Desperat behov hjälp
Jag och min sambo har två illrar, en hona och en hane. Båda är chipkastrerade och 1,5 år gamla. Nu till problemet. Vi har bott i lägenhet innan, och då bryr man dig kanske inte lika mkt om det blir någon liten fläck här och där, samt att det är ofta nån gummimatta i rummet, så det är (fult) men enkelt att rengöra. Nu har vi för några månader sedan flyttat till ett hus och jag tänkte för mig själv att vi skulle bo med Illrarna lösa även där. Och att problemet med hanillerns toabesök skulle lösa sig. Så vi har köpt större och större toalådor, vi har varit lediga och typ vakat över honom så att när han direkt vaknar sätts på toan. Vi har berömt och testat olika sorters strö.. Men ca 96% av gångerna om vi inte är där o påminner honom, så kissar han på golvet. Vi har fina trägolv i hela huset som sväller och blir fult när han kissat där. Sen blir ju pölen så stor att han får på tassar osv så han drar runt det i hela rummet. Jag skämtar inte när jag säger att varje morgon, även om jag städade o moppar kvällen innan, så är det som gult illaluktande klibbigt lager på golvet. Det går inte gå därinne! Så vi kan ju inte använda det rummet till något, och ha honom lös funkar ju inte. Huset blir ju förvärvat! Vi har köpt stora plastlägg och lagt i rummet, men det är så grisigt där ändå. Nu ska vi även ha barn nästa år, men helst!!! Hade jag ju velat behålla dem. Men det känns inte hållbart! Vi hinner inte städa rummet flera ggr per dag samt att det känns elakt att hålla dem instängda. Sen när vi får barn (det är vårt första) så känns det som att det kommer bli för mkt. Vi hade tänkt bygga en stor utebur, men vill ju gärna att de ska få vistas bland oss och vara sociala. Inte bara vara ute själva. Förutom det så är min sambo allergisk, men enl honom är det vätskor han inte tål, så som saliv och typ urin. Det är mildare när det kommer till päls. Så vi vill ju gärna ha kvar dem om det går, och tar gladeligen emot tips och råd i första taget! Men skulle det inte hjälpa så är vi i värsta fall ute efter att hitta ett nytt hem till dem :( Tacksam för svar!
Är det överallt på golvet som han kissar eller är det precis vid lådan?
För mig har det hjälpt att sprida mat i hörnen där dom gärna går och ha filtar under lådorna. Å som ni har gjort - direkt på när illern har vaknat, å hålla ett öga på dom där små signalerna som betyder " jag backar in i ett hörn å bajsar/kissar". Har märkt att dom ofta stannar upp och blänger på en.
That's a cat...Not a horse.
Jobbig sits.. Mina erfarenheter säger att ju äldre desto svårare att toaträna och allt över året är svårare skulle jag säga. Det kräver extra resurser att "knäcka koden" för att få illern helt eller delvis rumsren. Om vi ska face reality så kommer ni i vilket fall som helst inte kunna ha illrarna lösa som innan efter att ni fått barn. Så ska ni behålla dom kommer dom få en mindre del av er uppmärksamhet och det kommer vara svårare och jobbigare att ha dom löst emellanåt. Så redan där har ni ju ett problem. Sedan är det det här med rumsrenheten. Jag har fått illrar hyfsat/"helt" rumsrena när de varit så gamla som 2 år. Det krävde dock ett avspärrat kök där jag hade 8 toalådor strategiskt utplacerade och där jag hade både tid och lust att prova vad som funkade för just den illern. En iller la jag filtar och handdukar runt toalådorna för att ha något som suger upp men ändå något som de flesta illrar inte föredrar att gå på. Fick tvätta mycket. Och städa mycket. Den illern hade jag bara hemma en vecka men från många olyckor på golvet till inga alls sista natten den var hos mig för mig stora framsteg. En av de illrar jag har nu missade ständigt lådan när han kom som valp. Hade även honom i köket med ca 8 toalådor. Billiga mattor från Ikea som lådorna står på så att de inte ska vilja sätta sig mitt framför lådan. Det som funkade bäst på honom (förutom beröm VARJE gång) var att skvätta citronsaft på mattorna framför lådorna och alltid ha lådorna stå 2 och 2 bredvid varandra. Han missar fortfarande lådan flest gånger utav mina 3 men då handlar det om en gång kanske varje/varannan månad. Så minska ytan och ha många lådor. Många sovplatser där det inte står lådor och strö lite torrfoder på filtarna om de äter det. Annat alternativ är att lägga plastmatta i hela rummet alternativt ha stora plastunderlägg med tidningspapper på för att ha något som suger upp så att han inte trampar runt det så mycket. Jag förstår stora delar av er situation mycket väl. Har själv 3 illrar och 2 små barn. När vi flyttade till hus (2012 innan första barnet kom) så fick illrarna ett eget rum och de var löst ute på kvällarna. De fick också en utegård. Tyckte det funkade ganska bra. Sedan fick vi andra barnet och kort därefter flyttade vi