranghöga (buffy och stitch) försöker fortfarande döda honom, trots att de vanligtvis accepterar valpar så länge de är unga och hanar (buffy hatar honor). Men jag tror att mina 2 gamlingar är 2 extremt tjuriga illrar. Men även med dem har jag som sagt fått det att funka med iaf 2 andra illrar. I de flesta fall brukar man kunna få det att funka, man får bara vara beredd på att de kan ta tid!
har de fått trffa andra illrar? hur har de beteet sig?
Ärligt talat så gick honan ilag med en ett år äldre hane, men han dog i somras varpå hon slutade leka och bara låg o sov..
Då skaffade jag Phoenix, och efter att ha satt honom på plats så är det full fart på dem. Förutom det har vi tyvär levt "isolerade" från andra illrar, mycket pga läget i landet, som synd är.
Det enda jag kan säga är att katter o hundar ska dödens dö om det blir upp till honan medan phoenix tar de lilla lugna o smyger iväg. Tyvär är de de enda iaktagelserna jag kunnat göra. Måste verkligen försöka få en träff att passa in i schemat!
Paulina