Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 703 ggr
luvan
0

Rabies vacc.

Mina kära små är grundvaccinerade mot rabies. I deras pass står det att nästa spruta ska tas senast år -09. Fick ett kort från veterinären (mycket trevlig gest!) där de påminnde att snart är det dax för omvaccination.

Hur fungerar det - ni som reser med illrarna. Bör jag vacc varje år (det är någon som sagt det tidigare)? Eller kan jag följa det rek. och vaccinera dem senare? Vill inte att det ska bli problem vid gränserna om jag får för mig att resa med dem.

Guteillern
0

Jag antar att dina illrar fått sina rabies 2006. Den rabiesvaccination jag gav till en av årets ungar är gilltig i 3 år.

Däremot skall Febrivac Dist (mot valpsjuka) ges varje år, kan det kanske vara så att det är den vaccinationen kallelsen gäller.

Redigerat.

LinLin
0

Vad är det för rabies vaccin de fått när det gäller i flera år?

Guteillern
0

#2 Om jag ändå kom ihåg :-( Har för mig att det var Nobivac Rabies, men är inte helt säker.

Guteillern
0

#2 Måste kolla upp med ägaren vad som står i ungens pass.

#0 Nobivac rabies SKA revaccinaeras varje år. Var in och tittade på tillverkarens sida, och där står följande om illrar:

Revaccination every 1 year**
** Recommended revaccination interval is based upon results from challenge experiments. Local regulations in force may require earlier revaccination.

(Hundar revaccineras var tredje år.)

Fuglemat
0

Kravene kan variere fra land til land. Noen land sier "følg vaksineprodusentens anbefalinger", hvilket for Nobivac Rabies er hvert 3. år, i det minste for hund. Mens noen land, deriblant Norge, krever revaksinering hvert år uansett. Så sjekk opp med jordbruksverket, som jeg regner med stiller kravene for Sverige.
Og landet man evt skal reise til.