Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 210 ggr
sofie
0

Örjan spyr

Örjan står och hulkar och spyr upp mat det är inte så mycke som kommer upp. Kan det vara hårbollar? Han är pigg och har lekt och studsat runt idag och han har ätit. Han verkar inte så dålig nu. Han har spyt upp mat en gång tidigare. Det va väl för en månad sen ungefär. Då va det inge fara med han efteråt. Jag håller ett extra öga på han så om han bli värre får vi åka in med han till veterinären. Ska även ge han parafinolja.

Mangafreak
0

Ge han lite parafinolja och håll ett öga på honom.

Om han spyr nästan strax efter att han har ätit så bör ni ringa om en akuttid och åka direkt.

Hoppas det går bra! Och ge honom en krya på sig puss.

sofie
0

Han står och äter och dricker nu, så jag ska hålla extra koll på han nu.

Tack det ska jag =)

TottsiGirl
0

Ok hoppas att örjan piggnar på!! Ska hålla alla tummar och tår!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sofie
0

Nu har det snart gått en timme och han har inte spyt upp maten han åt. Han verkar inte bli sämre heller.

AmmiG
0

Det låter ju inte som om han svalt något. Men fortsätt ha ett öga på honom.

Kan ha varit en hårboll eller småstrån som irriterade förut, något som han fixade att få upp själv.

Faxlin
0

Exakt det viktigaste är att du håller stenhård koll på honom. Om han fortsätter kräkas se till att få honom till en veterinär akut. Bättre en gång för mycket än en gång för lite.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sofie
0

Han verkar må bra nu. Han har vart och ätit mer och han är som han brukar vara. Men han har ett vakande öga på sig hela tiden =)

AmmiG
0

Då bör det inte vara något han svalt. Kräkas kan alla göra, även vi.

elinn
0

Jag har varit orolig för Chiquita några gånger till jag upptäckte att hon är så glupsk och äter så snabbt att hon inte hinner tugga ordentligt. Kanske kan det vara något sådant som hände Örjan eller hårbollar eller något annat som irriterat som det redan sagts ovan.

Hoppas iaf han klarar sig hel ur detta och slipper veterinären =)

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan också "bara" vara så att han har fått hår i halsen. Har själv 7 illrar, och det har hänt alla att dom har spytt en eller ett par gånger. Men så så fort som jag har gav dom att dricka eller äta, så var det bra igen. Händer nog rättså ofta nu på vårkanten att dom får i sig päls när dom slickar sig.

DG
0

Moon har spydd ett par ggr, det va 99% på grund av Hapsis päls har hade fått i sig på nått sätt.

sofie
0

Ja det måste ha vart en pälsboll för han mår bra och är pigg idag. Och han är väldigt noga med att tvätta sig ofta. hihi

AmmiG
0

Då finns det risk för mer hårbollar. Men skulle han kräkas igen, så är ni mer förberedda och har något att jämföra med.

Puss till pälsarna!

Madde
0

Hoppas att allt är bra med Örjan. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Skönt när det är enkla saker. Man blir ju så lätt orolig över de små knytena liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars