Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 393 ggr
Aviendha
0

fågel o iller?? HJÄLP!!

Hejsan! Har sedan över ett års tid velat ha fåglar, nymfparakiter.. Nu, efter mångt och mycket påläsande och annat dylikt så har jag fått klartecken från pojkvännen som är fågelhatare att jag får skaffa fågel, mot att han fick skaffa en bil till, *nio sedan innan suck*

Men detta ämne har jag inte fått nå svar alls på, hur blir det med illrarna? Förstått så mycket som att fågeln kan bli stressad av rovdjuren här hemma, det är ju en viktig fråga att tänka på..

Finns någon här med erfarenhet av detta? Minsta lilla uppskattas varmt.

MVH// Paulina

Faxlin
0

Nu är fåglar inte mitt starkaste ämne. Men vi har haft underlater så dessa kan jag lite om.
Då i hade underlaterna samtidigt som illrarna kan jag säga att det inte var så bra. Det märktes tydlig skillnad på dem och de vi haft när jag var iller lös.
Sedan ville mina illrar bara döda. Det stod mat i pannan på dem. Dock stod fågelburen så illrarna inte kom åt, men det vart stressande för dem ändå.
Så vi stängde vardagsrummet för illrarna och lät fåglarna vara där. Men de mådde inte bättre för det.

Så mina egna erfarenheter är att mina inte trivdes så där jättebra i alla fall.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aviendha
0

det stora minsuet med stort M när det kommer till illrar, måste vara bland de svåraste djuren att få att gå ihop med andra djur generellt sett, eller folk de fått för sig att ogilla med för den delen ;)

elmo
0

Har själv en gråjako som inte alls är berörd när illrarna springer runt buren, och illrarna är inte intresserade av honom heller. men man får ju hålla ett öga på dem när de är i samma rum.

NoraDede
0

ja men en gråjako är väl större än nymfparakiter?

StrumpanIller
0

Du kanske kan höra dig för med någon veterinär, zoolog eller etolog. Zoologer och etologer finns på en del universitet. Eller kolla med någon djurpark eller liknande.

elmo
0

#4 jo en gråjako är större än nymfparakiter.  jag ville bara säga att hos mig funkar fågel och iller. tror inte det spelar så stor roll vad för stotlek fåglen har, det luktar ju ändå fågel.

NoraDede
0

#6 jo det är ju sant bara man kanske låter illrarna nosa mot buren flera gånger sen sätta upp buren på något högt så inte illrarna kommer åt och kanske stänga till det rummet på nätterna när man inte har uppsikt

sezierra
0

Vi hade fyra nyfparakiter hemma och Nova var bara rädd för dem, visst hon visade lite intresse för dem med att springa under buren men det var inte mer än så. Hon var i och försig ganska rädd i allmänhet för fåglar och har alltid varit på sin vakt när hon hört någon fågel på promenaderna. Men jag tror att det är helt beroende på hur ens iller är.

Fåglarna brydde sig inte men det kanske har att göra med att de är överlägsna i antal och känner sig säkra i sin flock? Vi hade parakiter innan men de var mycket oroligare… så det har kanske med individerna att göra?

Jag skulle nog inte chansa nu när jag har två som kan trigga varandra men innan gick det bra. Men de var aldrig själva tillsammans!