Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1267 ggr
Vattenpöl
2015-12-23 03:42
0

illeruppfödare

Letar också efter aktiva illeruppfödare. Men jag har inga andra djur. Förutom min make. :P Vill gärna prata med en illeruppfödare som har koll på läget om hur det är att vara att ha en iller för första gången? Jag förstår att det är svårt och så om man inte är van men jag behöver inte veta det. Jag vill veta dem detaljerna som ingen annan säger. Hur är det deras första månader i ett nytt hem? Vilken mat är bäst? Vad behöver man lära dem i början? Hur är dem med ljud? Hur små är dem när man hämtar dem? Kan dem ha en egen sovdel? Hur är dem med sladdar? Ni alla här säger hela tiden att det är så svårt allting. Men det är ju aldrig lätt bär det är svårt. När det gäller mig går jag i skolan mellan 10-16 och käkar förmodligen lunch hemma varje dag. Om vi har en iller. För jag vill vara sällskap tar jag hem ett djur blir det en familjemedlem. Och jag kan inte ha katt eller hund. Har vid ett tillfälle haft 31 djur i hemmet! Alla dem var som min stora familj. Jag älskade dem som om de vore mina barn. Även Fast ormen rymde stup i kvarten det är svårt med alla djur men man lär sig att leva med dem. Det är en del av processen. Tyvärr Så bor jag ju i Malmö, och där finns inga bra uppfödare av vad jag har lärt mig ialla fall, kollar på blocket ibland men alla är så oseriösa. Och alla hemsidor jag hittar är flera år gamla. Jag vill hitta en uppfödare i södra Sverige alt Stockholm som kan svara på frågor och en där jag tillslut kan tinga en iller. Det är vad jag sett framemot sen jag frågade min man ifall vi kunde skaffa ett sällskapsdjur. Som inte Levde i bur eller terrarie. Men som man kan ha i koppel :) Har ni frågor till mig? Fråga på :)

Ylva_Källander
2015-12-23 08:31
0

Jag är precis i situation! (Förrutom att jag för tilfället har 41 djur cx) Jag har kollat runt väldigt länge efter uppfödare och jag hittade en som sammarbetade med midnattsolens? (Jag kommer inte ihåg namnet på dem) Men ialla fall så finns det en uppfödare i södra Sverige som har en kull planerad för 2016. Jag tror att de är seriösa men jag har inte riktigt kollat upp det än om du tar tag i det och gör ett hembesök hoss dem så kan du väll skicka till mig lite om hur det var? Jag bor i Dalarna så det är väldigt lång bilfärd dit.. www.dashingferrets.se Det här är ialla fall deras hemsida och lycka till!

JossanH
2015-12-23 13:51
1

Hur är det deras första månader i ett nytt hem? * lite beroende på individ. En del illrar finner sig genast som hemma medan andra kan vara mer nervösa. Vilken mat är bäst? * allra bäst är förstås kött (barf) men då måste man ha kunskap om sammansättning etc så man kan köra en bas på torrfoder (förslagsvis orijen cat and kitten eller Carnia Lynx) och ge rått kött några gånger i veckan. Det är mycket bra för tandhälsan att äta senor, brosk och ben. Kycklingvingar, halsar, hjärta och mage kan vara bra som tillskott. Man kan också ge fläsk och nöt också förstås. Äggula kan man ge en i veckan. Vad behöver man lära dem i början? Positiv förstärkning när den gör rätt. Tex om den biter hårt får man berömma när den är försiktig. Mycket beröm när den går på lådan. Hur är dem med ljud? Vissa coola andra lättstressade. Hur små är dem när man hämtar dem? 10 v vanligtvis. Kan dem ha en egen sovdel? Absolut. Man kan även göra många sovställen genom att lägga filtar och täcken där man inte vill att illern ska bajsa och man inte kan ha en låda. Som under sängen eller soffan tex. Man för dock inte ha en sovdel som man stänger in illern i om sovdelen är mindre än 5 kvm. Hur är dem med sladdar? De flesta rör inte sladdar alls. Har varit med om att de bitit på en viss sort sladd med gummihölje. Som laddare, hörlurar (många hörlurar blir det ….) eller förstärkarsladdar. Gummisaker gillar de ofta så sånt får man passa. Öronproppar är livsfarligt då de gärna fastnar i tarmen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2015-12-23 13:54
2

Vi är bra på att lyfta fram baksidan med iller för att den som är intresserad ska vara beredd på det värsta och minska risken för omplacering. Det var mycket lättare med iller än vad jag trodde när jag skaffade min första. Han var perfekt som första iller. Hade jag skaffat min "värsta" iller först hade jag nog tyckt tvärt om. Att det var mycket jobbigare än jag föreställt mig. Så se till att skaffa en iller som verkar lugn och trevlig, eller en omplacering som levt ett tryggt och bra liv :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2015-12-28 23:20
1

#1 dashing håller inte till i södra sverige

Feliiciia
2015-12-29 18:57
0

I Stockholm finns midnattssolens illeruppfödning.