Hur kallt?
Jag har en undran lite över kylan.
Det är så att vi har ett nattrum till lilla Pluto men nu är det ju så att det blir lite kallare där eftersom det är i källaren och det är inte så bra med värme där.
Frågan är hur kallt kan han utan att det blir för kallt?
Illrar klarar utetemperatur och i källaren är det varmare, så han kommer att må alldeles utmärkt där.
Jag har inte en aning, men är du orolig kanske ni kan sätta in ett extra elemet :)
Jag är alltid orolig :D det är därför jag frågar här så man blir lite lugnare. Problemet är att det inte finns ett elutag där. De som finns i närheten är upptaget redan av tvättmaskinen.
Det är bättre att du inte sätter in någon extra värmekälla, eftersom illrarna har lättare att klara av kyla än värme.
då blir han varn av tvättmaksinen ;)
Så hur lågt i grader kan han bo i?
Vet inte hur kallt det kommer att bli där nere men kollar alltid så det är bra o veta hur långt det kan gå innan vi måste hitta en lösning.
Jo, men han hade klara sig fint utan den oxå :-)
Mina har samma temperatur som det är ute, kanske en eller ett par grader varmare. Illrarna anpassar sig till den temperatur som är, men har svårt för snabba temperaturväxlingar. Därför bör man vara lite försiktig, när man går ut vintertid med en iller som lever i normal inomhustemperatur.
ärligt så ska det faktiskt vara bättre att ha illrarna boendes så naturligt som möjligt gällande både temperatur och ljus under dygnet- så källaren låter som ett utmärkt alternativ! :P Försökte desperat att hålla fönstret i illrarnas sovrum öppet under hela vintern men det gick bara inte… Matte frös!
Det finns mycket som pekar på att binjure problemen hos våra illrar delvis beror på för mycket ljus, för tidig kastrering och för varmt boende! Så jag är nästan lite avis på din kalla källare.. Låter nästan optimalt för en inneboende iller! :)
Är det kallt nu så kommer han dessutom få en tjockare vinterpäls och inte frysa om ni går ut i vinter!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag är jätenöjd med att ha illrarnas hem i källaren. Det är kallt där men de har en kattlucka i dörren så at de alltid kan gå upp i huset om de mot förmodan skulle frysa. Bra för mattes oro.
Tänk om de bara kunde gå med på att äta kött också….
Ooo nu lätta en sten från mitt hjärta kan jag säga.
Vi har i alla fall bestämta att Pluto ska få en kompis när den rätta dyker upp :D Han är värdens härligaste iller. Han vet vad han vill o han vet att han får det med. När han är med oss uppe så blir han matad för att han ska äta sin mat o en massa bus i röret han är så go den lille

Sätt en grenkoppling till tvättmaskinen och koppla in ett litet element, den behöver ju inte värma såååå mycket. bara lite varmare så man får bort ev råhet i luften. Om din iller är van vid innomhustemperaturer klarar den inte att vara alltför kallt om den inte fått sin vinterpäls… Mina skulle frysa ihjäl på en timme, och då har de tjocka pälsar, de är trots allt inomhusillrar.
Använd ditt förnuft, oavsett vad jag och alla andra säger!!! Verkar din iller frusen är det antaglgien för kallt…
Nej han fryser inte o han har haft det nattrummet sen han kom till oss så han har följt med att det blivit kallar o kallare där nere. Visst ser han frysen ut när han kommer upp men han är oftast nyvaken när vi tar upp honom :D
#13 ja när dom är nyvaken ser dom ut att hålla på att frysa ihjäl när dom skakar så sött=)

#12 Jag tror inte att en iller fryser ihjäl i en källare… Om man är orolig så är det bättre att man skapar ett mysigt krypin som de kan använda OM de skulle frysa.
Jag tror att vi förmänskligar våra illrar lite mycket ibland. De är inte som oss, de ska inte ha det varmt och ljust hela tiden!

#15> Jag sa att mina innomhusillrar skulle frysa ihjäl. Då en iller inte är van vid kyla så bör man inte direkt utsätta den för iskallt dygnet runt. Självklart fryser de inte ihjäl om de är vana, men är de inte det så är det väl uppenbart att de kan åka på förkyldningar, lunginflammation och andra saker. Det är det jag kallar sunt förnuft. Förmänskligande eller inte, det är ingen vildiller vi har därhemma utan tamillrar.
Nu tror jag såklart inte det är nån fara för denna iller eftersom den alltid varid därnere, men det stod inte tidigare i tråden huruvida det var fallet eller inte.
Samma sak gäller låt säga en draghund, om du stoppar ner en innomhus-draghund med sommarpäls, plötsligt ner i en iskall källare eller en hundgård så får den mycket troligt problem. Sen spelar det ingen roll om det är en männsika eller ett djur, det är iaf ett tamdjur vi talar om! :) Det handlar inte om förmänskling utan om sunt förnuft!!!
ja men eftersom denna illern nu har vare en längre tid i detta rum så har den ju vare med när det har blive kallare och kallare så illerns kropp har ju ställt in sig på det redan så jag tror nog att den ska klara sig=)