ut på landet (2014) vilket jag tänkte skulle bli kanon med illrarna. Bodde en stor utegård på 21kvm, inredde till dom i ladan, plus ett eget illerrum. Här är inte anpassat för att ha dom lösa. Så lite trist känns det. Har inte illrar som barnen kan vara med och greja med så de får inte alls så mycket uppmärksamhet som jag ofta önskar. På sommarhalvåret är de ute nästan dygnet runt. Nu på vintern mest inne. Har ständigt dåligt samvete och står i valet och kvalet att fortsätta med illrar i vår (köpa valpar då de andra är ganska gamla nu..) eller lägga ned. Samtidigt känns det trist att avsluta nu när dom fått en ordentlig utegård osv. Det är ett pussel och man måste känna efter om man är villig att försöka eller inte. Om man orkar. Om man får dåligt samvete eller inte. Om det är stressande. Känn efter och tänk efter ☺️ Lycka till!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för alla tips! Det är inte bara vid lådorna utan även mitt på golvet och varierande platser. Vi har 6 toalådor i ett rum på ca 10 kvm där de har som "sitt" rum. Vi har köpt de från Ikea som många tipsar om, men ofta när man sätter honom där så börjar han busa och hoppar ur, eller så låtsas han kissa, trycker sig mot et hörn, lyfter svansen o backar. Men han gör inget, eller så kissar han lite, sen springer han iväg och gör resten någon annanstans. Jag har köpt större lådor, hörnlådor och med högre kant. Bytt mellan 3 olika strö och lagt saker på golvet. Men han lägger sig ner och krafsar tills han puttar bort saker /filtar/toalådor, sen bajsar och kissar han. Även när han var lös i lägenhet då vi inte hade ngt rum åt dem, så var ju soffan hans favvo sovplats, ändå kunde han både kissa o bajsa där…. Trodde med att hanbtyckte att toan luktade äckligt, så han inte ville gå där, för ibland sätter han upp tassarna och sniffar först, sen väljer han att gå utanför. Så vi har tömt och tömt, måååånga gånger per dag, ändå duger de ej.. Nu låter detta elakt, men det är som att han inte fattar.. Eller glömmer.. Är världens djurvän, och särskilt han är en otroligt snäll iller. Älskar att bli kliad v och gosa, han ligger helt orädd framme i soffan, famnen, mattan osv och sover i de roligaste stilar. Han har aldrig bitit nån! Bara det säger en del. Så att hitta en sådan fantastisk iller som passar så bra ihop med oss, känns otroligt fel o ledsamt att släppa. Men även om vi har stora stolsunderlägg på golven så är det och luktar det äckligt. Samt att ha stängt hela tiden gör ju att det inte känns så fritt hemma längre. Jag har riktigt dåligt samvete då det inte blir lika socialt längre.. Suck :( Vi har ju tid innan barnet kommer så vi ska testa lite och hoppas på det bästa. Annars måste jag nog ge upp mina små älsklingar. Vilket är svårt, för de är ju verkligen mina barn de också..
Vi har köpt ett jättebilligt golv från ikea och lagt byggplast under det för att skydda parkettgolvet som är i illrarnas rum. Det gör liksom inget om det blir kiss på eftersom ett nytt golv kommer kostar runt 400 kr om vi måste lägga om det om ett år.
Förutom det är enda tipset jag har som ni inte redan fått är att köpa såpass stora lådor att hela illerns kropp får plats i dem. Min stora hane hatar de små ikealådorna och går hellre på de stora lådorna från ÖB. Har också köpt jättelåga skoställ från Jula som toalådor eftersom min tant aldrig orkar klättra över kanten på de vanliga lådorna.
Prova att lägga tidningar i lådorna? Alltså jag förstår din frustration och ska jag vara ärlig så hade jag personligen aldrig pallat en iller som sätter sig var som helst. Det skapar för mig alldeles för mycket negativ energi och när man har barn vill man ju ännu mindre att det ska ligga klingror och pölar lite här och var. Det är förstås extra svårt med ett djur man tycker mycket om. Prova några nya saker och funkar det inte så kan ni ju prova att annonsera ut dom och känns det bra med en köpare så kan ni ju ha prövotid på några veckor för att de ska få känna om det känns bra.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har inga direkt bättre tips än de du redan har fått, men en tanke slog mig. Menar inte alls att oroa eller så, men du har inte funderat på ifall han kan vara sjuk? Min förra iller var kanske som mest 5% rumsren men sedan struntade hon totalt i det och blev 0% rumsren. Hon försökte inte ens. Det gick att korrigera vart hon gjorde sina behov genom att sätta ut lådor visserligen, då hon satte sig bredvid dem. Saken med henne var att det visade sig att hon hade en jättetumör som hon haft länge. Långt innan hon kom till mig också, och det var med största sannolikhet det som blockerade henne från att gå på låda. Du kanske skulle ta honom till veterinären och göra en liten rutinkontroll för att utesluta sjukdom?
