Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 477 ggr
Xannadu
0

Kennel hosta

Jag har en fundering över Kennel hosta som hundar kan få.

Kan det smitta från hund till iller? Alltså Kan Iller få kennel hosta?

Jag är lite smått orolig då min mamma ringde i dag o sa att det går en epedimi (eller hur de stavas) i Skinnskatteberg i Västmanland. Där många hundar har drabbads av Kennel hosta. Om jag fattat de rätt är de väldigt smittsamt.

Faxlin
0

Kennelhostan är väldigt smittsam. Men inget du riskerar att få på dina illrar. Dina hundar ligger däremot i farozonen. Men så länge man inte låter ens hund ha direkt kontakt eller dela vatten/matskål med andra hundar så ska de klara sig.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Xannadu
0

Okej då är min pärrs över då. Jag var orolig för Plutos skull. Jag är en fanatiker när det gäller mina hunder höst och vår är det hundförbud. Våra hundar får inte träffa anndra hundar alls mer än min mammas hund men han har jag koll på så jag vet att han inte får löss osv.

Pudel har så lätt att bli smittad av löss. Och dåligt väder ger mer bakterier i avföring av andra hundar så jag är benhård. Låter sjukt men gör det för att mina hundar ska få vara friska och inte behöva må dåligt kan man avstå från sånt så gör jag de.

NoraDede
0

#2 jag tycker inte det låter sjukt utan helt rätt du bryr dig bara om deras hälsa=)