Problem med iller.
Hejsan.
Köpte min första iller för ca två veckor sen. Har velat ha en iller jätte länge men har varit så osäker på om jag skulle klara av det.
Men bestämde mig iallfall att köpa en nu.
Det blev en hona på ett år.
När jag köpte henne hade hon fått valpar ungefär två veckor tidigare. Hon var otroligt smal, men förra ägaren skylde på att hon nästan precis fått valpar (som om vägrade ta hand om med)
Så jag har en fråga, blir iller honor smala av att gå och föda valpar?
Har aldrig hört om det innan. Och sen hon kom till mig har hon ätit upp sig ordentligt.
Tacksam för svar

Jag är inte alls insatt i avel på något vis så det med att hon är smal kan jag ityvärr itne svara på men det jag undrar över är hur du någon kunde ge dig en hona som hade två veckor gamla valpar?!?!

Kul att du skaffat iller! Blir lite vettskrämd när jag hör om din hona, låter som om hon kanske inte skötts rätt i förra hemmet. Gällande att hon är smal efter dräktigheten så låter det ju lite mysko, men jag vet inget direkt om just illrar efter förlossningen.
Dog valparna eller hur kommer det sig att hon omplacerades utan sina valpar? Låter lite mysko att omplacera sin hona på det sättet hur som helst, men hoppas hon får det bra hos dig iaf! :-)
Tänk på att din hona antagligen inte är steriliserad. Om man inte ska avla på honor så måste man sterilisera dem, annars kan de löpa ihjäl sig och få anemi (blodbrist). Kopstar typ 1000 kr hos vet, och samtidigt som du gör det kan du även kolla upp hennes hälsa allmänt. Be dem ta blodprov och kolla om hon mår riktigt bra med tanke på att hon är så smal.
Kan du inte ta ett foto på henne och lägga ut här, så ser vi hur smal hon är? Kanske har förra ägaren givit henne för dåligt foder? Vad ger du henne nu? Satsa på ett bra illerfoder typ Vitalin eller Ferret complete, eller ett kattunge foder typ Royal Canin. Eller Orijanen kattfoder. Dessa är nyttiga foder… Men det kanske du redan har koll på? :-D
Sen kan du ge henne lite tillskott i fodret, Tex B-vitamin som finns i kattgodiset VitaBee (finns på djuraffär) eller öljästtabletter (en halv om dagen nedmosat i tex laktosfri grädde). Laktosfri grädde, en skvätt om dagen, kan även fetta på henne lite. Kanske en tesked om dagen… Sen kan du även ge henne en skvätt olja, typ vetegroddsolja eller laxolja om dagen, finns åxå på djuraffärer.
Rå Äggula, en gula i veckan är nyttigt… lycka till och fråga mer om du undrar!

#2: Man steriliserar inte honor, man kastrerar.
Braindead: Om du steriliserar tjejen fortsätter hon löpa, men kan bara inte bli med valpar. Så det är lika farligt som att inte göra något alls!
Så säg till veterinären att hon ska kastreras!

#3> My misstake, blandar ihop orden med hanarna som ju steriliseras. :-) Vad det innebär har jag koll på. Men man säger ju ofta även att man kastrerar en hane, så lite virrigt i begreppen är det. Visste dock inte att man kunde sterilisera en hona, knippsar man äggledarna då eller?
Kastrera = ta bort hela livmodern och äggstockar på honor, kulorna på hanar.
Sterilisera = skär av äggledarna på honorna och sädesledarna på hanarna. Brunstbeteende hos både honor och hanar består. Sådana hanar kan oftast användas till att få löpande honor ur brunst utan att göra valpar.
Sara
Tyvärr så vet jag ju inte så mycket om avel men att lämna bort en hona när hon haft valpar för bara 2 veckor sedan låter väldigt tidigt även om alla valparna dör.. Hoppas någon av alla uppfödare här inne som har mer erfarenhet av honor och deras dräktighet kan ge dig bra svar :)
Men sen blir ja lite förvirrad är det inte så att man kastrerad hanar och steriliserar honor när det gäller andra djur? Men att det inom iller är annorlund då man även kastrerar honorna eller är ja helt ute och cyklar?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Vad jag har lärt mig är att när man ska ha valpar så ger man honan lite fetare mat så hon går upp inför valpningen då dom rasar ganska mycket i vikt. Men hon kanske inte talar sanning ändå, eller så har hon haft valpar men det har inte skötts riktigt…svårt att veta exakt
Angående din hona så behöver en dräktig hona extra bra foder under dräktigheten och under digivningen. Valparna i magen eller som diar tar mycket av honans energi och därför behöver hon tillskott.
Sara