2 illrar, 2 katter, 2 hundar och en jävla massa klädrollers.
Ändå väldigt säker på att han inte är sjuk. Han springer och leker, äter, dricker, busar, myser osv precis som vår andra iller. Och han "läcker" liksom inte, utan gör det klassiska lyftapåsvansen, sära på benen och backa innan han kissar. Dock verkar han vara lite typiskt obekymrad och inte så rädd för smuts, a la killar. Ungefär som min sambo haha, de bekymrar sig inte om saker blir smutsiga osv. Och eftersom de helt enkelt inte bryr sig eller ens ser röra eller smuts, så bryr de sig heller inte om att göra ngt åt det. Oavsett om jag tjatar :p Man måste säga till om att dammsuga och de gör det, men bara för att jag sa det. De ser ingen mening med det. Ungefär så känns det med illern. Han kan gå på toa ibland om vi sätter honom där eller om jag är i rummet nära honom. Men sen när han är själv, som typ under natten, då är det en svinstia i hela rummet..
Det märktes inte på henne att hon var sjuk heller, fören det var för sent dvs.
Hon sov, åt, busade och bajsade och allt som hon skulle. Det var inga konstigheter alls med henne.
Till slut fick hon en infektion i ena örat som svullnade väldigt och gjorde att hon tappade balansen. Det var någonting som tumören orsakade.
Det är ju inte ovanligt att illrar inte visar symptom på sjukdom fören det är för sent.
En rutinkontroll kostar väl vanligtvis runt 700-1000 kr, inte så häftigt med andra ord.
Du gör ju givetvis det du tycker känns bäst, men personligen hade jag kört en kontroll för mycket än en för lite efter upplevelsen med min lilla tös. Det var ingen rolig upplevelse.
2 illrar, 2 katter, 2 hundar och en jävla massa klädrollers.
Sant att man ska vara försiktig, men har gjort kontroll både när jag skaffade honom och innan vi satte in chipset. Och han var likadan innan som nu, och då var han frisk. Så tror inte det är där problemet ligger. Ska dock testa de andra tipsen vi fått, så håller vi tummarna :)
Min erfarenhet av iller som missar lådan.
Min missar lådan när han är stressad.
När han inte får den uppmärksamhet han vill ha.
När jag är borta för länge
När toa lådan inte luktar okej.
För att jävlas.

Vilken jobbig situation! Jag tycker att du fått många bra tips. Som Jossan skrev får ni nog inse att det inte kommer att funka att ha dem lösa överallt med bebis i huset. Det är inte säkert varken för illrar eller barn. Rebellkattens tips är bra, att lägga billiga extragolv där illrarna kommer att vistas. Det skulle kanske funka att välja en del av huset där ni lägger plastgolv och sätter upp en bra avspärrning… frågan är hur mycket tid som ni kommer att vistas där med illrarna och hur mycket energi ni har åt att torka illerbajs och leka/gosa med dem när ni har en bebis. Man vill ju inte att de ska bli olyckliga, då är ett nytt hem med gott om plats och tid bättre för dem.
Jag har funderat så otroligt mycket, och gråtit… Argumenterat med mig själv om vilket som är bäst. I slutändan får jag nog se det som att jag är egoistisk som vill att dem ska finnas där när jag har tid för dem. Med varje djur jag haft har jag alltid dåligt samvete, för vill spendera varje minut åt att göra dem glada. Eller att de hade varit lyckliga varje minut utan att jag behövde anstränga mig :p Men det finns en vardag och vardagstristess i varje människas/barns/djurs liv, så det är ju inte mänskligt möjligt att lägga all tid på någon, alltid! Så jag får nog ändå se det som att de är lagom nöjda :) Men sen är ju frågan om jag klarar av att vara "supermamman" när jag har ett nytt liv att ta hand om, sen blir det jobb, fritidsaktiviteter, en sambo att ägna sig åt och sköta huset. Om jag skulle hinna med allt, hade jag nog ändå haft dåligt samvete för någon part. För det finns inte mer timmar på ett dygn. Så det jag har kommit fram till är att jag vill hitta ett RIKTIGT BRA HEM åt dem. Någon som känner att de verkligen har tid, utrymme, ekonomi och tålamod! Jag vill låna ut dem på foder fram till sommaren då vår son ska födas. För, även om jag inte tror att ngt kommer hända, så vill jag inte ha "förlorat" dem och mitt barn om ngt nu skulle hända. Det hade blivit för mkt för mig. Plus att jag vill se att de verkligen får det bra. Detta är inga djur som ska byta hem titt som tätt, och speciellt inte Cassie som har svårt att släppa människor nära. Så finns det någon som är intresserad?! Sprid gärna detta! Gärna nån i närheten av Oskarshamn då det blir enklare att träffas! Skriver mer angående Illrarna när jag har tid o nån visar intresse! :)