Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1096 ggr
Ylva_Källander
0

Mördar trappan

För tillfället så bor jag med mina föräldrar (Eftersom jag fortfarande går i skolan) men jag har varit intresserad av Att skaffa iller väldigt länge men det kommer troligtvist inte hända förrän jag flyttat hemifrån då jag ifall jag skulle skaffa en nu vara tvungen att bara ha illern i ett rum och jag vill inte sätta någon iller i den situationen bara för att jag skaffade en tidigt. Anledningen till att jag skulle behöva isolera illern i ett rum är för att jag bor med min familj i ett väldigt gammalt släkthus ute på landet och eftersom vi har byggt på det i flera år nu ända sedan vi flyttade hit så är allt ganska moderniserat, men det finns fortfarande delar av huset som är mer än 100 år gammalt. På grund av åldern och att det fortfarande finns små ställen där det inte är helt klart så skulle det bli en farlig miljö för en iller. Fast jag kom och tänka på om jag kommer i den här situationen i framtiden hur skulle jag hantera den? Vi har nämligen en trappa som går likt en ostbåge och från övervåningen ner till trappen vid det längsta stället är det 3 meter fritt fall, och eftersom räcket till trappen är en utav de äldsta delarna i huset så skulle man ju inte vilja förstöra det. Så jag tänkte på om man kunde  sätta på någon form av galler så att illern inte skulle kunna komma igenom och ramla ner. Men tänk om illern skulle få för sig att klättra över det och ramla med 3 meters fritt fall + 1 meter för räcket.

Hur skulle ni göra? Har ni någonsin varit i en liknande situation? Jag kommer ju inte skaffa iller på flera år men jag hoppades att ni skulle kunna dela med er av lite information om att iller säkra sitt hem.

Tack på förhand.

Bogey
0

Genomskinlig plastskiva liknande denna.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/

Brukar även finnas på en del byggvaruhus i olika tjocklekar. Har själv köpt 2 mm tjock skiva (tunnare än Biltemas) som jag fäst på insidan av verandan så illrarna inte kommer mellan spjälorna. Kompletterat med en grind kan vi numera ha ytterdörren öppen varma sommardagar utan att illrarna kan smita.

Högerklicka på bilden och välj 'visa bild' så ser du bättre hur plastglaset sitter på insidan av verandan och överst på grinden så de inte kan klättra över.

JossanH
0

Eftersom jag är väldigt höjdrädd så ilar det i hel kroppen när någon/något hänger över en kant där man möjligen skulle kunna falla ned ifrån. Jag har själv aldrig bott med en sådan trapp men mina föräldrar har en trapp med glipor där högsta punkten är drygt 2 m. När jag hade mina gamla illrar som jag hade med överallt hade jag ofta med mig dom till mina föräldrar. Där brukade jag se till att illrarna häll sig på nedervåningen men rackarns vad snabba dom är upp om dom får chansen ;) egentligen har nog de flesta illrar lite sunt förnuft när det gäller sånt där och då inte hoppar. Är det en avspärrning däremot (som går att ta sig över) finns en ganska stor risk att illern kommer hoppa över och då falla om det är ett stup på andra sidan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ylva_Källander
0

Tack för svaren (Även om det var en fråga som syftade på något långt i framtiden)