Rå kyckling
Hej. Hämtade min lilla illertös idag och tänkte snart börja ge henne kycklingvingar. Men innan jag gör det så vill jag gärna vet om vingarna kan ätas råa eller om det blir giftigt som för människor. Tacksam för svar.
Rå kyckling är inte "giftigt" för människor. Det är en bakterie som heter campylobakter som kan finnas i kycklingen. Det går att äta rå kyckling. Sen borde man inte göra det.
Jag har haft vänner som gett rå kyckling till sina illrar, men någon mer kunnig kan gärna komma och berätta hur det är med det.
Det går jättebra att ge din iller rå kyckling, allt rått kött som är godkänt för oss människor går jättebra att ge, självklart icke marinerat :)
Bra då får hon en rå kycklingvinge i helgen. Tack för svaren😊
Man får tänka såhär- katter äter råa fåglar och gnagare jämt och ständigt när de är ute och jagar. De blir inte sjuka. Samma med illrar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Tack så mycket. :)
Illrar kan äta allt som är rått. Men får/bör inte äta nått som är tillagat. Du hittar väldigt mycket mer på barf iFokus. Iller kan äta ungefär som en katt. Sedan väljer flesta att ge torrfoder. Men barf om man lär sig det ordentligt och kan få till all näring med vitaminer och mineraler är det bra mycket bättre kost för dom.
Själv barfar jag hund men vågar inte helt på iller. Så jag kör torrfoder och 1 mål barf om dagen. Vilket innebär rått kött/ben/inälvor mm av typ kyckling, lamm, rådjur, lax, gris, nöt, kanin, vaktel osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag ger vingar 1 gång i veckan, lever och hjärta får hon 1-2 gånger i veckan. Torrfoder står alltid framme och när vi lagar mat och ska ha omarinerat kött i så får hon alltid någon bit.

Jag gör som Zickan, dvs halv- BARFar. Största skillnaden mellan BARF till iller och katt är att illern behöver mer ben än katten. Jag har inte lyckats få mina att äta ben ännu så jag kör med benmjöl.