Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 388 ggr
elmo
0

förbrunst??

Min hane dalton (som är född den 27/5) har börjat dra min hona Zira längs golvet. Han tar tag i nacken, så hon har fullt med skorpor. Hon piper hjärtskärande men han släpper inte.

Vad ska jag göra? Ska jag serperera dem? för övrigt funkar de bra tillsammans, de sover alltid ihop, tvättar varandra och busar.

Varför gör han så? är det förbrunst? Har försökt att se om kulorna har trillat ner men jag ser inget.

Snäll hjälp…

NoraDede
0

lättast är nog att känna på honom. men det kan vara även att han bara ska visa vem som bestämmer

elmo
0

men inte hela tiden väll? dessutom ger hon sig direkt ju så då borde han väll släppa om det bara var för att visa vem som bestämmer

sarae
0

det låter som förbrunst…om båda är okastrerade så tänk på att hanen faktikst kan få honan att gå i brunst om det vill dig illa. Visserligen tar det ett tag. Men håll uppsikt. om du skall dela på dem elelr ej beror lite på hur hårdhänt han e. Antagligen kommer han bli mer å mer hårdhänt ju mer brunstig han blir, så på sikt kan det vara dags att fundera på en kastrering

elmo
0

men kan han gå i förbrunst om inte kulorna är nere? och kan man kastrera honom innan han går i brunst, det är väll inte bra?

NoraDede
0

men gud han är ju bara 4 månader så jag tycker det verkar för tidigt för det

sarae
0

#4 jo han kan gå i förbrunst innan kulorna e nere…det e just det som e förbrunst ;) Man kan kastrera innan de gått i full brunst, förutsatt att han e över 6 månader och kulorna e nere. Självklart e det bättre att vänta så länge som möjligt. än så länge verkar det bara röra sig om förbrunst, men på sikt lär han gå i riktig brunst

NoraDede
0

ursch gruvar mig lite för detta när thyra kommer. och  går miilo i brunst särar jag på dom tills Thyra är redo att kastreras då hon är viktigast så att hon inte blir sjuk

elmo
0

#6 Ok tack för svaren jag har varit så orolig för Zira, det är ju hon som får stå ut med honom….

skrollan
0

#7 varför kastrerar du inte miilo och bara Tyhra?

NoraDede
0

#vad menar du med bara thyra? jag vill helst inte kastrera miilo då dom kan rasa i vikt så hemskt mycket

skrollan
0

nej, jag bara undra om du inte tänker kastrera miilo eftersom du bara pratar om Thyra? Om Miilo är äldre så kanske kan hinner katsreras före? bara en tanke.

Ska man inte vänta med att kastrera tjejerna ända tills deras första vår eller ska finns det ett antal månader som man ska vänta där också?

NoraDede
0

nej miilo är tyvärr inte klar att kastreras när Thyra kommer och jag anser att det är ju farligare för thyra att inte vara kastrerad sen vill jag inte kastrera miilo

skrollan
0

okej, jag trodde miilo var så pass stor det var därför. Men han ska kastreras sedan eller ?

NoraDede
0

han är 6 månader men sen i sin utveckling då kulorna inte riktigt är nere ännu, nej det tror jag inte han ska

skrollan
0

okej, groggies har ramalr ner och jag hade inte ens sett det :)Okej, ska han vara i avel?

NoraDede
0

#15 ursäkta om detta låter snäsigt men varför alla dessa frågor som inte ens har med tråden ifråga att göra??? och måste jag avla på min hane bara för att jag inte vill kastrera honom???

skrollan
0

lugnt, jag ska inte fråga mera. Bara nyfiken, men tar du det så ska jag inte fråga dig något mera.

NoraDede
0

#17 nej som sagt det var inte meningen att det skulle låta snäsigt men jag visste inte hur jag skulle formulera det, för att inte förstöra tråden så pm:a mig vid frågor=)

skrollan
0

okej, nej tog det så med alla frågetecken och utropstecken. men då vet jag iaf!:)

NoraDede
0

ja men visst jag blev lite less eftersom jag redan svarat varför jag inte ska kastrera honom, och då kommer då frågan åter. och sen är det bara frågetecken=)

skrollan
0

jag var bara nyfiken eftersom du visste mer än mig och jag frågade dig för att jag själv tex inte visste att dom kunde rasa en massa i vikt av att kastreras.

[jenkass]
0

#7 känns tryggt att höra! ;)

NoraDede
0

#21 hanen jag hade tidigare låg på 2kg och efter han kastrerades vägde han ca 1kg så alltså gick han ner hälften och det vill ju inte jag att miilo ska göra då jag vill ha en stor pojke=)

#22 det är bra de, som sagt här får hon det bra