Vanlig pastell?
Har funderat lite. Ted är väl en vanlig pastell med haklapp? Han va ju justare när han va mindre men den mörkare färgen har mörknat väldigt mycket. Kallas de mörk pastell då? Vad anser ni. Ted har även chip kastreras och de har gått jätte bra tack för tipset om det! Otroligt nöjd med valet med chip.
Ja han är en pastell med tomtepåbrå. Svårt att såga exakt vilken ton han har då kameror kan ljuga rätt bra om det inte är taget i dagsljus. Men ja, han är en mörk pastell.
Sajtvärd på Iller.ifokus
tomtepåbrå Vad menas med det ☺️ Okej okej. Han va ljus som liten men har mörknat massor jätte vacker tycker jag.
#2 Jossan menar att det finns illrar med tomte-teckning bakåt på Ted. Det är alltså en teckning som heter så. För att vara en riktig tomte ska illern ha en haklapp och fyra vita, jämna strumpor på benen nerpå tassarna.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#2 eftersom han har en full haklapp och vitt på tårna på ena tassen (?, ser det ut som?) så är han ingen tomtetecknad iller men har tomtepåbrå. Kan du inte ta några bilder där man ser hela kroppen från tex sidan, utan blixt i dagsljus.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Teds färg påminner lite om min första illers färg. Dock var han snäppet mörkare. Det är svårt med blixt då kameran ibland lyfter fram röda toner med blixten. Har en sådan kamera själv. Mörk pastell skulle jag ändå säga. Tiffany är också pastell men ljusare.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Eventuellt om Ted kan benämnas som choklad men omöjligt att säga då det skiljer ganska mycket mellan bilderna. Däremot, eftersom han har ganska stor haklapp, finns en ganska stor risk att han kommer blekna ganska mycket under åren och få många vita hår i det mörka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
tusen tack :) vet du varför vissa pasteller har haklapp ?pastell är väl den vanligaste färgen?
#16 viltfärgad är den vanligaste färgen och kommer i varierande toner från grå till mörkt brun/svart. Däremot är det många nu som föder upp pastell. Om illern är tomte eller har tomtepåbrå som din beror på vad man avlar på såklart ;) vita tecken brukar föras vidare på ett eller annat vis och brukar vara svåra att bli av med. Därför kan det komma upp teckningar som inte är en full teckning. En stor haklapp är mitt emellan. Det är ingen tomte, men den är tecknad.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Lite pga färgen skulle jag tro (?) att Ted har mycket tecknade illrar bakom sig? Vet du hur hans föräldrar och syskon ser ut?
Sajtvärd på Iller.ifokus
okejokej. Hur tycker du ted ser ut ?
Är han fin/bra storlek fin päls ?
Vet att du kan en hel del därför frågar jag haha.
Här är bilder på Dexter. Min första iller som var väldigt mörk pastell/choklad i färgen. Här ser man förändringen i färg. Dock var han väldigt tecknad och då brukar blekningen gå fort och bli väldigt kraftig. Den bilden när han är mörk är när han är runt halvåret, den efter är när han är ca 3-4 år, och den sista bilden är när han var 6,5 år gammal och sjuk. Därför han har sin vinterpäls från vintern innan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#19 det är svårt att säga på bild. Man behöver nästan ta i en iller för att få helheten på den, iaf om den inte sticker ut på ett tydligt sätt. Vissa illrar har dålig exteriör (som Dexter jag la upp bilderna på) som man ser ganska tydligt på bild, andra är extremt fina. Men illrar som hamnar där i mitten är svåra att se på bild tycker jag. Dessutom brukar illrar visa lite mer sitt "rätta jag" till andra sommaren, efter att de fyllt 1 år och tappat sitt valpiga utseende. Han ser ganska liten ut för att vara hane? Vad väger han?
Sajtvärd på Iller.ifokus
1800gram är 8månader.
1100gram tiffany är ungefär 3år
#22 då är han helt normalbyggd för nu iaf. Dexter vägde som mest 1600g men låg efter första vintern på mellan 900-1200g. Lång men väldigt smal. Triton jag hade vägde nog också runt 1600g som mest men låg sedan på 1000-1200g. Liten och kort men i perfekt hull. Ted ser proportionerlig ut än så länge.
Sajtvärd på Iller.ifokus
tack :) tycker själv han är väldigt vacker bredare huvude bred i sidorna och en anning lång men de e ju alla haha. Sen väldigt glansig och mjuk päls :D