Så att jag kommer sätta in en frostvakt i lekstugan, som är isolerad, är mest för min egen skull alltså? xD
Har varken värme eller lampa där inne för tillfället… så på dagen går det finfint att busa med dem, men på kvällen så ser jag knappt vad jag gör fast jag har ficklampa =/ Sen fryser jag :P
golf.ifokus.se
Han har inte ljust hela tiden vi ser till att det är växlande där nere med ljus för att det ska vara så naturligt som möjligt

#18> Vilket fint foto Tessan, ser precis ut som om illern tittar på mannen på stegen… hahha…. Frostvakt är smart. Finns jättebilliga såna på typ biltema, som slår på vid en viss temp.

#20 Hehe, Epona tittar faktiskt på pappa. Hon sätter sig alltid i fönstret och glor på den som står utanför… Har en studsmatta precis utanför fönstret också så hon brukar titta om man hoppar :P
golf.ifokus.se
Det är inga problem med att flytta en inomhusiller (eller draghund) till ett kallutrymme, bara man ser till att dom har något som dom kan använda till bohåla. T.ex. illertält, låda eller liknande med flisfiltar eller också en hörna med halm att bygga bo i (om så är möjligt). Det är snarare så att dom mår bättre, då deras kroppar inte har hunnit anpassats till våra inomhustemperaturer ännu. Detta pga att det inte var så länge sedan vi själva började leva i uppvärmda bostäder.

#16 Nej men här pratar vi om iller som sakta vänjs vid kylan och förbereder sig på att det blir kallare, och inte om en iller som blir nerslängd i en frysbox..
Jag tror faktiskt att i princip alla tamillrar också kan anpassa sig till en lägre temperatur. Det är bara vi ägare som är lite väl blödiga och tycker att våra små pälsar ska ha det varmt och gosigt.
I och med att det pekar mot att det är rent av skadligt för illrarna med för mycket värme och ljus tycker jag att det är super att hon kan ha dem i källaren!

#23> I detta inlägg säger du ju faktiskt samma sak som mig! :) har aldrig sagt att de ska bo i världens värme… Jag har behagliga 17-19 grader inne kanske.
#22> Då skulle det ju betyda att vi männsikor åxå borde bo kallare, eftersom vi inte heller hunnit anpassa oss till inomhustemperaturer? Nä, jag anser fortfaraden det snudd på är djurplågeri att flytta ett inomhusvant djur till en kall miljö utan att den hunnit vänja sig och tex fått vinterpäls. Det är inte samma sak som att de kanske kan överleva det, men risken finns alltid att de inte gör det heller. En iller eller hund ska ju inte leva i den där lilla varma hålan dygnet runt bara för att kunna överleva kylan tills den fått vinterpäls?!? Då får man lösa det på ett smidigare sätt anser jag!
Förmänskligande eller inte, jag skulle inte må bra av att plötsligt flytta till en kall bostad med samma kläder jag har på mig i en varm, bara för att jag har en varm filt att gömma mig under. Men jag skulle överleva det antagligen. Men vad är juste egentligen?
Observera nu bara att jag albsolut inte pratar om denna iller i #0, som sagt, för den har ju gradvis vants vid kyla. Jag pratar om illrar i allmänhet som inte är vana vid att bo i kyla.
Vi har inte mer än 19 grader i bland bara 18 grader på övervåning o i vardagsrumm då vi bor i sånt kallt hus och vi har bara eluppvärmning så man är sparsam med värmen. Pluto har 15-16 grader hos sig nu och det har varit 20 där från början.
Det finna massa filtar att krypa in i så kallt blir det nog inte.
#24 Var och en gör på det sätt den anser riktigt :-) Jag utgår endast från de erfarenheter jag och mina bekanta har om detta, när det gäller illrar och draghundar.

#26> Självklart! Du har säkert sunt förnuft och massor med erfarenheter du med! :) Man gör det man anser bäst för ens egna djur!

har jämt mitt fönster uppe inne hos pillrarna. Skulle också vilja ha en liten kallkällare eller en lada som dom kunde vara inne hos. Men det får funka med detta =)
#25, 15-16 grader låter jättebra!
Sajtvärd på Iller.ifokus
tack JossanH