Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2000 ggr
Adrianaisaksson
2015-11-12 14:53
0

Vinter hullet

Våran äldsta dam har inte fått sitt hull än alls. Hon är faktiskt ganska tunn men helt normal viktig. Det är inget fel på henne enligt veterinären. Det roliga är att våran yngsta är verkligen smäll fet. Hon äter och äter och är jätte nöjd. Hon har fått sitt vinter hull helt klart. Vad gör vi för fel med våran äldsta? Är det så att vissa illrar kan få sitt hull senare än andra? Det har aldrig hänt förut.. Hur är det med hull? Har era illrar fått sitt hull än? (Ja våran äldsta äter jätte mycket hon med, regelbunden kost med kött och foder.)

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

illernettan
2015-11-13 09:28
0

Min fyraåring, Tulo, har ännu inte fått sitt hull. Hon är som en slang i jämförelse med dom andra. Jag har tittat till henne och jag vet att hon äter ordentligt. Så det blev att kolla vikten från förra året och då ligger hon bra till.

Oktober 2014: 838     2015: 814 skillnad 24 gram.

Har inte fått till vägningen än den här månaden. Men tittar jag på 2014 så ligger hon runt 800-900 gram vinter som sommar. Tittar jag på vikten på de andra tjejerna så ligger dom också där.

Första året med valp så lägger valparna gärna på sig mer än vad dom gör året efter. Har inte en aning om varför det är så. Sen är det olika från iller till iller. Vissa är tyngre medans andra är lättare.

Så länge du ser att hon äter, inte har rött och inflammerat tandkött, tandsten som spökar, så får du låta henne vara 🙂. Ett tips, är att väga båda en gång i månaden för att på så sätt få lite koll på hur det verkligen ligger till. Här är jag så nördig att vikterna skrivs ned i en bok, då är det lätt för mig att kolla.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Adrianaisaksson
2015-11-13 11:42
1

Okej tack för svaret! Hon har inget fel inne i munnen iallafall och hon äter precis som hon ska :) Då är det bara att vänta.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

zickan
2015-11-21 11:34
1

Kanske har med det milda vädret att göra. Bara 2 av 5 här som gått upp i vikt. Och bara 3 av 5 som ens fått vinterpäls

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Adrianaisaksson
2015-11-21 11:48
0

Här har vi det -10 grader :/

JossanH
2015-11-21 23:19
0

Det är så olika det där tycker jag. Min första iller tex vägde som mest 1600g då han fick sitt första vinterhull. Efter det låg han som mest på 1400g ett år. När han blev "gammal" och sjuk (dog när han var 6,5 år gammal) så låg han på ca 900-1100g. Han fick inget vidare hull och hade hemsk exteriör. Nu har jag 2 systrar som är väldigt olika i kroppen. Lily är ett streck på sommaren men jättefin under vintern och får ingen kula. Hennes halvsyster Alice ser ut att ha svalt en boll! Inte alls lika fin hållning och får en stor fettklump till mage.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2015-11-22 12:13
0

Här har Tulo äntligen fått sin lilla kulmage :-)

zickan
2015-11-23 18:18
0

Här har vi första dygnet med minusgrader i snart ett dygn. Kallast var tidigare i dag på -6. Nu är det bara -2. Innan har det inte varit minus mer än nån dag eller natt hit och dit. Men det har även varit rätt varmt inne. Nu har jag stängt av elementet i sovrummet/djurrummet. Försöka se om jag kan få det lite mer natusligt. Orkar inte ha honor som går i brunst i december igen som förra året haha..

FerretCrow
2015-11-24 13:40
0

#7 det kan nog hända iaf, det har det gjort hos mig flertal gånger

illernettan
2015-11-25 16:54
0

Då måste jag ha bra pli på mina. Under mina år så har ingen (peppar,peppar….) gått i brunst i december. Trots att dom har bott inomhus…..men bara för att jag skriver det så ska ni se att fröken Elvira får till det 🙂

FerretCrow
2015-11-26 14:28
0

#9 Både miilo och rufus startar sina brunster i december och för hanar är det mycket vanligt. Lacina va i full brunst redan vid nyår ett år

zickan
2015-11-28 17:55
0

#9 honan som jag tog hem från kalla ryssland gick i brunst 1-2 dagar innan hon skulle resa hitåt i december. 
Haft min grabb utlånad till kompis som velat testa på att ha egen iller. Och som haft en hel lägenhet som stått tom bredvid sin egen i väntan på renovering. Även kunnat ha ett fönster öppet på heltid. Så nu är min kille äntligen i rätt fas och har haft pälsbyte efter 1 år utan. Hoppas han nu dock håller kulorna uppe ett tag till efter han kommit hem igen. Försökt ha det kallare inne men smådjuren började reagera :-/. Men tvingar ut dom mer i år än jag gjort innan. Så hoppas de håller sig iaf till det slår om till 2016.