#4: Fast man kastrerar ju en hane också, det är ju ett undantag om man steriliserar dem och då behåller ju även dem brunsten och sexualdriften men kan inte få valpar.. du kanske menade det också?
Vid sterilisering "knipsar" man äggledarna, och vid kastrering tar man bort äggstockarna och livmodern. Kika här, här förklarar de bra!

:-) Var 7 år sen jag senast kastrerade mina honor, därefter har jag bara haft äldre omplaceringar. Minnet är inte tipptopp Tack för infon iaf… hehehe. Intressant! :D
det du också kan tänka på är att din hona frmodligen är både stressad och kanske lite "grinig" så tätt inpå en förlossning. Så efter du kastrerat henne så kanske du ser lite mer vad för slags iller det är du har.. :)
En iller ska väl egentligen inte kännas överdrivet smal nån gång. Förmodligen beror det på stress och dåligt foder. Hoppas verkligen du får "ordning" på henne och att hon hamnar i gott hull igen!
Sajtvärd på Iller.ifokus

En hona kan rasa mycket i vikt efter en förlossning. Men hon ska inte bli smal så tätt efter en förlossning, det tyder på dåligt foder och inget tillskott.
En stor kull kan dock ge en smal hona vid slutet av tiden hon har valparna hos sig. Men det är vid stora kullar och mycket spring och mycket digivning.
Men mager skall de inte bli.
Hoppas att allt går bra med henne i alla fall. Behöver du hjälp så finns vi här.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Sen hon kom till mig har hon gått upp stadigt i vikt, blivit väldigt social och börjat busa.
Men när vu hämtade henne kunde man känna alla revben, ryggraden syntes väldigt tydligt. Vådade knappast ta i henne för hon var så liten.
Fattade ju att något inte stod rätt till, för SÅ smal kan inte vara nyttigt.
Hon hade vist varit instängd i en källare efter att hon stött bort sina valpar. Vet ju inte hur hon hade det där. Är bara så himla glad att jag köpte henne. För nu verkar hon må super. Vill alltid ligga och mysa med en och busar när hon är vaken.
Jag ska kastrera henne, men vill vänta tills hon gått upp lite mer i vikt.
Jag vet tyvärr inte exakt vad som hände med valparna. Men hon vägrade ha något med dom att göra.
Sen har jag en fråga till. Man ska väl vacinera illrar ganska tidigt i deras liv mot valpsjuka (har läst att det är viktigt) Min iller är ju lite över ett år och aldrig blivit vacinerad mot något. Kan det betyda problem av något slag?
Har betsällt tid för vacinering mot valpsjuka till henne nu.
#13 valpsjuka är än så länge sällsynt i sverige, så det bör inte vara någon fara. Tänk bara på att vaccinera henne med Febrivac Dist, och att det räcker med en spruta, oavsett vad veterinärern säger. sedan bör du stanna kvar på kliniken i ca 40 min efter att hon har fått sprutan, ifall hon skulle hamna i anafylaktisk schock

#13> Härligt att du börjar se resultat i hennes vikt. Kanske räddade ni denna hona från ett dåligt liv… Kul hursomhelst att hon mår bra! :-)
Jo, hon mår jätte bra nu. Irriterar min katt till hundra.
Sen tänkte jag på en sak till.
Hur stora är illerhonor vid ett års ålder?
Längd, vikt mm?

Svårt att svara på. Olika från hona till hona. Men vid ett års ålder bör hon vara fullvuxen. Mellan 500g till 1 kg kanske.,.
Mina honor har vägt runt 700g samt 800 g. +/- 100g på sommaren/vintern. De äter jku normalt upp sig för att klara den "kalla hårda" vintern och går upp 100-200gram kanske… Sen på våren sommaren så går de ner igen.
Hon väger runt 750 gram.
Skönt att veta att hon ligger på normalvikt iallfall.