Mush Cat Vaisto
Mina tyckte smaken var lite lustig, hellre den gamla versionen/produkten med kyckling+kalkon.
Min lilla tös älskar den. Jag brukar ge henne en boll i veckan som lite omväxling i vanliga dieten.
Nya? :) den vaisto jag vet har funnits i några år. Min tös äter bara om man har lite äggula eller vetegroddsolja på.
That's a cat...Not a horse.
#3 Det har inte funnits någon Vaisto till katt tidigare, bara för hund :) problemet är inte att han inte gillar den, han älskar den! Men jag vill hel barfa honom så därför vill jag veta vad som bör kompliteras för att det även ska funka för iller. Vet ju att bla ben/benmjöl behöver läggas till.
Helt rätt där, jag tänkte på BARF basic cat som har liknande påse som vaisto :)
That's a cat...Not a horse.
Lättare att se om man har en vettig innehållsförteckning. Hittar ingen när jag googlar.
Ska du barfa helt så behövs det även ben, inte bara benmjöl så att de inte får dåliga tänder samt hjärta/lever.
En bra sammansatt barf-diet är lite halvkrånglig att sätta sig in i, men det är inte supersvårt. Kolla på http://barf.ifokus.se/articles/4d712ec3b9cb46221d044eaf-barfa-din-iller?articles-1
Sen så brukar det rekommenderas att ge kött från åtminstone tre olika djurslag. Dvs kyckling, gris och kanin/älg/dovhjort eller vad man kan få tag på, för att få bättre balans i kosten.
Skulle nog inte rekommendera att enbart ge mush-barf till iller, har en dam hemma som levt på bara sån "köttfärs" samt lite äggula i två år. Hon har inte fina tänder.
#6 Tack för bra svar. Jag ger honom kycklinghals varje dag för att han ska få jobba lite oxå. Måste han ha hjärta och lever på sidan om? Jag har kontaktat mush och det är rätt mängd hjärta och lever i. Så det borde nog funka om jag ger honom mush bollarna, kycklinghals och kanske lite lammkött.
Du kan behöva tillsätta lite fett i kosten också, hittade som sagt ingen bra innehållsförteckning över fodret så vet inte hur mycket fett det är i, eller hur stor procent som består av hjärta/lever.
Men ska du ge enbart mushbollar, kycklinghals och lammkött?
Tänker du ge båda sorterna eller bara en utav dem? Kyckling-gris innehåller mindre fett än kyckling-nöt, så jag hade iaf gett av båda sorterna. Typ en sort på morgonen och den andra på kvällen, och alternerat mellan boll och annat kött på kvällen t ex.
Och kanske köpt hel kyckling lite då och då för att få olika sorters bitar med ben att tugga på, hals är bra men blir kanske lite tråkigt varje dag ^_^
#8 Jag ger dom två olika sorterna. Ger en av varje på morgonen sen på kvällen brukar han få kycklinghals, kycklingvinge, kaninskrov eller lammrevben. Det beror lite på vad jag har hemma. Tack så mycket för dom bra tipsen!!
Ah, det låter bra ^_^
Kanske behövs liiite mer fett i kosten ändå, då inget av de du räknat upp har jättemycket fett på sig. Håll koll lite på pälsen/huden om du tycker den är torr, ge mer fett. Iller behöver ju upp till 28% fett i kosten (siffran är för torrfoder, vet inte riktigt hur det översätts till barf =D).. särskilt på hösten/vintern.
På vissa butiker kan man köpa skivspill från kotletter och sånt billigt, jag brukar köpa sånt och ge till illrarna, då är det ofta mycket fett på bitarna. Kolla om du har sånt i närheten så är det en bra källa till mera fett.
#10 Hans päls är förvånansvärt len just nu med massa gosig underull, den är glansig och huden känns bra! Jag ska kika efter skivspill nästa gång jag handlar. Känner mig klokare nu så det ska nog bli bra! Ger förövrigt laxolja (1tsk varannan dag) och en äggula i veckan oxå. Tack så mycket för all hjälp!
Här ger jag mina fem gram fett, 1/2 tsk fiskolja varannan dag. Bara ett tips 🙂
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#12 Tack nettan! :)