Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 696 ggr
chabo
0

Grind!

Om jag skulle sätta en skiva som grind tror ni att det funkar,skulle isåfall sätta gångjärn coh låsning.Finns inga kanter så illern kan inte få fäste.Någon som provat?

[jenkass]
0

nej, eftersom att vi har en riktigt klätterapa och känguru så skulle det aldrig då, den skulle få vara hur hög som helst isf…

smurfb
0

Ett tips är att sätta ett rör högst upp så behöver grinden inte vara lika hög. Vi har 70cm hög, det verkar räcka även för atletiska  illrar.

Pandae
0

vi har också en som är 70 cm..eller 75 för att vara exakt, funkar kanon här:)

sarae
0

här kör vi med plexi glas istället. har två lister vid balkongdörren, som man bara skjuter ner skivan i. funkar toppen! kanske lite krångligt att klättra över om man e kort (eftersom övernojjiga matte kör med 90 cm skiva), men för mig funkar det ;)

smurfb
0

#4, 90cm.. då måste man ju nästan vara gymnast för ta sig över? Räcka ut tungan

Xannadu
0

När jag hade grind kunde jag ha en lägre grind på grund av att jag tejpa ihop tomma hushållsrullar. Skar upp dem och hängde över på kanten. det gick supper bara för illrarna kan inte gräppa på kanten och häva sig över.

Pandae
0

#6 de är ju jättesmart:)!

sarae
0

#5 nope, jag har bara långa ben ;)

Denna kommentar har tagits bort.
smurfb
0

#6, vad det jag mena. Men det är kanske lättare bara köpa ett gjutrör i hårdpapp på byggmarknad för 40kr :) .. bara skära och trä över. .

sarae
0

#10 det skulle ändå inte stilla min oro…har iller + balkong fobi…känner nästan att en betong vägg + elstängsel hade varit att föredra framför plexiglaset. skulle aldrig kunna vara lugn annars. E nästan rädd att rickie tar sig över90 cm skivan med sina flygkunskaper. Bättre att matte får lite motion istället

smurfb
0

#11,  till balkong skulle jag nog också välja 90cm. Man är ju alltid noijig. Våran avspärrning är bara så de inte ska ta sig ut i hallen och sovrummet.. så det är ingen katastrof om de lyckas.. frodo har ju gjort det ett par gånger å röjt gärnet innan vi fick 70cm (hade 60cm innan).

Norrskenets
0

det du kan göra som även jag har och funkar. köp en barngrind och sen sätter du fast plexiglas =) då kan du ändå sätta den ganska högt eller lågt och justera med plexiglaset.

AlbaStiffler
0

#0> En hög grind med gånggärn och hasp/lås funkar alldeles utmärkt. har haft sån hemsnickrad variant som funkat super!

sofie
0

#4 Hahaha är den så hög det har jag inte märkt ;)

NoraDede
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag sågade en skiva bara till miilos rum och satt dit gång järn hur enkelt som hellst=)

sen ska jag skriva illrarnas namn i rött och måla vita små tassar på den men det blir efter att thyra har kommit och jag ser att jag vågar lämna henne sj eftersom vi har öppen spis. miilo har precis lärt sig att där är det varmt och sot är inge roligt att få i näsan=)

NoraDede
0

kan till lägga att jag har satt dit en liten hasp krok på grinden oxå=)

skrollan
0

vi har bara en enkel skiva så att illrarna inte kommer in i vardagrummet, det är lätt att hoppa över för oss. Då kan dom inte komma in och bajsa på mitt parkettgolb. mouhaha.

Faxlin
0

Nikitas förra hem där hade husse i huset gjort en skitsnygg grind. Den fick jag samtidigt som jag fick hem Nikita. Den har jag vid min ytterdörr. Alltid stängd då illrarna är ute. Detta då för att även barnen ska veta när de sliter upp ytterdörren att nu måste jag vara noga så ingen iller smiter ut. En liten påminnelse. Och för syrran så hon vet att hon itne ska gå in utan ropa när hon står på bron :-)
Ska se om jag har något foto på den, annars får jag väl knäppa ett. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

NoraDede
0

ja förut hade vi oxå bara en skiva som va fast spikad till miilos rum medan vi packade upp allt men det var jobbigt sen att ta lös den och sätta fasst den på kvällarna igen så det blev en grind

Pandae
0

Vi har satt två hakar så vi kan ta av o på skivan varje kväll:)…på så sätt får katterna med lite lugn o ro från illrarna lite då o då:)

skrollan
0

okej, är det inte lika jobbigt med att öpnna grinden än att hoppa över ? Har aldirg kommit på att man kunde göra en grind. Kanske man såna fall kan göra till balkongen. hmm

Faxlin
0

Nepp det är inte lika jobbigt att öppna grinden som att hoppa över. Åtminstone jag som har ryggvärk uppskattar att kunna öppna en grind. ;-)

Audiatur et altera pars

skrollan
0

då är det en viss skillnad ;) jag är bara kort, det är ända hindret jag har :)

Faxlin
0

haha, bara kort. det kan vara jobbigt nog att ta sig över en grind av den anledningen :-)

Audiatur et altera pars

skrollan
0

haha, jo. Speciellt med min träningsverk, då tar jag bort planket så att jag slipper hoppa över :)

chabo
0

Nja,är inte plexiglas dyrt? Finns det hos glasmästaren eller hos en byggfirma eller var?Ska göra grindar med gångjärn här är det också en som är kort.Phu

AlbaStiffler
0

#27> Finns mindre plexiglasbitar hos Bauhaus, men de är lite för små för en hög grind… *grrr* Annars får man köpa hos glasmästarn. Själv lyckas vi aldrig komma till glasmästarn innan han stänger, då han stänger redan kl 15 och inte har helgöppet. Smidigt, eller hur? *Grrrr*