Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 462 ggr
igel
0

trött och hängig

min iller 6år och 5 månader och hon har blivit trött nu.

tappat hår på svansen,blivit smal och är trött och går bara små rundor på 50 meter innan hon går och sover i 5 timmar.

äter som vanligt och dricker som vanligt.skiter bra….

frågan är om hon blir sådan av åldern eller ifall detta stämmer in på en sjukdom.

sarae
0

Om jag var du skulle jag ta och ta ett blodprov på henne och kolla blodsockret för att utesluta insulinom samt ett ultraljud och kolla binjurarna så där inte finns några tumörer. 6,5 år är tyvärr en rätt hög ålder för iller i dagsläget, och de flesta får sjukdomar i den åldern. Nu behöver inte detta vara fallet med din tös, men bättre att vara säker

AlbaStiffler
0

Mmm, håller helt med Sarae. Antagligen kan du inte göra så mycket för din iller ändå, mer än tex om hon har insulinom så kan hon medicineras. Att utsätta en sån gammal iller för operationer och onädiga sövningar tycker jag du ska undvika. Men kolla upp hennes glukosvärde och gärna även blodvärdet, som säger om hon har ok med glukos (blodsocker) samt blodkroppar (kan visa på annan cancer och ev infektioner).

Sen är det väl bara att hålla allmän koll, känna och klämma på kroppen efter ev knölar. Samt hålla ögonen öppna efter symptom på att hon har ont. Har själv haft 2 gamla illrar som gått ur livet senaste året, så jag vet hur du känner! Inte så kul att veta att de närmar sig slutet!  men man får ta vara på tiden och hoppas på att slutet blir smärtfritt och bra! :)

En annan sak som kan va bra att se över är dieten. Håller hon vikten? är hon smalare/fetare än vanligt? Är hon för smal kanske du behöver utöka hennes mat med nyttigheter? Extra B-vitamin kan va bra för gamla illrar… Kan ge mer matråd om du vill, fråga bara! :)